לא רק ברזיל וארגנטינה. גם פרו, מדינה עשירה בתרבות עתיקת ימים, היא יעד שהפל לחובה אצל המטיילים הישראלים בדרום אמריקה.
מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako חופש
עד היום הפרואנים חוגגים את החגים של בני האינקה, ולכן אם מתמזל מזלכם והגעתם בתקופה שיש חגיגות שווה מאוד להגיע למרכזי הערים ולחוות את זה. החגיגות הגדולות ביותר קורות דווקא בקוסקו ולא בלימה, כאשר קוסקו היא בירת האינקה. בנוסף, מכיוון שהמדינה עשירה בתרבות של בני האינקה, ישנם מקומות שהמקומיים מדברים את שפת האינקה (קצ'ווה) ולא מדברים ספרדית (בעיקר במקומות נידחים) ולכן מומלץ לשים לב לאן אתם מגיעים ולהבין האם המקומיים יוכלו לתקשר איתכם או לא. זה כל מה שצריך לדעת רגע לפני שאתם נוחתים:
עונות מומלצות
עונת הטיולים של פרו מתרחשת דווקא בחורף, אמנם מזג האוויר קר יותר אך החורף שלהם יבש יותר ומאפשר יציאה לטרקים. העונה נעה בין אמצע מרץ לתחילת אוקטובר.
דרכי הגעה
שדה התעופה המרכזי במדינה ממוקם בעיר לימה. מדי יום מגיעות אליו טיסות מיעדים נבחרים בארה"ב, אירופה ודרום אמריקה. ישנו גם שדה תעופה קטן יותר בעיר קוסקו שאליו מגיעות טיסות מדרום אמריקה בלבד.
קיימת גם האפשרות להיכנס למדינה באוטובוס ממדינה שכנה (צ'ילה מדרום, בוליביה מדרום מזרח, ברזיל ממזרח, קולומביה מצפון מזרח, אקוודור מצפון). האוטובוסים הנכנסים למדינה עוצרים בערים המרכזיות ומגיעים למרכזי העיר או לתחנות שמהן אפשר לקחת מונית למרכז העיר.
אין צורך בויזה כשנכנסים לפרו, אך בכניסה למדינה בביקורת דרכונים, כותבים לכל אחד בדרכון לכמה ימים הוא מורשה לשהות במדינה (הרוב זכאים ל-90 יום).
תחבורה
צורת ההתניידות הנפוצה ביותר במדינה היא אוטובוסים, אשר מגיעים לכל היעדים במדינה. בנסיעות הארוכות מומלץ ללכת לחברות האוטובוסים שיותר יקרות מכיוון שהן יותר מקפידות על עצירות מתוכננות ביעדים ספציפיים בלבד ועל כבודת הנוסעים בתא המטען. חברה מומלצת היא Cruz Del Sur. ככלל, העדיפו דרכי תחבורה המיועדות לתיירים. בתוך הערים עצמן יש התניידות רבה ברגל או במוניות, בקוסקו למשל מונית בתוך העיר עולה כמה סולים בודדים.
לאלו מכם שמתכננים לעבור בין לימה לקוסקו, קיימת אפשרות לטיסה פנימית כדי לחסוך את הדרך של מעל 20 שעות באוטובוס.
כסף
המטבע המקומי נקרא "סול" שוויו נע תמיד קרוב לשקל (אך מעט יותר) ועומד על כ-0.8 שקל. את הכסף ניתן להמיר בבנקים או להוציא מהכספומטים. אין במדינה עניין של חלפנים ברחוב שמציעים מחירים יותר משתלמים (בדרך כלל הם מציעים כסף מזויף). בדר"כ ניתן להוציא בכספומטים בקוסקו עד 400 סול במשיכה אחת. כמו כן, מומלץ להצטייד בכרטיסי אשראי משני סוגים - ויזה ומאסטרקארד, משום שיש כספומטים שמקבלים רק אחד מהם.
מה עושים בפרו?
אטרקציות
רוב האטרקציות בפרו מתרחשות באזור קוסקו, לכן יש לסגור אותם מראש באחת מהסוכנויות המוכרות בעיר. תוכלו ליהנות במהלך הטיול מבנג'י, סופרמן (פועל כמו בנג'י הפוך), סנפלינג מפלים שבסופו יש אפשרות לטרזן (נדנדה "אישית" שמחוברים אליה ברתמת גוף בגובה של בערך 100 מטרים), טיולי טרקטורונים ואופנועים, רפטינג (ישנו רפטינג של 3 ימים בנהר אפורימק, מומלץ להתרחק ממנו מכיוון שהוא מסוכן מאוד וכמעט כל שנה נהרג שם מטייל), לייזר טאג – במרחק נסיעה קצר במונית ממרכז קוסקו.
טרקים
אזורי הטרקים של פרו פרוסים לאורך רוב המדינה. שתי הערים המרכזיות שמהן יוצאים לטרקים הן קוסקו והווארז, אך יחד איתן יש עוד לא מעט ערים מהן ניתן לצאת לטייל במדינה היפה הזו. זכרו, לא יוצאים לטרק לבד אלא בקבוצה (של לפחות 3 אנשים) ובליווי מדריך.
העיר אריקיפה ממקומת בדרום פרו ומשם ניתן לצאת לטרק של הקולקה קניון שזה המקום שבו נשר הקונדור (הציפור הלאומית) נצפה הכי הרבה. את הטרק ניתן לסגור במרכז העיר דרך סוכנויות רבות ואפילו ניתן לסגור בקוסקו.
ישנה אפשרות לצאת לטיול רגלי, מדובר בעלייה תלולה ולא פשוטה בכלל שלוקחת מספר שעות. אפשרות נוספת היא הגעה ברכב למי שלא רוצה לעשות את הטרק הרגלי.
פונו היא עיירת הגבול בין פרו לבוליביה אשר שוכנת על אגם טיטיקאקה שהוא אגם מהמם ביופיו אשר שוכן בגובה 3,800 מטרים מעל פני הים. באגם שוכנים האיים הצפים שזו כבר אטרקציה בפני עצמה, מגיעים לאחד האיים, פוגשים את המקומיים, משוחחים איתם, נכנסים לבקתות בהם הם ישנים (ללא חשמל כלל) וזו חוויה מדהימה.
העיר קוסקו היא עיר מרכזית מבחינת תיירים שממנה ניתן לצאת ולסגור טרקים רבים ואטרקציות רבות, במקביל העיר עצמה מלאה בתרבות של בני האינקה ומאפשרת טיולים רבים בתוך העיר וכמובן איך אפשר בלי חיי הלילה.
הטרקים המומלצים בקוסקו הם:
מאצ'ו פיצ'ו- אחד משבעת פלאי תבל. יוצאים אליו מעיירה שנקראת "אגוואס קליינטס" ("מים חמים"). ניתן להגיע לעיירה בדרכים שונות (הנעות בין 1-5 ימים) הנפוץ ביותר בקרב התרמילאים יוצא מקוסקו, נמשך שלושה ימים וכולל ספורט אקסטרים כמו אופניים ואומגה. דרך נוספת היא הגעה ברכבת ישירות לעיירה (רכבת היא הדרך היחידה להגיע ישירות לעיירה ללא הליכה שלוקחת 3 שעות לאורך פסי מסילת הרכבת). נסיעה ברכבת עולה כ-200 דולר לא כולל לינה). מהעיירה למאצ'ו פיצ'ו ניתן להגיע בשתי דרכים, דרך ראשונה היא עליה רגלית, לוקחת כשעה-שעתיים. הדרך השנייה היא עלייה באוטובוסים היוצאים מהעיירה עצמה. טרק הסלקנטאי- מגיע לאחד ההרים הכי יפים בפרו המתנשא לגובה 6,200 מטרים. האזנגטה- טרק שאפשר לעשות באופן רגלי או עם סוסים. עובר באגמים ואף מקיף את רכס האזנגטה המדהים. הר הצבעים- טרק אשר מגיע לאיזור שבו שכבות הקרקע המגוונות נותנות צבעים שונים ומדהימים ונדמה כאילו מישהו צייר את השטח. הטרק מגיע לגובה של כ- 5,200 מטרים.
את הטרקים ניתן לסגור מראש בסוכנויות טיולים מוכרות שיושבות במרכז העיר ולכולם מומלץ לקחת מדריך שיוכל לסייע לכם ליהנות מתוואי הדרך ואף להסביר על האזור.
העיר נאסקה נמצאת בדרך מקוסקו ללימה (בנסיעה) היא עיר קטנה שרוב המטיילים הישראלים בוחרים לוותר עליה. בעיר נאסקה נמצאים קווי הנאסקה, אבנים וקרקע אשר סודרו לציורים מדהימים (לדוגמת קוף ועכביש) בידי בני האינקה, בגודל עצום. בכדי לראות את הציורים כמו שצריך עוברים מעליהם במטוס קל. בנאסקה ניתן לעשות סקי חולות שכולל גם נסיעה בבאגי חולות שלוקח לשלושה אתרים היסטוריים של בני האינקה.
העיר לימה היא עיר הבירה של פרו. בלימה הבילויים העיקריים הם בילויים אורבניים אשר כוללים מסעדות טובות, קניות, מוזיאונים ובתי קזינו.
העיירה איקה שוכנת צפונית ללימה ומהווה נווה מדבר בצפון פרו. גם באיקה ניתן לעשות סקי חולות הכולל נסיעה בבאגי חולות. הוסטל שיתאים לתרמילאים הצעירים שרוצים להתפנק נקרא BANANA, יש בו בריכה וחדרים משופצים.
העיר הוואראז נחשבת לבירת הטרקים של פרו ושוכנת בצפון המדינה. הוואראז שוכנת בגובה 3,100 מטרים ומצריכה הסתגלות לתנאים בגובה. מהעיר הוואראז ניתן לצאת לטרקים רבים ואת כולם ניתן לסגור בסוכנויות במרכז העיר אשר מספקות מדריכים, חמורים וסוסים. חלק מהסוכנויות אף יוצאות עם בלוני חמצן בשל הגבהים בטרקים. צאו רק עם סוכנות מוכרת, וודאו כי למדריך יש תיק עזרה ראשונה ואת כל הציוד הנדרש.
הטרקים המומלצים בהווארז הם:
לגונה 69- טרק יומי (מהווה חלק מטרק אחר) ברמת קושי גבוהה אשר מגיע ללגונה בצבעי כחול ותכלת כאילו יצאה מגלויה. הטרק הזה גם מאפשר להבין אם אכן הסתגלנו לגובה מכיוון והוא מגיע לגובה של 4,600 מטרים. הוואי וואש- טרק שאורך בין 6-8 ימים וחולף על פני פאסים רבים ולגונות מדהימות, עם נוף לפסגות הרים שעד אותו הרגע חשבנו שרואים רק בתמונות. הטרק מגיע לגובה מקסימלי של 5,500 מטרים והוא לא טרק פשוט מבחינת רמת הקושי, גובה, שינה באוהלים ועוד. אך שווה כל רגע ומדהים ביופיו. סנטה קרוז- "מיני וואי וואש" טרק של כ-4 ימים אשר חולף על פני הרים מדהימים ולגונות משגעות. הטרק מגיע לגובה מקסימלי של 4,700 מטרים.
מה אוכלים?
בקוסקו חשוב לא לוותר על הקולינריה וללכת לכמה מהמסעדות הנפוצות:
פפאצ'וס – המבורגרים ועוד. הרבה תוספות שוות.
סמטת המציקים הינה סמטה צרה שקיבלה את שמה בקרב הישראלים משום שעומדים שם הרבה מקומיים שינסו למכור לכם סחורה. יש בה גלידרייה (וופל בלגי וכל טוב), בייגל בר, ועוד.
"קפה ג'קס" - בית קפה עם אוכל מצוין לבוקר ולמשך היום, קפה מפנק שלא יוצא לשתות בפרו בדר"כ, ושירות טוב על ידי צוות שמכיר את הישראלים היטב.
טיפים והמלצות
טיול באזור עירוני- בערים הגדולות יש לשים לב לציוד אישי בשל שיעורי פשיעה וכייסות. רצוי שלא ללכת בשעות החשיכה וללכת בקבוצה ואף פעם לא לבד. כשאתם בוחרים את הגסטהאוס בו אתם שוהים שימו לב כי יש בו מקום לשמירה על חפצים אישיים, מנעולים וכי המקום מוסדר ומותאם לתיירים.
תחבורה ונסיעות- בחרו תמיד באמצעי תחבורה המיועד לתיירים, בעיקר כשמדובר בנסיעות ארוכות אל תתפשרו.
סמים- בדרום אמריקה השימוש נרחב, אך אין לחיות באשליה שאין שם חוק. ההסתבכות ולו הקלה ביותר משמעותה תהיה קשה ביותר.
תקשורת- אל תסמכו על הקליטה הסלולרית. קחו איתכם מכשיר לוויני המאפשר 100% קליטה (תחת שמיים פתוחים). בטרקים ובדרכים זהו מכשיר מציל חיים המחובר 24/7 למוקד חירום שיוכל לסייע לכם בכל תקלה.
פעילויות אקסטרים- צאו לפעילות רק מטעם מפעיל מוכר המחזיק משרד, בחנו את הציוד שברשותו.
ציוד וטרקים- מטייל צריך להיות מוכן ביום אחד ל-4 עונות, בעיקר בהרים ובמקומות גבוהים וודאו כי יש לכם ביגוד וציוד מתאים, תרופות (בדגש על כדורים למניעת מחלת גבהים בהתייעצות עם רופא) ואל תוותרו על שלב ההסתגלות של הגוף לגובה במידה וישנם תסמינים של מחלת גבהים אל תמשיכו את המסלול וצרו קשר עם מוקד חירום לקבלת סיוע רפואי.
היו מודעים לתשתיות ולמרחב וזמן- במדינות עולם שלישי תשתיות החירום והרפואה שונות, המרחקים עצומים ויש להבין היכן אתם נמצאים ומה המרחק לעיר הקרובה.
הכתבה הוכנה בסיוע MAGNUS - איתור, חילוץ ומכשירים לווינים לחו"ל