בעולם התיירות הבין-לאומית, מטיילים מתרבויות שונות מביאים חוויות, נקודות מבט והתנהגויות ייחודיות ליעדים שבהם הם מבקרים. עם זאת, חלק מהלאומים ניתנים לזיהוי בקלות רבה יותר ולעתים קרובות הופכים לסמלים עבור סוגים מסוימים של סטיגמות כלפי המדינות שמהן הם באים.
מטיילים ישראלים זוכים להערצה ולביקורת ברחבי העולם. את נוכחותם ניתן למצוא כמעט בכל יעד תיירותי מרכזי, מחופי תאילנד ועד לערים של דרום אמריקה. עם זאת, בעוד שישראלים רבים מטיילים בסקרנות ובהתרגשות, המוניטין שלהם בחו"ל עלול להיות שנוי במחלוקת במידה מסוימת, כאשר חלק מהמטיילים והמקומיים מביעים תסכול ממה שהם תופסים כהתנהגות שתלטנית או אגרסיבית.
התנהגות נועזת או חוצפה שגובלת בזלזול?
הישראלים ידועים באתוס הטיולים החזק שלהם. למעשה, בישראל יש את אחד מהשיעורים הגבוהים ביותר של מטיילים לנפש, כאשר רבים יוצאים לחופשות בחו"ל מספר פעמים בשנה. במדינות מסוימות, במיוחד בדרום מזרח אסיה ובאירופה, מטיילים ישראלים הם כבר חלק מהנוף המקומי. יעדים כמו תאילנד, הודו וקוסטה ריקה הפכו ל"מרכזים ישראליים", שבהם התשתית התיירותית המקומית התאימה את עצמה להעדפות ולדרישות של המטיילים הישראלים: תפריטים בעברית, אפשרויות אוכל כשר ואפילו מדריכים ומוכרים בחנויות דוברי עברית. אומנם זה מוערך לרוב על ידי מבקרים ישראלים, אבל לפעמים זה יכול ליצור מתחים מול תיירים אחרים שאינם רגילים להבדלים התרבותיים.
>> "בבקשה בלי ישראלים, הם חסרי כבוד ובעייתיים"
>> "יש לנו זיכרון קצר": ישראלים כבר התחילו להגיע ליעד ששרפו בו דגלים
>> "המוכרת שונאת ישראלים": מטיילים שחזרו מהיעד האהוב טוענים שקיבלו יחס משפיל
בסוף חודש אוקטובר פרסמה משתמשת X (טוויטר לשעבר) שמזדהה בשם קייטלין ג'ונסטון פוסט ובו היא מתארת את ה"מטייל הישראלי". בפוסט הארוך שנצפה על ידי 3.5 מיליון גולשים ברשת החברתית ומקושר באופן ברור לדעות פוליטיות אישיות, היא מפרטת את האופי של המטיילים הישראלים שבהם היא נתקלה: "המפגש הראשון שלי עם ישראלים היה כשטיילתי בדרום אמריקה בשנות העשרים לחיי, ואני זוכרת שהזדעזעתי עד כמה כל ישראלי שפגשתי היה נורא", היא כותבת. "הם היו מגעילים לאנשים העניים שחומי העור שאירחו אותנו. הם היו מגעילים ומציקים למדריכים מקומיים, הם היו עוזבים את המקום ומשאירים בבלגן, והם תמיד ניסו 'לדפוק' את המקומיים כדי לקבל עסקה טובה יותר או ארוחות נוספות או טובות הנאה".
תפיסה זו של מטיילים ישראלים כתוקפניים, שחצנים ולא מכבדים את המנהגים והנורמות המקומיות היא תפיסה נפוצה, במיוחד באזורים מתפתחים שבהם חוסר האיזון בכוחות שבין מבקרים למארחים הוא בולט ביותר. הנטייה של מטיילים ישראלים להתכנס בקבוצות גדולות, לדבר בקול רם בעברית ולצפות ליחס מועדף לא תמיד מתפרשת נכון אצל כולם.
אומנם הפוסט של אותה מטיילת יכול להתפרש כדעה אחת אישית, במיוחד כשהיא בוחרת לדבר על עניינים אקטואליים כהוכחה על אופיים של הישראלים ("ידעתי שהפלסטינים מקבלים יחס לא הוגן"), אבל בעקבותיו נוצר דיון בקרב הגולשים, לא מעט מהם מגבים את הדברים שנכתבו. "טיילתי בכל העולם לאורך הקריירה שלי", כותב מגיב שמזדהה בשם Captain A. "בישראלים נתקלתי בעיקר בתאילנד. הם קולניים, חסרי כבוד, מבולגנים, יהירים ופשוט בזים למקומיים. יש משהו בתרבות הישראלית היהודית שהוא רקוב לחלוטין", הוא כותב. אלפי תגובות נכתבו, רובן ברוח דומה.
כשהסטריאוטיפ הישראלי פוגש את העולם
על פי פרופ' גלבמן, אומנם יש היבטים מסוימים בהם התנהגות וניהול של מטיילים ישראלים בעולם עשויים להיראות שונים, אך חשוב להיזהר מהכללות, שכן ישנם הרבה יותר מטיילים ישראלים שאינם מתאימים לדימויים השליליים המשויכים לתייר הישראלי. כמו כן, חשוב לזכור כי דימוי ירוד של תיירים קיים גם כלפי מטיילים ממדינות אחרות, כגון מטיילים הודים, חובבי קבוצות כדורגל אנגלים או בליינים גרמנים.
"דימוי שלילי של התייר הישראלי בעולם התפתח לא רק בגלל תרמילאים ישראלים, וקשור גם למקרים אחרים, בהם התנהגות חריגה של ישראלים בודדים מקלקלת למרבית הישראלים שיודעים להתנהג בנימוס ובכבוד במהלך הטיול", אומר פרופ' גלבן ומציין את המקרה הידוע של "טיסת השוקולד", שזכה להד תקשורתי. האירוע הפך לחלק מהשיח הרחב יותר על האופן שבו התנהלות מסוימת של ישראלים נראית בעולם, והדרך שבה מקרים מסוג זה מחזקים סטריאוטיפים שקשורים להתנהגות קולנית או דורשנית של חלק מהמטיילים הישראלים. כמענה לתופעות דומות, חלק מחברות התעופה החלו לנקוט צעדים כדי למנוע מקרים של התנהגות פוגענית מצד נוסעים, והנושא ממשיך להיות חלק מהשיח הציבורי גם שנים לאחר האירוע.
"למצב הפוליטי של ישראל בעולם יש לעיתים קרובות השפעה על איך ההתנהלות של ישראלים בחו"ל, וגם כל האופן שבו הם נתפסים", מדגיש פרופ' גלבמן. "מודעות ליחס כלפי ישראל, ולעיתים תחושת ניכור או רצון להימנע משיפוטיות פוליטית, יכולים לעודד חלק מהישראלים לשמור מרחק מסוים מזרים או לחפש אזורים שבהם יש יותר ישראלים כדי להרגיש בטוחים. יתרה מזאת, במקומות מסוימים קיימת סטיגמה כלפי ישראלים שמובילה את המטיילים הישראלים לאזורי טיול ייעודיים או למקומות שמושכים בעיקר קהל ישראלי".
מעניין לציין שלמרות המספר המשמעותי של תיירים ישראלים המבקרים ביעדים ברחבי העולם, ישראלים רבים מעדיפים להימנע ממקומות המוצפים בהם. זה אולי נראה מנוגד לאינטואיציה בהתחשב בכמה עמוק הצורך בנסיעות ובטיולים מושרש בתרבות הישראלית, אבל יש כמה סיבות לכך שישראלים רבים מחפשים יותר ויותר חוויות טיול פחות צפופות, אותנטיות יותר, הרחק ממוקדי התיירות הישראליים המוכרים. ישראלים רבים רגישים לסטריאוטיפ של מטיילים "שתלטניים". תחושת המודעות הזו מובילה את חלקם לחפש באופן פעיל יעדים שבהם הם יכולים להימנע מלהפוך לחלק מתופעת "התייר הישראלי".
אבל למרות הצורך שלנו כישראלים להיות ציניים ולבקר את עצמנו בחומרה, בסופו של יום, המטיילים הישראלים, כמו כל התיירים, הם קבוצה מגוונת. רוב המטיילים הישראלים מכבדים את התרבויות המקומיות, מתנהגים בנימוס ודואגים להשאיר רושם טוב. התנהגות המטיילים, מכל מדינה בעולם, משקפת את המורכבות של תרבות לאומית, ערכים אישיים ודינמיקה של תיירות בין-לאומית.