כולנו מכירים את זה: נכנסים לבוקינג כדי למצוא מלון, בוחרים משהו שנראה מגניב ובלוקיישן טוב ומיד קופצת הודעה על המסך בסגנון "כדאי למהר, נותרו רק 3 חדרים פנויים!". אז בואו נפוצץ לכם את הבועה אחת ולתמיד – זה לא באמת נכון אבל שיטת השיווק הזאת עובדת מלחיצה את המתלבטים ומעודדת אותם לבצע את ההזמנה במהירות, מבלי לבדוק לעומק את הדברים.
מלכודת הדחיפות: לא להזמין בלי להכין שיעורי בית
אתרי התיירות השונים מנסים לייצר עבורנו תחושת דחיפות. לכאורה, המחירים יעלו אם לא נזמין ממש עכשיו, או שחלילה ייגמר המקום בטיסה, במלון ובמסעדה. אבל בתכלס, יהיה הרבה יותר משתלם להשקיע עוד קצת זמן ולהכין את שיעורי הבית היטב. גם אם המחיר אכן יעלה בעוד כמה שקלים, לפחות נדע שהטיול בנוי ומתוכנן לפי סדר העדיפויות שלנו ושלא נתקענו בטעות עם מלון בצד השני של העיר רק כי הוא היה ב-50% הנחה.
"בעולם התיירות אין ואקום", מצהיר מיכאל שיחור, מי שמכיר מקרוב את התחום וחתום על מדריכים ליעדים בכל העולם. "אם חברת תעופה רוצה ביום מסוים למכור כרטיסים כדי למלא את הקופה, הלקוחות עלולים לגלות שבתאריכים האלה אין כלום. הם ינסו להיפטר מהם מהר-מהר, אבל כנראה שנגלה שהזמן והמשאבים שלנו לא נוצלו כראוי".
מלכודת המחיר: "הדבר היקר ביותר הוא הזמן שלנו"
אחת המלכודות הנפוצות והמוצלחות היא דווקא בראש שלנו והיא הנטייה לחשוב שעלות הטיול מסתכמת בעיקר בעלות הטיסה והמלון, בלי כל מה שקורה מסביב. וכך אם נמצא דיל טוב לטיסה נחשוב שחסכנו בהוצאות, אבל נחזור הביתה ונגלה פערים בין התכניות למציאות – בעיקר במונחי תמורה לזמן שנשקיע.
"עלינו להבין את המורכבות של הנושא", מסביר שיחור. "כשנוסעים לחו"ל, הדבר היקר ביותר הוא הזמן שלנו. כשנוסעים לחוץ לארץ לשבוע, והטיול עולה 20 אלף שקל לכל המשפחה, זה אומר שכל יום עולה 3,000 ש"ח בערך. אם נזמין טיסה ביום של הנסיעה בשלוש אחרי הצהריים והטיסה חזרה היא בשמונה בבוקר, או שהזמנת טיסה ליעד עם קונקשן והגעת רק בלילה, אז איבדת יום. קנית טיסה עם קונקשן כדי לחסוך 100 דולר, אבל איבדת 3,000 שקל על יום טיול. וזה חשבון שאנשים לא יודעים לעשות. במילים אחרות, מה שזול עולה ביוקר".
"דוגמא נוספת היא מלון שרחוק ממרכז העיר – נכון שהוא יותר זול, אבל הזמן והמוניות והבזבוז של האנרגיות והאתרים, כל זה שווה כסף. אנשים צריכים לדעת לעשות את החשבון האמיתי ולא את החשבון במספרים, כי החשבון במספרים הוא מתעתע. החישוב צריך להיות לא רק של המחיר של כל מוצר, אלא המחיר הכולל".
"אנשים רוצים לשקר לעצמם: ראיתי טיסה ב-100 דולר, יעלה לי מלון עוד 300 דולר וכן הלאה, אבל בסוף מוציאים 5,000 דולר. אז חשוב לא ליפול למלכודת הזו. נורא קל לפתות אותנו עם מחיר זול של מלון, טיסה או דיל, אבל זה חסר משמעות".
תזכרו, טיסה ומלון זה רק 20% ממחיר הטיול. אז אם הם עלו 2,000 שקל, הטיול יעלה 10 אלף ש"ח. את הכלל הזה אנשים נוטים לשכוח ואז הם מסתבכים.
"בנוסף, כלכלת טיול כנה צריך לדעת לתמחר את הזמן. לזמן בטיול יש משמעות לא רק במונחי דקות, אלא גם במונחי כוח. זאת אומרת שאם אתה עומד שעתיים בתור כדי להיכנס לאתר, עד שתגיע כבר תאבד סבלנות ולא תרצה את זה. לכן המשמעות של זמן בטיול היא רב ממדית ולא רק בשעון".
מלכודת ההמלצות: לסמוך רק על מומחים
זה נוח ומפתה להשתמש בהמלצות. אנחנו יכולים בקלות לשלוח הודעה לחברים, קרובים ובני משפחה כדי לקבל המלצות לקראת החופשה הבאה שלנו בארצות הברית, או בקליק אחד להצטרף לקבוצת פייסבוק שבה לכאורה יש את כל המידע כולל תמונות וסרטונים. אבל מי באמת עומד מאחורי ההמלצות האלה והאם אפשר לסמוך עליהן?
"בונציה למשל יש שתי כניסות – דרך תחנת הרכבת ובגונדולה. אז נניח ונסענו והגענו בגונדולה, והכל צפוף ומבאס, אז נתאכזב. אבל לא נדע שיש עוד דרך. גם אם נגלה את זה באיחור, זה כבר לא יהיה רלוונטי", מדגים שיחור.
"הבעיה כאן נובעת מכך שכל אחד כותב רק על מה שהוא חווה - ולא על האלטרנטיבות - פשוט כי הוא כנראה בכלל לא ניסה אותן. חלק יכתבו להגיע מתחנת הרכבת ואחרים מהכניסה השנייה, אבל זה לא שמישהו ניסה את שתי הכניסות, למעט מדריכי תיירים מנוסים".
האלגוריתם שמדלג עבורכם מעל כל המלכודות
"אז מה עושים? באתר שיחור אנחנו מציעים אלגוריתם שמאפשר לדלג מעל כל המלכודות האלה", אומר מיכאל שיחור. "קודם כל, הוא מאפשר לי כתייר להגדיר פרמטרים וסדר עדיפויות: מה אני אוהב, עם מי אני נוסע וכן הלאה. בעקבות ההגדרה, האלגוריתם מעלה מספר הצעות רלוונטיות ובונה חופשה בהתאמה אישית".
"כמו כן, המלכודות העיקריות קשורות לאופן שבו מציגים את המחיר: בדרך כלל רואים מחיר 'החל מ'', אבל המחיר הסופי הרבה יותר גבוה. במערכת שלנו אנחנו מנסים לעבוד קצת אחרת, כי אפשר להגדיר מלכתחילה מתי נוסעים, מה מעניין אותנו וכן הלאה, כדי שנדע כמה הכל יעלה לנו – לא רק הטיסה והמלון, אלא כל מרכיבי הטיול, אפילו הערכה של השופינג".
"הנסיעה לחו"ל היא ההוצאה השנתית הכי גבוהה של המשפחה", מסכם שיחור, "לכן היא צריכה להתחלק בצורה הגיונית. גם ילד בגן פרטי עולה כ-30 אלף ש"ח בשנה, אבל אף אחד לא אומר את זה. מה אומרים לנו? 3,000 ש"ח בחודש. ואז זה נשמע הגיוני יותר. המטרה שלנו באתר החדש היא להקל עליך בתור תייר, כי אם אכן תיסע – המחיר יהיה אותו מחיר. אבל בפריסה לתשלומים וכשיודעים מראש כמה בדיוק משלמים, נוסעים יותר באיזי. כך הופכים את החופשה לחופש אמיתי".
להזמנת חופשה בשיחור >> היכנסו