ענף התיירות התאושש מהקורונה בצורה יוצאת דופן. בתי המלון מפוצצים, שדות התעופה לא מצליחים להתמודד עם העומס והמניות של רשתות בתי המלון מזנקות לשיאים של כל הזמנים. אבל גם בלי קשר למאפיינים המיוחדים של 2022, מאז ומעולם התאפיין התחום בביקוש גבוה מצד אחד – ודיסאינפורמציה מצד שני.
מה שעוד יותר טורף את הקלפים ואותנו מטריף... הוא כמובן האינטרנט. פעם היינו רגילים להיכנס למשרד נסיעות, להסתכל על ברושורים ולבחור יעד לפי התמונה והמלצות של מי שעובדים בתחום ומכירים אותו.
אבל היום יש סביבנו המון המלצות מגורמים עלומים ברשתות החברתיות ולכאורה "חוכמת ההמונים" אמורה להכריע עבורנו את הכף. רבים נשענים עליה כדי להחליט לאן לטוס, מה לעשות, איפה לבקר וכמה זה אמור לעלות. כשבודקים לעומק, מגלים שזה לא תמיד הדבר הכי חכם.
"יש בלבול לגבי המושג 'חוכמת המונים'"
"אחת הבעיות הגדולות ביותר זה עודף מידע ובעיקר הסובייקטיביות של המידע", אומר מיכאל שיחור, הבעלים של הוצאת "מדריכי שיחור" ליעדים בכל העולם ומי שעומד בימים אלו מאחורי אתר חדש שמאפשר לכל אחד ואחת מאיתנו לתכנן ולהזמין חופשה מושלמת בהתאמה אישית.
"בנוסף, יש בלבול לגבי המושג חוכמת המונים בהקשר של עולם התיירות", מסביר מיכאל, "כי אם למשל 500 אנשים הלכו לאותה מסעדה ו-400 אמרו שהאוכל טעים, אז כנראה שהאוכל טעים – אבל אם תשאל אם עדיף לבחור באותה מסעדה המבורגר או פיצה, אין משמעות לחוכמת ההמונים, כי רק מעטים אכלו גם את ההמבורגר וגם את הפיצה".
מה שטוב לאחרים לא בהכרח מתאים לכם
הכשל האינהרנטי של חוכמת ההמונים בא לידי ביטוי גם בעוד מקומות, כמו למשל השוואה בין אתרים ופעילויות. כאן זה לא רק מבזבז לכם זמן ואנרגיות, אלא גם עלול לגרום עוגמת נפש.
נניח ואתם טסים לרומא כדי לישון במלון פצצה ממש ליד המדרגות הספרדיות. לקראת 12:00 מצאתם את עצמכם בלי לאנצ' ונכנסתם לגוגל או פייסבוק כדי לקבל המלצות למסעדות. עכשיו תראו 3,000 ביקורות של אנשים שאומרים שהמסעדה לידכם מדהימה, אבל לצדן כ-200 שטוענים בתוקף שהיא גרועה.
אז מי צודק? כנראה שכולם: החוויה היא סובייקטיבית ומה שמתאים לאדם אחד לא בהכרח יתאים לאדם אחר - על טעם ועל ריח, זוכרים?
למי קראתם בינוני?
הגישה של חוכמת המונים גורסת שהתשובה שייתן מספר גדול של אנשים תמיד תהיה טובה יותר מזו של המומחה הבודד. יש בזה המון היגיון מבחינת תובנות שאי אפשר להגיע אליהן בדרך אחרת, אבל גם חיסרון שנובע מכך שהמידע נשלט בפועל על ידי קבוצה קטנה של מומחים מטעם עצמם.
כל אפליקציית טיולים שמדרגת אתרים ומסעדות לפי ביקורות גולשים היא דוגמא מעולה לזה. באפליקציות האלה, המסעדות שנמצאות בראש הדירוג הן ממש לא בהכרח הכי טובות שיש ביעד, אלא סתם עוד פתרון קולינרי בינוני. אם נסמוך רק על הדירוג, נמצא את עצמנו מפספסים מסעדה מעולה במרחק הליכה או תערוכה מדהימה.
להפוך את הידע לחופשה
אז בסופו של דבר, מסתבר שגם בעולם התיירות מתרחש תהליך מעגלי: נטשנו לפני כמה עשורים את סוכני הנסיעות, רק כדי לגלות שלא תמיד אפשר לסמוך על המלל באינטרנטים. עכשיו, הסוד הוא למצוא את נקודת האיזון.
האלגוריתם באתר "שיחור" החדש מאפשר למשל לבנות טיול בהתאמה אישית, על סמך אלפי מקורות מידע ובעיקר בגיבוי של מומחים אמיתיים. כל המלצה שנקבל מהאלגוריתם מבוססת על ידע של מדריכי תיירות ועל הניסיון שהם צברו.
"המטרה של המערכת היא לתכנן לך את המסלול אוטומטית", מסביר מיכאל שיחור. "למשל אם אתה נוסע ללונדון עם ילדים, אתה חייב לזכור שזו עיר ענקית ואולי המקום שבו בחרת לישון בכלל לא נמצא באזור שרלוונטי עבורך. חוץ מזה, אתה עלול למצוא מלון רחוק מאטרקציה שבה אתה מתכנן לבקר, אבל לשרוף יום שלם בדרך לשם".
"המערכת מבוססת על דאטה ונתונים שנאספו במשך עשרות שנים, בלי לוותר על מעורבות של מומחה מנוסה", הוא מסכם. "לאחר מכן אנחנו מעבים את המידע באמצעות אתרים נוספים, שיש לנו הסכמים איתם, כדי להשיג את התנאים והמחירים הכי טובים. בקיצור, אנחנו רוצים לחסוך את זה שאנשים יחזרו מהחופשה מותשים ומאוכזבים ויגידו שהם צריכים חופש".
להזמנת חופשה בשיחור >> היכנסו