בזמן שהרשויות השונות מבטלות את הלימודים וקוראות לאנשים שלא להגיע לעבודה, נראה שדווקא התיירים שמטיילים כאן מתנהגים בצורה הרבה יותר אדישה לאור המצב.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
בספוט הוסטל בתל אביב למשל, הכל נראה רגוע הבוקר. חלק מהאורחים כבר יצאו לבילוי היומי שלהם בעיר וחלקם עדיין מתארגנים בלובי. "הגענו לישראל ביום שבת ותכננו לטייל בתל אביב ובירושלים", מתארים אנראס וסוזאנה מגרמניה שמטיילים עם קאלה הבת הקטנה שלהם. "בגלל המצב עדיין לא החלטנו אם ניסע לירושלים ועכשיו אנחנו חושבים מחדש מה לעשות, אבל אנחנו לא מרגישים בלחץ. האמת היא שאנחנו לא כל כך מבינים מה קורה".
גם ראיאן וקווינסי מאמסטרדם לא נראים בלחץ מיוחד והם אפילו לא שמעו את האזעקה שהיתה בעיר בבוקר. "הגענו לפני יומיים ואנחנו מתכננים ללכת היום לים. חוץ מזה אנחנו מתכננים לבקר בים המלח וחשבנו גם לבקר בבית לחם, אבל כנראה שלא נעשה זאת. זה מאוד מוזר שהכל רגוע בתל אביב ובשאר החלקים בארץ יש בלגן. זה משהו שקשה להכיל אותו".
מצד שני, מירה ולינה מגרמניה מרגישות פחות בטוחות כרגע: "הגענו אתמול ישר לתוך זה. אנחנו מתכננות להישאר בארץ חמישה ימים. בגלל המצב אנחנו עכשיו לא יודעות מה לעשות. לא ברור לנו אם בטוח להגיע ליפו וירושלים כרגע. יש לנו חברה אחרת שמטיילת בצפון הארץ והיא התקשרה אלינו בלחץ ואמרה שלא נגיע לירושלים. כנראה שנשאל את הקבלה מה לעשות ונצטרך לסמוך עליהם ועל ההנחיות של גורמי הביטחון".
"ההוסטל שלנו בתפוסה מלאה, עם 250 אורחים מסביב לעולם", אומרת נעמה שויקי, מנהלת השיווק של הספוט הוסטל. "היום בבוקר כשנשמעה האזעקה בסביבות השעה שמונה בבוקר, לא מעט אורחים בדיוק אכלו ארוחת בוקר. דאגנו מהר לאסוף את כולם ולרכז אותם במרחב המוגן. האורחים התנהגו בצורה מרשימה. כולם הקשיבו להנחיות והלכו בשקט וברוגע. אף אחד לא נכנס להיסטריה ומי שרצה לדעת מה קורה הסברנו לו. תוך חמש דקות אנשים חזרו לעיסוקיהם. הרגשתי שאני יותר בלחץ מהאורחים שלי".
נעמה מציינת שעל אף המצב, אף תייר לא ביקש בינתיים לבטל את הלינה שלו בהוסטל ולא התקבלה אף בקשה לבטל הזמנה עתידית. "האמת היא שעד עכשיו קיבלנו בקשה אחת לביטול והיא היתה מאורח מהארץ שהיה אמור להגיע היום בערב".
בינתיים העסקים כרגיל
גם באתר הנסיעות גוליבר מציינים שעד כה לא נרשמו ביטולי טיסות וחופשות בארץ ובחו"ל. "אנו מקבלים מספר רב של פניות למוקד הלקוחות דרך שירות הווטסאפ והמיילים מנוסעים רבים שרוצים להתעדכן אם הטיסות שתוככנו להיום אכן יוצאות כסדרן", אומר זיו רוזן, מנכ"ל גוליבר. "תגברנו ככל הניתן את המוקדים בכדי לתת מענה מרחוק לכל פניה וסביר להניח שאם המערכה תתארך הלקוחות יבקשו לדחות או לבטל את הזמנתם״.
בחברת אל על ביקשו לעדכן שלוח טיסותיה פועל כמתוכנן וזאת בהתאם להנחיות הגורמים הרלוונטיים. יחד עם זאת, בעקבות המצב הביטחוני, אל על תאפשר שינויים וביטולים בכרטיסי טיסה ללא גביית דמי שינוי וביטול וכן ללא גביית דמי טיפול לטיסות שמועד המראתן עד יום שבת, ה-16 בנובמבר.
כמו כן, נוסעים המחזיקים בכרטיסי טיסה של אל על לטיסות שמועד המראתן עד 27 בנובמבר, 2019 (כולל), המבקשים להקדים מועד טיסתם, יכולים לעשות כן ללא תשלום דמי שינוי וטיפול וכן ללא תשלום הפרשי מחיר במידה וקיימים. החברה עוקבת אחר המצב ותפרסם עדכונים ככל שיידרש וכן שומרת על הזכות לעדכן המדיניות המפורסמת בכל עת.
גם קבוצת לופטהנזה (הכוללת את לופטהנזה, אוסטריאן איירליינס, SWISS ובריסל איירליינס), אישרה לנוסעיה מישראל, עקב במצב הביטחוני, לשנות את טיסתם פעם אחת ללא עלות.