יהלי שרביט, אורי אוחנה וישי ויסמן, שלושה צעירים מירושלים שנמצאים לפני גיוס, לא ישכחו הרבה זמן את החוויה שעברה עליהם בטיול הראשון שעשו בחייהם באמסטרדם ואת "מסע הכמותה" שעברו לטענתם על ידי חברת אל על בדרך חזרה לארץ. "זה נס שנשארנו בחיים. חברת אל על צריכה להפיק לקחים מהמקרה שלנו וללמוד כיצד לדאוג ללקוחות ולא להפקירם לגורלם",טוען שרביט, אחד משלושת הנערים. "מה שעשו לנו אסור שיקרה לאחרים. תבין, זו הפעם הראשונה שלנו בחו"ל".
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
השלושה טסו בחמישי שעבר עם חברת אל על לאמסטרדם והיו אמורים לנחות בחזרה בנתב"ג בראשון בערב. "אנחנו חברים טובים לפני גיוס. כולנו מתכננים לשרת ביחידות קרביות והחלטנו לטוס לאמסטרדם לטיול קצר לפני כן", הסביר שרביט.
הטיסה הלוך והטיול בעיר ההולנדית עברו בצורה נהדרת. בבוקר החזרה לארץ התייצבו השלושה בשדה התעופה סכיפהול בעיר במטרה לטוס בחזרה לישראל. הם הגיעו בעשר בבוקר והטיסה תוכננה להמריא לארץ בשעה 13.30. "בשדה התעופה קיבלנו הודעה מנציגי אל על שהטיסה נדחתה לשעה 14.30, אחר כך ל-15.30 ואז ל-17.30. לא קיבלנו שום הסבר לדחייה, רק קיבלנו שוברים של 15 יורו לקנות אוכל ושתייה. בשעה שש הודיעו לנו שהטיסה בוטלה", סיפר שרביט.
לנוסעים נאמר כי הטיסה תצא למחרת מבריסל שבבלגיה (מרחק של כשעתיים וחצי נסיעה ישירה) ושבשעה 19.30 ימתין אוטובוס שיסיע אותם משדה התעופה באמסטרדם למלון קראון פלאזה בעיר הבלגית. "אמרו לנו לאסוף את המזוודות", ציין שרביט, "אך לקח לנו זמן לאתר אותם. בנוסף, בדרך לאוטובוס מאבטחים עצרו אותנו לבדיקה והיות ואף אחד לא הסביר לנו לאיזה שער להגיע, זה גרם לנו להתעכב בהגעה לאוטובוס".
לבסוף, השלושה הגיעו באיחור של שעה לאחר שהאוטובוס יצא לבלגיה ונציגה מקומית של אל על הסבירה להם שעליהם להסתדר בכוחות עצמם כדי להגיע למלון בבריסל. "שאלנו אותה איך אנחנו אמורים בדיוק להגיע לבריסל ולמה לא כרזו בשמות שלנו? לטענתם, היא השיבה ביובש שזו בעיה שלהם והם יכולים לקחת רכבת. "היא לא טרחה לתת לנו מידע על הרכבות או כמה כסף זה עולה. היו לנו רק 150 יורו. הרגשנו שהיא פשוט הפקירה אותנו והלכה", סיפר שרביט. "היא ראתה שאנחנו לא מצליחים להסתדר לבד. במקום לסייע לנו במציאת פתרון היא הלכה".
השלושה הגיעו לבסוף לתחנת הרכבת באמסטרדם וגילו שהרכבת המהירה לבריסל תצא רק למחרת בשעה שש ורבע בבוקר ונאלצו לעלות על הרכבת לרוטרדאם ולהחליף בדרך חמש רכבות שונות על מנת להגיע ליעד הסופי. "זה היה חלום בלהות. הרגשנו כמו נוודים. עוברים מרכבת אחת לשנייה. הטלפונים הסלורריים כבו כי לא היה איפה להטעין אותם", מתאר שרביט. "לא יכולנו להתקשר להורים לעדכן אותם. הרגשנו אבודים".
לאחר מסע של כארבע שעות, הרכבת עצרה דרומית לבריסל, 17 קילומטר מהמלון. "אחד הנוסעים אמר לנו לרדת בתחנה ושהגענו ליעד אבל הוא הטעה אותנו. היה חושך מוחלט בחוץ, השעה היתה אחת וחצי לפנות בוקר והיו לנו 12 יורו", סיפר שרביט. "עצרנו נהגי מוניות אבל הם לא היו מוכנים להסיע אותנו בפחות מ-40 יורו. התחלנו ללכת ברגל לעבר המלון עם המזוודות וגשם שיורד עלינו".
לטענתם, הם צעדו לא פחות משלוש וחצי שעות, תוך כדי שהם מסכנים את חייהם. "הלכנו ברגל בשוליים של כבישים מהירים. אני לא יודע איך שרדנו את זה. היינו רעבים, צמאים ורטובים לגמרי. זה היה מסע כומתה". בשעה חמש בבוקר נהג ממוצא פקיסטני הבחין בהם צועדים בשולי הדרך, ריחם עליהם והסיעם למלון. "אם הוא לא היה עוצר לנו, אלוהים יודע מתי היינו מגיעים למלון", סיפרו.
הם הגיעו למלון בשעה חמש וחצי, הספיקו בקושי להתקלח ובשש האוטובוס יצא מהמלון לשדה התעופה בבריסל. "היו הרבה נוסעים במטוס שזעמו על התנהלות וביטול הטיסה ועל כך שלא אכלו ארוחת בוקר", טוען שרביט. לבסוף, הטיסה נחתה ביום שני, כמעט 24 שעות איחור מהטיסה המקורית.
"כל הלילה לא ישנתי", משחזרת טלי שרביט אימו של יהלי. "הטלפון של יהלי והחברים שלו היה סגור. פחדתי שקרה להם משהו. מדובר בילדים טובים ואחראים. כשיהלי חזר הביתה הוא היה נראה כמו אחד שהיה חודש בהישרדות. זו בושה שלא דאגו להם והפקירו אותם".
מחברת אל על נמסר בתגובה: "הטענות שהוצגו אינן מדוייקות. בניגוד לנטען, הנוסעים הגיעו באיחור של שעה לנקודת האיסוף. לאחר שכל הנוסעים האחרים הגיעו בזמן וההסעה לבריסל יצאה, נמסר להם כי עליהם להגיע למלון בבריסל. יש לציין כי בשל תנאי מזג אוויר קשים באמסטרדם, אשר לא אפשרו להנחית את המטוס בשדה התעופה סכיפהול, כל נוסעי טיסת סאן דור מאמסטרדם לתל אביב הועברו לבריסל והטיסה יצאה משם. סאן דור דאגה לכל הנוסעים להסעה מסודרת מאמסטרדם לבריסל ולאירוח בבית מלון בעיר. הנוסעים יקבלו החזר כספי על הוצאות הנסיעה לבריסל".