בני משפחה מאחד היישובים בשפלה טסו לטיול בר מצווה בברצלונה, כמה ימים לפני תחילת מלחמת 'חרבות ברזל'. הם היו אמורים לחזור לארץ כעבור ארבעה ימים מתחילת המלחמה. לטענת בני המשפחה, ארקיע, דרכה הזמינו את הטיסות, הודיעה להם על ביטול הטיסה חזרה לארץ, 30 שעות לפני המועד המקורי בטענה לתקלה טכנית.

"הם הודיעו על ביטול הטיסה ולא דאגו לנו ללינה ולאוכל או למצוא לנו טיסה חלופית לארץ", קבלו בני המשפחה. "לקח לנו הרבה זמן לתפוס את נציג שירות הלקוחות של החברה, שטען שמותר לחברה לבטל את הטיסה בגלל המלחמה ושאנחנו לא זכאים לפיצוי".

בעקבות הביטול, בני המשפחה נאלצו להישאר בברצלונה ארבעה ימים נוספים על חשבונם ונאלצו למצוא טיסות חדשות לארץ. לאחר שחזרו, בני המשפחה הגישו תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות.

ברצלונה נמל תעופה אל פראט (צילום: Sorbis, shutterstock)
היתה תחושה של כאוס מוחלט. אילוסטרציה|צילום: Sorbis, shutterstock

חברת ארקיע הגישה כתב הגנה בו ביקשה לדחות את התביעה על הסף, בנימוק שעקב תקלה במטוס, בשילוב פרוץ המלחמה, גרמו לכאוס מוחלט בטיסות היוצאות והנכנסות לישראל וכי מאות טיסות בוטלו ושמדובר ב'כוח עליון' ולכן היא פטורה מלפצות את התובעים.

לדברי החברה, בגלל המצב הביטחוני היא לא היתה יכולה למצוא מטוס חלופי, בשל קושי לאתר צוותים זרים וישראלים חלופיים. החברה הודתה שלא טיפלה בפנייה של התובעים עקב צמצום בכוח אדם. בנוסף, הייתה תקלה במטוס מאחר ונמצאו סדקים בלהבי המנוע והיה צורך לקרקע את המטוס ולהחליף את המנוע.

השופט קבע כי חברת התעופה תפצה את בני המשפחה בסכום של 35 אלף שקלים. השופט ציין בפסק הדין כי החברה לא הביאה עד מטעמה שיתייחס לתקלה ולא טרחה להציג ראיות נוספות בסוגיות מהותיות כמו: כיצד טופלה התקלה ומתי, מה דווח לרשויות ולגורמים הרלוונטיים, ומה נעשה אם בכלל כדי לעשות שימוש במטוס חלופי? לדבריו, מצד החברה לא מה נעשה מספיק כדי לסייע לתובעים, ולכן היא אינה זכאית למתן פטור מתשלום פיצוי.