נוסעים שהיו אמורים להמריא הערב מקולומבו, בירת סרי לנקה, לישראל, קיבלו הודעה מחברת ארקיע שעקב תקלה באחד המטוסים, הטיסה החדשה צפויה לצאת ב-4.5. "זה לא הגיוני שחברת תעופה תבטל טיסות בגלל תקלה במטוס אחד", זעמה ליאור אחת הנוסעות. "כל החברה הזו תלויה במטוס אחד"?
ההודעה הזו הגיעה לאחר מספר ימים בהם חברת ארקיע דחתה טיסות שונות עקב מטוס של החברה שהתקלקל בדובאי. כך, בשבוע האחרון, נוסעים שהיו אמורים לחזור ארצה מזנזיבר, מונטנגרו ודובאי, גם קיבלו הודעות על דחיות בטיסות הלוך מישראל ובחזרה מאותם יעדים.
כמו בסרי לנקה, גם בדובאי, איפה שכל התקלה התחילה, היו נוסעים שנתקעו מספר ימים ונאלצו לממן מכספם את האוכל והלינה. "נגמר לנו הכסף", זעם רפאל, "לא תכננו להישאר פה כמעט שבוע. ההוצאות מטורפות ואת הטיסה שלנו לארץ ביטלו ארבע פעמים. אנשים הגיעו לשדה התעופה חיכו וחיכו וברגע האחרון הטיסה בוטלה". על פי החברה אתמול יצאו שתי טיסות מדובאי חזרה לישראל ואחת נוספת יצאה הבוקר.
על פי חוק טיבי, כל דחייה מעל שמונה שעות או ביטול של טיסה, מסיבות שאינן כוח עליון (שביתות בשדה תעופה או מזג אוויר קשה), הנוסע יהיה זכאי לפיצוי 1,280 שקל עד ל-3,180 שקל תלוי במרחק. עו"ד, אשר רוטבאום, מומחה בדיני תעופה, מרחיב: "למעשה, ברגע שהטיסה מתבטלת, או מתעכבת מעל שמונה שעות, קיימת זכאות לפיצוי כספי ללא כל צורך בהוכחת נזק. ניתן לדרוש את הפיצוי עד ארבע שנים מיום הטיסה. הפיצוי נגזר מהמרחק בין נקודת המוצא לנקודת היעד. לדוגמה: טיסה שבוטלה מדובאי לתל אביב, תזכה כל נוסע בפיצוי ב- 2,310 שקלים, טיסה שבוטלה מסיישל לתל אביב תזכה כל נוסע ב-3,460 שקלים.
"כמו כן, חברת התעופה צריכה לספק לנוסעים שירותי סיוע עד מועד הטיסה החלופית ובתוך כך להעביר אותם למלון וכמובן לדאוג להם לאוכל ושתייה. ככל שחברת התעופה לא תעשה כן, היא יכולה להיות מחויבת בפיצויים לדוגמה שיכולים להגיע ל- 11,540 ₪ לכל נוסע. לדעתי, תקלה טכנית שהתגלתה במטוס וגרמה 'לאפקט דומינו' ולגל של ביטולים, אינה נכנסת לגדר הוראות החוק וחברת התעופה תצטרך לפצות את הנוסעים".
מארקיע נמסר: "בשל קרקוע מטוס איירבס 321 הנמצא בדובאי, החברה עדכנה חלק מלוח הטיסות שלה. ארקיע הציעה שתי חלופות לנוסעים מסרי לנקה - טיסה עם פליי דובאי, דרך דובאי, או חזרה עם ארקיע בשבת. טיסת ארקיע מזנזיבר נדחתה ותצא הערב חזרה לארץ".