בית משפט של האיחוד האירופי בגרמניה פסק השבוע פסיקה תקדימית - חברות תעופה באיחוד אינן רשאיות לגבות קנסות על ביטול טיסה או אי התייצבות לטיסה, אם לא מפורטים כל מרכיבי המחיר של הכרטיס בשקיפות מלאה.
בישראל, על פי החוק להגנת הצרכן מחויבות חברות התעופה לאפשר ללקוח לבטל את הטיסה בתוך 14 ימים מרגע ההזמנה. דמי הביטול הם בסך של 100 שקלים או 5% מגובה הכרטיס (הזול מביניהם), במידה ונותרו 7 ימי עסקים עד הטיסה. אבל ברגע שתרצו לבטל את הכרטיס לא במסגרת החוק, יש חברות בהן תצטרכו לשלם לא מעט.
בטיסה לאירופה דרך חברת אל על, תאצלו לשלם קנס של 170$. אם קרה משהו ברגע האחרון ותבטלו את הטיסה פחות מ-6 שעות לפני הטיסה, הקנס כבר יעמוד על 340$. לניו יורק דמי הביטול המינימליים הם של 240$.
גם בחברת יונייטד ודלתא, דמי הביטול המינמליים הם של 240$. בסוויס אייר דמי הביטול עומדים על 160$, אבל ישנה סוגיה שכדאי לשים לב אליה. אם יזמינו לכם כרטיס שוויצרי - יש לכם רק 24 שעות לבטלו מרגע ההזמנה ללא תוספת תשלום. בכרטיס ישראלי זה כבר לפי החוק של הגנת הצרכן.
בארקיע דמי הביטול מתחילים ב-104$, עולים ל-244$ ואם תבטלו שבוע לפני הטיסה, המחיר קופץ ל-696$ - כמעט מחיר כרטיס מלא.
בישראייר, אם פרק הזמן שהחוק מתיר עבר - תשלמו דמי ביטול מלאים, ז"א את המחיר המלא של הכרטיס.
הבשורה כאן מגיעה דווקא בתחום טיסות הלואוקוסט, בהן ביטול כרטיס אומר דמי ביטול גבוהים מאוד או מלאים. החוק החדש יאפשר לנוסעים לשלם דמי ביטול הגיוניים יותר. בתחום הלואוקוסט הישראלי - החברות הישראליות דווקא פועלות לפי חוק הגנת הצרכן הישראלית. בקשר לחברות תעופה זרות - אם יש להן נציגות רשמית בארץ, גם הן מחויבות לשמור על החוק הישראלי.
שני טיפים לסיום
חובה לדבר עם נציג של חברת התעופה או לקרוא את האותיות הקטנות באתר ולהבין מה גובה דמי ביטול הכרטיס.
מי שקנה כרטיס אבל לא בטוח ב-100% אם הוא רוצה לנסוע או לא בתאריך הזה - אפשר לקנות כרטיס טיסה מבוטח שהוא יקר יותר, או לבדוק עם ביטוח החו"ל הישראלי שעושים אם יש שם סעיף שמדבר על דמי ביטול טיסה.