לפני כשלושה חודשים אורן חזות וחברו הטוב יניב שלמה, שניהם מתל אביב, החליטו לטוס לפסטיבל מוסיקה בבריסל ורכשו כרטיסי טיסה מחברת אל על. ארבע שעות לפני ההמראה הם קיבלו הודעה על ביטול הטיסה לבריסל בגלל עיצומים שנקטו עובדי שדה התעופה בעיר הבירה הבלגית.

"מוזר שחברת בריסל איירליינס טסה כרגיל ואל על החליטו לדחות את הטיסה מבלי ליידע אותנו שמגיע לנו פיצוי והחזר מלא על הכרטיסים שרכשנו", טענו השניים. חזות ושלמה יצרו קשר עם אל על כדי לברר מה עליהם לעשות ונאמר להם כי גם הטיסה החלופית שהוצעה להם במוצאי שבת לא מובטחת ויש סיכוי סביר שגם היא תבוטל.

השניים, שלא רצו לפספס את הפסטיבל, החליטו לבדוק איך להגיע לבריסל בדרך אחרת. "העלויות של הטיסה עם בריסל איירליינס היו יקרות ולכן לא יכולנו לעמוד בהוצאות נוספות מעבר לכרטיסים ששילמו כבר לחברת אל על", טענו חזות ושלמה שלא ידעו לטענתם שהם יכולים לקבל את הכסף בחזרה. בלית ברירה, השניים טסו לפריז בטיסה אחרת של אל על ומשם באמצעות רכבת נסעו לבריסל, דבר שגרם להם לאבד יום שלם מהטיול.

אורן ויניב (צילום: באדיבות המצולמים)
אורן ויניב במהלך החופשה|צילום: באדיבות המצולמים

לאחר הפסטיבל, לרוע מזלם של השניים, גם הטיסה חזרה מבריסל לארץ בוטלה והם קיבלו הודעה שעליהם לטוס משדה התעופה לייז' (כ-100 קילומטר מבריסל). "ליתר ביטחון, ביקשנו מבת משפחה לברר לנו מול אל על האם הטיסה מלייז' תמריא בוודאות ונאמר לה שיש חשש גדול שגם היא תבוטל. בכל אותן הפעמים נציגי החבר לא טרחו לומר שמגיע לו החזר כספי ופיצוי על ביטול הטיסה", קבלו השניים.

אורן ויניב לא היו מוכנים לקחת סיכון ולאחר שנאמר להם שמומלץ שיגיעו לנמל התעופה סכיפהול שבאמסטרדם ומשם להמריא לישראל עם טיסת אל על, הם יצאו לדרך. "זה היה מסע ארוך", ציינו השניים. "אף אחד בחברה לא טרח לסייע לנו".

בריסל, בלגיה (צילום: ניר סלונים, mako חופש)
בדרך לבריסל עוברים בפריז וחוזרים מאסטרדם|צילום: ניר סלונים, mako חופש

כשהגיעו לארץ, השניים שכרו את שירותיו של עו"ד רון סולן ושיגרו מכתב לחברה כדי לברר מדוע לא פוצו בגין ביטולי הטיסות ולא קיבלו החזרי כספים המגיעים להם על פי חוק לטענתם. בתשובה טענה אל על כי היא מיידעת את כלל נוסעיה בדבר זכויותיהם בעת רכישת כרטיס הטיסה וכן שולחת מסמך קישור בעניין.

השניים שלא התרצו מהתשובה הגישו בשבוע שעבר תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב על סכום של 12 אלף שקל בטענה שיש לפצות אותם בגין הוצאות משפט ונזקים שנגרמו להם. כמו כן, השניים דורשים מבית המשפט את הפיצוי, מכיוון שהחברה לא טרחה כלל ליידע אותם בדבר זכותם לקבל פיצוי והחזר כספי ולכן כל פהם החליפו לטיסה אחרת של אל על מיעד אחר.

מחברת אל על נמסר בתגובה: "התביעה טרם הומצאה לאל על. לאחר שתתקבל, החברה תגיב לתביעה בבית המשפט כמקובל. מהמידע המופיע בכתבה עולה שמדובר בתביעה הנוגעת לאירוע שביתה של מספר ימים של סוכן השינוע המקומי בנמל התעופה של בריסל, המטפל בחברות תעופה רבות וביניהן גם אל על. בהתאם לחוק, חברת תעופה אינה נדרשת לתשלום פיצויים במקרה של שביתה, שכמובן אינה בשליטתה. אל על דאגה לטפל בכל הנוסעים כך שיגיעו ליעדם באופן הטוב ביותר״. 

במקרה דומה, אותו פרסמנו לפני חודש, שלושה צעירים מירושלים מצאו את עצמם במסע מפרך בדרך לארץ, לאחר שטיסת אל על מאסטרדם בוטלה ונאמר להם להגיע בכוחות עצמם לשדה התעופה בבריסל, משם תמריא הטיסה.