על אף שפסח וחג השבועות מאחורינו והחופש הגדול עדיין לא החל, התורים בנתב"ג ממשיכים להיות ארוכים מהרגע שנכנסים לשדה ועד לרגע בו מגיעים לדיוטי. בעקבות כך, ההמלצה היא להגיע 4 שעות לפני הטיסה.
כזכור, העומסים בנתב"ג החלו לאחר שביטלו את כל הגבולות הקורונה והישראלים יכלו לחזור לטוס כמו בשנת 2019. הבעיה היא, שבניגוד לתקופה שלפני הקורונה, לא כל צוות העובדים בשדה העבודה, לרבות אנשי אבטחה ובודקים ביטחוניים, חזרו לעבודה, מה שמוביל לתורים לאורך כל הדרך עד שלב העלייה למטוס.
בנוסף, בזמן שבחופשת הפסח, בה עברו ביום השיא כ-75 אלף נוסעים, דאגו לתגבר את העמדות, כיום, ביום "רגיל" בו עוברים כ-65-68 אלף נוסעים אך בלי תיגבור בעמדות השונות, העומסים לפעמים אף קשים יותר.
לפי גורם בנתב"ג חסרים כמה מאות בודקים ביטחוניים ואנשי תפעול, על מנת שהכאוס יהיה מאחורינו. הגיוס וההכשרה של כמות כזו יכולה לקחת עד שנה. יחד עם זאת, אותו גורם מציין שהמצב הקשה בשדות התעופה הוא משהו שקורה בכל העולם ושבארץ אנו במצב טוב, לעומת מה שקורה במדינות כמו אנגליה, הולנד וגרמניה, בהן מבטלים טיסות מרוב העומס.
"תורים היו ויהיו בשדות תעופה בארץ ובעולם. אין שום דבר חריג כאן, ממה שקורה בעולם התעופה. בשנת 2019 היו יותר נוסעים יותר תורים והרבה פחות רעש תקשורתי. אנחנו מאפשרים את כל הטיסות בלוח הטיסות כפי שסגרנו בוועידת הקיץ שהייתה בספטמבר 2021 .
"הקורונה הייתה כאן עד מרץ והגידול בתנועה ובתפעול עלתה ביותר מ-300 אחוז. בסוף כל הנוסעים טסים לחופש/עבודה בילוי לחו"ל, ו-99 אחוז מהמזוודות מגיעות עם הנוסעים. גם אנחנו וגם חברות התעופה וחברות שרותי הקרקע מגייסות עובדים ומכשירות אותם, עיקר הבעיה היא ישראלים שלא מסוגלים לעמוד בתור כך שעל כל פריים התקשורת מייצרת דרמה שלא קיימת".
לא רק תורים: הבלגן חוגג גם במזוודות ומוניות
כיום, כאמור, נראה שהתור הארוך בנתב"ג מלווה את הטסים לאורך כל הדרך מהכניסה לשדה ועד לדיוטי פרי. זה מתחיל בתור לבידוק הביטחוני ("האם ארזתם לבד") שיכול לקחת גם מעל לשעה בגלל מחסור בבודקים. זה ממשיך בתור ארוך לעמדת הצ'ק אין בה מוסרים את המזוודות, גם כאן בגלל מחסור בצוות קרקע, ומסתיים בעוד תור ארוך לעמדות השיקוף. בסך הכל, לא מעט נוסעים ציינו שלקחים להם כ-3 שעות ולפעמים יותר, לעבור את כל התהליך. יחד עם זאת, חשוב לציין שישנן שעות בהן אין עומס כלל והכל עובר בצורה חלקה.
לדברי גורמים בנתב"ג המצב בקיץ עלול להיות גרוע יותר אם לא יגויסו עובדים רבים. "אנחנו עורכים מבצעי גיוס עם כל מיני הטבות. יש עובדים שכבר נמצאים בהכשרות ולוקח זמן להכניס אותם לעבודה סדירה, אבל חוץ מזה אנשים לא מגלים התלהבות רבה. רובם לא מוכנים לעבוד. אני מתפלל שלא נראה את המראות הללו בקיץ. אם זה יקרה אנחנו נהיה בבעיה גדולה מאוד".
כמו כן, בעקבות מחסור בכוח אדם, גם מזוודות רבות שהופקדו בדלפקי הצ'ק אין לא תמיד מצליחות לעלות למטוס ונשארות בארץ. בפוסט בפייסבוק פירסמה לאחרונה משפחה בעלת חמש נפשות שטסה לרומא, שכל המזוודות שלהן לא הגיעו ורק כאשר חזרו לארץ אספו אותן מאולם מקבלי הפנים, שם חיכו כל הזמן הזה. אחד העובדים בנתב"ג סיפר לאחרונה: "הסבלים פה קורסים מעומס עבודה. אנשים פה עובדים מסביב לשעון. אתם מרחמים רק על הנוסעים ומה עם העובדים"?
בעיה נוספת שצצה לאחרונה - היא מחסור במוניות בנתב"ג. מדובר בבעיה נקודתית בזמנים של שעות מאוחרות, בהן אין תחבורה ציבורית, אך נוסעים תועדו ממתינים זמן רב לעלות למונית בשדה לאחר שחזרו לארץ. במקרה אחר, נהג מונית שנדרש להפעיל מונה, נסע לאט בכוונה על מנת לגבות יותר כסף.
מנסים למצוא פתרונות
במטרה למצוא פיתרון לשעות העומס, לאחרונה פתחו גם את טרמינל 1 לטיסות בינלאומיות, מה שלא קרה מאז החלה הקורונה. המחשבה היתה שבכך יחלקו את הנוסעים על פני עוד עמדות בידוק וצ'ק אין. בפועל, מה שקורה הוא שגם בטרמינל 1 יש לא מעט פעמים עומסים גדולים, ולא מעט נוסעים ציינו שהתור שלהם התחיל עוד מחוץ לדלתות הטרמינל, היות והוא קטן יותר פיזית.
כיום הדרך הכי טובה כדי להימנע מתורים ארוכים, או לפחות חלקם, היא להגיע לשדה עם מזוודה קטנה שעולה איתכם למטוס, אחרי שעשיתם צ'ק אין בבית והדפסתם את כרטיס הטיסה. כך, תוכלו לגשת ישר למעבר W בטרמיל 3/ מעבר A בטרמינל 1, ולעבור במהירות את הבידוק הביטחוני בתור נפרד. לאחר מכן, יישאר לכם לעבור רק את השיקוף. בנוסף, תמנעו מהסיכון שהמזוודה שלכם לא תגיע ליעד.