"הם מעדיפים לעקוץ את התיירים ולא להסיע ישראלים שלא מוכנים שירמו אותם", טוען רונן תושב תל אביב שנדרש לשלם 150 שקלים על נסיעה משדה התעופה רמון לאילת. "הנהגים לוקחים מכל תייר לעיתים יותר מ-100 שקל. לא פלא שהישראלים מעדיפים לטוס לחו"ל ולא לשלם מחירים מופקעים על מוניות לאילת. הם תוקעים לעצמם גול עצמי".

ולא רק רונן מתלונן על עושק המחירים. בשבוע שעבר העלתה א', תושבת תל אביב, פוסט בדף הפייסבוק שלה בו תיארה כיצד נהג מונית עשק לטענתה ארבעה תיירים שנחתו בשדה התעופה רמון וגבה מכל אחד מהם 100 שקל במקום 85 שקל בלבד לכולם. 

נהג מונית (צילום: פייסבוק. צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
נהג מונית|צילום: פייסבוק. צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

"הגיעו ארבעה תיירים והוא דרש וקיבל מכל אחד מהם 100 שקל לנוסע עם עצירה אחת. פי ארבעה ממה שמותר על פי החוק. פשוט עשק את התיירים", סיפרה א' ל-mako. "בושה וחרפה שככה נהגי מוניות מתנהגים ופוגעים בפרנסה של שאר הנהגים. זה מבריח תיירים, ישראלים וכאלה שמגיעים מחו"ל".

לדבריה, הפקעת המחירים כלפי ישראלים ותיירים יגרום לכך שאנשים יעדיפו לטוס ליעדים אחרים בחו"ל, ליהנות יותר ולחסוך הרבה כסף. "בסופו של דבר כל הישראלים שהיו במקום העדיפו לנסוע באוטובוס, לשלם 4.20 שקל ולא להיות פראיירים ולאפשר לנהגי המוניות להפקיע מחירים", ציינה א'.

הפוסט ש-א' פרסמה הפך מהר מאוד לוויראלי וזכה לאלפי לייקים, מאות תגובות ושיתופים. "קיבלתי כמה איומים על הפוסט הזה, אבל אני לא מפחדת ואני נחושה לחשוף עושק כזה שהציבור ייזהר ולא ישלם לנהגי המוניות מחירים מופקעים. אני מקווה שהרשויות יאתרו את הנהג הזה ואחרים וימצו עמם את הדין", היא ציינה.

בדקנו: איך הכי מהיר להגיע לאילת (צילום: שבתאי אסא, חדשות)
נסיעה משדה התעופה צריכה לעלות 85 שקלים|צילום: שבתאי אסא, חדשות

גם חגי, שטס לחופשה משפחתית באילת ונחת ברמון העלה טענות דומות. "אחד הנהגים ביקש שאשלם 220 שקל לכל המשפחה במקום 100 שקל", הוא מספר. "לא הסכמתי והנהג פשוט חיכה שיגיעו תיירים או פראיירים אחרים שיסכימו לשלם לו את הסכום שביקש. בסוף נסעו באוטובוס והיה סבבה לגמרי וחסכנו הרבה כסף, אבל אני שואל איפה משרד התחבורה? למה הם לא מטפלים באותם נהגי מוניות שמפקיעים מחירים וקונסים אותם? למה להרוס לנו ולתיירים את הכיף ליהנות באילת".

ממש לא הפעם הראשונה

תופעה דומה אירעה גם בפסח ובשבועות, כאשר מטיילים ישראלים שנפשו בסיני וחצו את מעבר הגבול לישראל נדרשו כל אחד מהם לשלם לנהג מונית 80 שקל לאדם בנסיעה של שמונה דקות למרכז העיר.

"הם לא היו מוכנים להתפשר איתנו על פחות, אז למזלנו היו זוג עולים מצרפת שראו את המצוקה שלנו ולקחו אותנו טרמפ. כל התופעה הזו פוגעת בשמם של מרבית נהגי המוניות שהם ישרים והגונים", הסביר זיו בזמנו, "היו נוסעים רבים שמחו על המחיר ונסעו באוטובוסים". גם בתקופת האירוויזיון צצו לא מעט תלונות על נהגי מוניות שמנצלים את חוסר הידע של התיירים על מנת לגבות מחירים מופקעים.

ברשות שדות התעופה החליטו באחרונה להילחם בתופעת הפקעת המחירים וכל תלונה של נוסעים שמפורסמת בפייסבוק או מגיעה אליהם מועברת ישירות לטיפול רשות המיסים.

"הגענו למסקנה שההליכים במשטרה ובמשרד התחבורה בכל הנוגע לטיפול בנהגי מוניות המפקיעים מחירים נסחבת זמן רב ולא יעילה. לכן, לאחרונה כל תלונה מועברת לטיפול רשות המיסים וכבר היו נהגים שנקנסו באלפי שקלים על התנהלותם כולל חשבוניות שלא נתנו ומונה שלא הפעילו ובכלל הם נחקרו על העלמות מס", הסביר גורם ברשות המיסים. "אני אומר לנהגים שלא כדאי להם להפקיע מחירים כי זה יחזור אליהם כמו בומרנג. לא ניתן שיפגעו בישראליים ובתיירים. רשות המיסים היא גוף אפקטיבי שבודק את התלונות במהירות וביעילות וזה כלי הרתעתי הכי טוב שיש היום".

יו"ר איגוד נהגי המונית, יהודה ברואר, טוען מנגד שההאשמה לרוב היא על הנוסעים ולא על נהגי המוניות. "אם הנוסעים יבקשו הפעלת מונה, כל הפקעת המחירים והתלונות ייפסקו, אם נהגים יסרבו אפשר להתלונן נגדם למשרד התחבורה והם יוכלו לקבל קנסות כבדים של אלפי שקלים", טוען ברואר. "אי אפשר כל הזמן לבוא בטענות רק לנהגים כאשר הנוסעים מעדיפים להתמקח על מחיר במקום לדרוש הפעלת מונה שזה הדבר הכי טוב, הכי אמין ולא פעם גם יוצא הרבה פחות כסף".

ממשרד התחבורה נמסר: "על פי תקנות התעבורה, נהג מונית חייב להפעיל מונה בכל נסיעה מיוחדת (ספיישל), למעט נסיעות בינעירוניות שהוגדרו על ידי המפקח לתעבורה, ובהן קיים מחירון נסיעה ממוחשב. במידה והנהג מסרב להפעיל מונה, הנוסע רשאי לפנות למשרד התחבורה ולהגיש תלונה.

אגף הפיקוח במשרד התחבורה מבצע בדיקות יזומות תכופות במוניות ופועל נגד נהגים העוברים על תקנות התעבורה. בנוסף לכך, מטפל המשרד בכל תלונה המגיעה מנוסע שנפגע כתוצאה משירות לקוי במונית. כל תלונה נבדקת לעומק ובמידה ומתברר כי נהג המונית פעל בניגוד לתקנות, מוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט, ומופעלות כנגדו סנקציות שונות בהן קנסות בגובה אלפי שקלים ושלילת רישיון המונית".