בשנים האחרונות, סן פרנסיסקו התמודדה עם שורה של אתגרים שפגעו במוניטין שלה וערערו את תעשיית התיירות שפעם פרחה בה. בזמן שהעיר פועלת לשוב ולחזור מהנפילה שחוות האחרי המגפה, היא עומדת בפני קרב בשינוי התפיסה ובטיפול בדאגות של ביטחון הציבור, מחוסרי בית וניקיון כללי. למרות המכשולים הללו, מומחים מאמינים ש-2025 עשויה לסמן את תחילתה של ההתאוששות הנחוצה, אך רק אם העיר תוכל להתגבר על בעיות התדמית שלה ולבסס את עצמה מחדש כיעד תיירותי בטוח.
מגפת הקורונה הותירה את תעשיית התיירות של סן פרנסיסקו הרוסה, כשהמוניטין של העיר ספג מכה משמעותית. במשך שנים, סן פרנסיסקו הייתה יעד מוביל עבור מטיילים מקומיים ובין-לאומיים כאחד. עם זאת, עד שנת 2020, מספר התיירות צנח, ובשנים שלאחר מכן העיר נאבקה לחזור לקדמת הבמה. תחום המלונאות התוסס של פעם ספג מכה עצומה, עם שיעורי תפוסת מלונות ותעריפי חדרים שצנחו לשפל חדש. בשנת 2024, תעשיית המלונאות של סן פרנסיסקו כאחת שחוותה שנה "חסרת רחמים".
הירידה הזו משמעותית במיוחד עבור עיר שהייתה יעד התיירות המוביל של קליפורניה בכל הקשור להכנסות. בשנת 2019, סן פרנסיסקו קיבלה 26.2 מיליון מבקרים עם שיא של 10.2 מיליארד דולר בהכנסות תיירות. אבל כאמור בשנת 2020 התעשייה קרסה, ותהליך ההתאוששות היה איטי ולא אחיד.
אחד הגורמים המזיקים ביותר לתיירות בעיר היה התדמית השלילית שאופפת אותה. סיקור תקשורת לאומי ומקומי מדגיש לעתים קרובות את המאבקים של סן פרנסיסקו עם פשע, מספרים גבוהים של מחוסרי בית, ומה שנקרא "לולאת האבדון", שמעמידים את העיר בהידרדרות, למרות שעל פי נתונים עדכניים שיעורי הפשיעה ירדו בשנה האחרונה.
תפיסה היא מרכיב קריטי בתעשיית התיירות, ובעיית התדמית של סן פרנסיסקו היא לא רק מקומית אלא לאומית. על פי מחקר שנערך על ידי Sonoma County Tourism, כמעט מחצית מהנסקרים אמרו כי התפיסה שלהם לגבי הצרות של סן פרנסיסקו גורמת להם אפילו להימנע מביקור באזורים סמוכים, גם אם האזורים הללו רחוקים מהעיר עצמה.
כשהרחובות מלאים בהומלסים
המאבק של סן פרנסיסקו במספרים הגבוהים של מחוסרי הבית הוא אחד הביטויים הבולטים ביותר למשבר. נכון לסוף שנת 2024, אוכלוסיית ההומלסים בעיר העורכה בלמעלה מ-8,300 איש, נתון שהוא חלק מהגידול הכולל של 6 אחוזים במחוסרי הבית באזור המפרץ. הזינוק מיוחס לשילוב של עלויות דיור גבוהות, התמכרות לסמים ואתגרים בבריאות הנפש, שהחמירו מאז המגפה.
עבור תיירים, נושאים אלה מהווים הרתעה משמעותית. בעוד שרוב המבקרים אינם חווים תקשורת ישירה מול מחוסרי הבית, הם מתמודדים לעתים קרובות עם ריכוז של אוהלים ומגורים מחסות רעועים באזורים תיירותיים בעלי פרופיל גבוה. סביבה זו עלולה לגרום לתיירים להרגיש לא בטוחים, ולהוביל אותם לבחור ביעדים אחרים עם תדמית בטוחה יותר.
עם זאת, העירייה נוקטת צעדים להתמודדות עם אתגרים אלו. פקידי ציבור עשו צעדים לצמצום מחוסרי הדיור ברחובות, כאשר מספר האנשים המתגוררים באוהלים וברחובות ירד ב-13 אחוזים בין 2022 ל-2024. יתרה מכך, פשעי רכוש ירדו ב-32 אחוזים, והפשיעה האלימה ירדה ב-14 אחוזים. מאמצים אלה משקפים את מחויבותה של העיר להתמודד עם הבעיות הדוחקות ביותר שלה, אך האתגר רחוק מלהסתיים.
מאמצים לבנייה מחדש
בעוד שבעיות התדמית של סן פרנסיסקו הן ממשיות, יש תקווה באופק. גורמי תיירות מקומיים, בהם אנה מארי פרסוטי, מנכ"לית איגוד התיירות של סן פרנסיסקו, מאמינים ש-2025 תסמן את תחילת ההתאוששות של העיר. סדרה של אירועים מתוקשרים, כמו משחק האולסטאר ליגת ה-NBA טורניר אליפות המכללות בכדורסל וטורניר הטניס של Laver Cup, צפויים להגביר את הנראות של העיר ולעצב מחדש את התדמית שלה. יתרה מכך, אירועי ספורט גדולים כמו הסופרבול ב-2026 והמונדיאל צפויים למשוך תשומת לב עולמית, ומציעים הזדמנות משמעותית להציג את סן פרנסיסקו כבטוחה ומתחדשת למיליוני תיירים פוטנציאליים ברחבי העולם.
גם לשכת התיירות של סן פרנסיסקו שינתה את אסטרטגיית השיווק שלה. היא מתרחקת מקמפיינים פרסומיים מסורתיים ובמקום זאת בוחרת בגישה אותנטית יותר שמכירה באתגרים של העיר תוך הדגשת האטרקציות הייחודיות שלה. הקמפיין "תמיד סן פרנסיסקו", למשל, חגג את הגיוון התרבותי של העיר, אך התקבל בביקורות מעורבות. המפתח כעת, לפי מומחים בתעשייה, הוא לספר סיפור כן יותר על התקדמות העיר בטיפול באתגרים שלה.