נתחיל בלהוריד אתכם לקרקע: אין צורך לפתח ציפיות מופרזות, תעשיית התעופה תוסיף להיות מזהמת ופוגענית לסביבה, לפחות בעשורים הקרובים. אלא שנדמה שהצעד הראשון בדרך לשמיים ירוקים, מתחיל ממש בימים אלה.
לאחרונה הכריזו מספר חברות תעופה בעולם על כוונתן לבחון שימוש בדלק מטוסים המופק מחומרים אורגניים. שימוש בדלק אורגני במקום הקרוסין שממלא את מנועי המטוסים כיום, צפוי להפחית משמעותית את כמות הנזק הסביבתי שגורמת לכדור הארץ אוכלוסיית נוסעי המטוסים.
חברת הטיסה "איר ניו זילנד" (Air New Zealand) הכריזה בסוף ספטמבר כי תהיה חברת התעופה הראשונה בעולם שתקיים טיסת ניסיון על בסיס דלק אורגני. בין סוף שנת 2008 לתחילת שנת 2009, יעלה לאוויר בואינג 747 של החברה, במסלול שייצא מאוקלנד אל יעד שעוד ייקבע בהמשך. אחד ממנועי המטוס ימולא בתערובת של דלק אורגני וקרוסין, ושלושת המנועים הנותרים במטוס, ימולאו בדלק מטוסים רגיל. אין סיבה להילחץ – כמקובל בטיסות ניסיון, המטוס לא ישא נוסעים.
סוכנויות הידיעות מדווחות כי הטיסה תצא לפועל בעקבות הסכם שנחתם בין חברת איר ניו זילנד לבין יצרנית המנועים רולס רויס ויצרנית המטוסים בואינג, שהתגייסו כולן לטובת מחקר בתחום הטיסות הירוקות.
8f3a2ad887936110VgnVCM1000005201000a____SPC
רוב פייף, מנהל בכיר באיר ניו זילנד מוסר כי התפתחויות טכנולוגיות הפכו את הדלק האורגני לאופציה ריאלית להחלפת דלק המטוסים הקיים מוקדם מהצפוי, ואילו השר הניו זילנדי לאנרגיה ושינויי אקלים (כן, יש להם כזה), הביע את תמיכתו ושביעות רצונו מהיוזמה הירוקה של חברת התעופה, שנמצאת ברובה המכריע בבעלות ממשלתית.
אבל במרוץ כמו במרוץ: ייתכן שעל הטיסות הירוקות הראשונות בפלנטה תהיה חתומה חברת וירג'ין אטלנטיק (Virgin Atlantic), שאתגרה את אייר ניו זילנד והצהירה שהיא מתכננת להקדים ולהשיק טיסת ניסיון אורגנית כבר בראשית 2008. דוברי החברה מסרו ל-BBC שבדיקות קרקע של המיזם כבר נערכו בהצלחה בארצות הברית, אך טרם הוחלט סופית באיזה סוג של דלק אורגני ישתמשו.
דוברי חברת רולס רויס מסרו בתגובה שזה בכלל לא מרוץ, ושהעיקר שהחברות ילמדו עוד על המעבר לשימוש בדלק אורגני בטיסות. ואנחנו אומרים – זה בסדר לריב. העיקר שטיסה אורגנית לא תעלה פי שתיים מטיסה מטנפת סביבה.