חברת הלואו קוסט וויז אייר רוצה לשנות את כללי המשחק עם גישה חדשה לדלק מטוסים בר-קיימא (SAF). החברה ההונגרית חברה לחברת הדלק הביולוגי הבריטית Firefly Green Fuels כדי לנצל בוצת ביוב - שאריות של מתקני טיהור שפכים - ולהמיר אותה לדלק מטוסים. וויז אייר תשקיע בסטארט-אפ 23 מיליון שקלים והיא מתכננת להשתמש בלפחות 525,000 טון של "דלק צואה" בטיסותיה מ-2028.
חברת Firefly שיכללה תהליך שלוקח בוצת שפכים ממפעלי טיהור ומעביר אותה לעיבוי הידרותרמי (HTL). זה מפצל את הבוצה לשני חומרים: שמן ביו-גולמי שניתן לזכך לדלק סילוני ואבקה שיכולה לשמש כדשן חקלאי. בדיקות של זיהום בעקבות שימוש בסוג זה של דלק הראה כי הוא גורם ל-90 אחוז פחות פליטות מזהמות בהשוואה לדלק מטוסים רגיל. עם זאת, הוא עדיין לא אושר לשימוש בתעופה והתהליך לאישורו נמצא כעת בעיצומו.
>> הכל מלמעלה: לאן באמת מגיעים הצרכים שעושים במטוס?
ההחלטה של חברת התעופה לרתום את הפסולת האנושית כמקור אנרגיה מתחדש מגיעה על רקע החששות הגוברים לגבי טביעת הרגל הפחמנית של מגזר התעופה. דלקי תעופה מסורתיים, המופקים בעיקר ממקורות מאובנים, תורמים במידה ניכרת לפליטת גזי חממה ולשינויי אקלים. כמו כן, עם הזמן, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת ייתכן שהשימוש בדלק ביולוגי יתרום לחיסכון בעלויות עבור חברות תעופה כמו וויז אייר. תלות מופחתת בדלקים מאובנים, הכפופים לתנודתיות מחירים ואי ודאויות גיאו-פוליטיות, עשויה להוביל ליציבות רבה יותר בעלויות הדלק בטווח הארוך. בתוך כך, גם הנוסעים עצמם יכולים לצפות למחירי טיסה נוחים יותר ומוזלים.
מומחים אומרים כי ל"דלק הצואה" יש סיכויים טובים, התהליך נבדק היטב, חומרי הגלם זולים יחסית וזמינים בכמות מספקת. עם זאת, מומחה תעופה שצוטט במגזין הגרמני שטרן סבור שההיתכנות עדיין רחוקה מכיוון שבוצת ביוב מזוהמת לעיתים קרובות במתכות כבדות וחומרים אחרים כמו זרחן, שיש להפרידם לפני השימוש בדלק.
זה מעלה את השאלה האם יש מספיק בוצת ביוב, כשאירופה מייצרת כ-3 מיליון טון מדי שנה: בשימוש מקסימלי, זה יכול לשמש לייצור כ-300 אלף טון של דלק למטוסים. על פי נתונים של סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), צריכת הדלק העולמית לתעופה בשנת 2019 עמדה על כ-300 מיליון טון. לכן עולם התעופה עומד בפני אתגר גדול במטרה להפחית באופן דרסטי את פליטת המזהמים בשנים הקרובות למרות הביקוש הגובר.