מושבים בטיסה הם לא הדבר הכי נח שיש. רבים מאתנו נאלצים לזוז בחוסר נוחות ובעיקר - להשתדל לא להתחכך במרפק של זה שיושב לידנו. אבל אל תחשבו שזה הולך להיות קל יותר. חברות תעופה שונות ברחבי העולם מכניסות בתקופה האחרונה למחלקות התיירים מושבים קטנים וצרים יותר ובכך זוכות בשורת נוסעים נוספת לכל טיסה. למשל, מי שיעלה על טיסות באחת מחברות התעופה האמריקאיות הגדולות, עלול למצוא עצמו כמעט מכווץ במושבי ה- סלימליין (slimline) ואפילו במטוסים החדשים של אל על לא פסחו על החידוש. נשמע צפוף מדי? הם דווקא טוענים אחרת.
מטרת השינוי במושבי המטוס, שמתבצע כעת במטוסים צרי גוף אך בעתיד גם בכמה מן המטוסים הנפוצים ביותר על קווים בינלאומיים, היא מן הסתם, כלכלית - עם יותר נוסעים על המטוס אבל חשבון דלק קטן יותר (מדובר בקיצוץ של כ-10 מיליון דולר בשנה בהוצאות דלק). איך זה מסתדר? משקל המושבים החדשים קטן מאלה שקיימים עכשיו במטוסים. אם עד לפני חמש שנים המושבים שקלו כ-29 ק"ג כל אחד, כיום, המושבים הקלים שוקלים 20 ק"ג בלבד.
יותר מקום למתוח את הרגליים
עבור הנוסעים, לעומת זאת, מדובר בסידור אולי פחות נח, עם מעברים יותר צרים ומינוס 2.5 סנטימטרים במרחק בין משענת היד לגב המושב שלפני הנוסע. אך חברות התעופה דווקא טוענות אחרת.
למשל, באלסקה איירליינס, שהבטיחה כי עד סוף השנה הבאה כל המושבים במטוסים שלה יוחלפו ב- סלימליינר'ס, כשמגשי האוכל המחוברים לכיסא יהיו קטנים יותר. גם במושבים החדשים במטוסי איירבור A320 של יונדייטד איירווויס, כיסי המגזין ימוקמו מעל המגשים, עם דגש על מקום באזור הברכיים. דלתא איירליינס הצטיידה במושבים החדשים בשליש מצי המטוסים שלה, ובמטוסי בואינג 737 של סאות'ווסט איירליינס, כיסי הספרות של המושבים, המיועדים לרוב למגזינים, יהיו צרים יותר. כך, טוענות החברות, לנוסעים יהיה מעתה יותר מרחב אישי באזור הברכיים ואפשרות למתוח את הרגליים מתחת למושב שלפניהם.
גם על חברת התעופה הלאומית שלנו רפורמת המושבים לא פסחה. רק לאחרונה הצטיידה אל על וחידשה את צי המטוסים שלה בהשקעה כוללת של כ-320 מיליון דולר, כשרק בתחילת החודש נחתו בישראל שישה מטוסי ה- בואינג ER 737-900, עם מושבים דקים וקלים במחלקת התיירים, כריות מושב ארגונומיות ומיקום כיס הספרות בחלק העליון של גב המושב. "ההשקעה במושבי מחלקת התיירים, החדישים מסוגם, עולים בקנה אחד עם היעד שהצבנו לעצמנו – לספק את המוצר הטוב ביותר ואת השירות המתקדם ביותר לנוסעים, ולשמור באמצעות כך על מעמדה של אל על כחברת התעופה המועדפת לטיסות אל ישראל וממנה", אמר אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על.
(מקור)
>> מבוסס על סיפור אמיתי: החופשות שהפכו לסיוט