בקרת התעבורה הצרפתית עובדת כיום על מערכת שפותחה עוד בשנות ה-70, ובמקרים מסוימים היא אפילו משתמשת בנייר כדי לייצג מטוסים נכנסים. למרות שהמערכת שודרגה במהלך השנים, היא אמורה לעבור שינוי גדול בתחילת 2024 עקב הצמיחה המהירה בתעבורה האווירית.

ככל שהמערכת תתעדכן, החודשיים הראשונים של השנה עלולים להיות מסובכים עבור הנוסעים. יותר מ-2.5 מיליון טיסות עוברות במרחב האווירי של צרפת מדי שנה וכל הפרעה יכולה להשפיע על כלל הטיסות ברחבי אירופה. בזמן שהעבודה מתקיימת, ההערכה היא כי כ-16,500 טיסות יבוטלו, לפי ערוץ החדשות הצרפתי BFM.

בין ה-9 בינואר ל-14 בפברואר, הומלץ לחברות התעופה לקצץ ב-20 אחוזים את מספר הטיסות הממריאות והנוחתות בנמלי התעופה שארל דה גול, אורלי, לה בורז'ה (Le Bourget) ובובה (Beauvais) בפריז. במהלך תקופה זו, המערכת החדשה תיבחן במרכז בקרת התעבורה האווירית בפרבר הפריזאי אתיס-מונס (Athis-Mons), שבו מרכז התעופה הגדול בצרפת המנהל את כל נמלי התעופה בפריז ובובה.

נמל התעופה רואסי שארל דה גול פריז צרפת (צילום: gallofilm, shutterstock)
המערכת עלולה לשבש אלפי טיסות. נמל התעופה דה גול בפריז|צילום: gallofilm, shutterstock

אילו טיסות יבוטלו במהלך שדרוג המערכת?

חברות התעופה יחליטו בעצמן אילו מהטיסות שלהן יבוטלו, אך הן צפויות לתעדף ולהשאיר את הקווים למרחקים ארוכים. אייר פראנס הודיעה לתקשורת הצרפתית כי היא "נאלצה לבטל טיסות מסוימות לטווח קצר ובינוני במהלך תקופה זו" - יותר מ-4,200 בסך הכל על ידי קבוצת אייר פראנס-KLM. בניסיון למזער את ההשפעה על הנוסעים, קבוצת התעופה כבר ביטלה את הטיסות הללו, הודיעה לנוסעים והציעה להם חלופות לטיסות שונות באותו היום.

בזמנים רגילים מתקיימות בין פריז לנתב"ג כ-13 קווים ישירים של מספר חברות תעופה, עם קרוב ל-100 טיסות שבועיות בין היעדים. השדרוג של המערכת צפוי לא רק לפגוע באותן טיסות, אלא עלול גם לשבש טיסות מישראל לאירופה ככל שהטיסות חולפות בשמי צרפת.

מטוס אייר פראנס נמל התעופה שארל דה גול פריז צרפת  (צילום: Sorbis, shutterstock)
גם טיסות ליעדים אחרים באירופה עלולות להשתבש|צילום: Sorbis, shutterstock

מדוע צריך לשדרג מערכות בקרת תעבורה אווירית?

כמיליארד אירו מושקע בשיפור בקרת התעבורה האווירית של צרפת, כך שהיא תוכל לטפל בטיסות רבות יותר ולפעול ביעילות רבה יותר. השדרוג ל"מערכת מהדור החדש הפך לקריטי", אמר פלוריאן גיירמט, מנהל שירותי הניווט האווירי בצרפת (DNSA) לרשת BFM.

היקף הפעולה הוא כל כך גדול מכיוון שכמעט 80 אחוזים מהמערכת יצטרכו להשתדרג – הרבה יותר מהנוהל הרגיל של החלפת רכיבים בזה אחר זה בהטמעה מדורגת. התוכנה החדשה כבר קיימת במרכזי בקרת תעבורה אווירית בערים ריימס ואקס-אן-פרובנס, אך עדיין צריכה להיבדק במרכז הגדול ביותר באתיס-מונס. במהלך תקופה זו של שישה שבועות בתחילת 2024, התוכנה תיבדק לפני שהיא תושק סופית רק בסוף השנה בחודש נובמבר.