כ-60 אלפי מפונים מיישובי עוטף עזה והדרום שוהים בחודש האחרון בבתי המלון באילת. ברגע אחד בתי המלון נאלצו לבצע התאמות והפכו ממלונות נופש לדיור משפחתי לטווח רחוק, מה שלא קרה להם מעולם.
ובזמן שעלו לא מעט תלונות של מפונים על התנאים השונים במלונו, ברחבי הארץ, גם בבתי המלון מציינים שהם נאלצו לשלם לא פעם מחיר כבד בעצמם. העובדים עובדים שעות ארוכות, לעיתים מקבלים יחס לא מתגמל ומעל הכל בתי המלון מתמודדים עם רמת בלאי שלא הורגלו אליה בעבר.
> כך נראים חייהם של המפונים באילת
"אנחנו אוהבים את המפונים אהבת אמת, עושים הכול בשבילם, נותנים להם את הנשמה והלב כדי שירגישו הכי בבית, אבל לצערי יש כאלה שלא יודעים להעריך את עובדי המלון. חלקם הפכו אותנו למשרתים שלהם, זורקים הערות לא במקום ומדברים לא יפה. היו גם מקרים של גזענות ועלבונות כלפי עובדים ערבים", חשפה י', עובדת באחד מבתי המלון הגדולים באילת. לדבריה, לא פעם דיברו אליה בצורה משפילה בחודש האחרון.
עובדים נוספים סיפרו כי לא פעם העירו בצורה מנומסת על בזבוז של אוכל שנזרק לפח וזכו להערות משפילות ואפילו היו כאלה שהתלוננו נגדם בפני הנהלת המלון. "יש בזבוז מטורף של אוכל בבתי המלון. כשהערתי על כך תקפו אותי", קבל עובד מטבח באחד מבתי המלון. "אנחנו עושים הכול כדי שיקבל את האוכל הכי טוב. משקיעים הרבה וזה כואב לי שהרבה אוכל נזרק ככה סתם".
ר', עובדת חדר אוכל סיפרה כי היא והעובדים קורסים תחת העומס ונותנים את כל כולם לתת שירות טוב ולא תמיד זוכים למילה טובה על כך. "יש אפילו כאלה שמקללים, מעליבים אותנו לגבי רמת האוכל וטוענים שהוא לא מגוון מבחינתם. גם קרה שתקפו מילולית. אמנם זה מיעוט אבל זה פוגע".
עובדים העוסקים בניקוי החדרים בבתי המלונות והחלפת מצעים ושמיכות מספרים על חדרים שניזוקו משהייה ממושכת. ספק רב אם המדינה תפצה את הרשתות על הבלאי המואץ שהם חווים. "יש אנשים שהגיעו לפה עם כלבים, נחשים, תוכים וכל מיני ציפורים וגרמו נזק לחדרים. כלבים שאכלו כיסאות או גרמו לנזק למיטות ובקירות. לשלשת של ציפורים ועוד. זו תחושה לא נעימה", סיפרה מנהלת משק בבית מלון. בנוסף, העובדה שבית המלון הפך למקום בו מנהלים שיגרה ממושכת מובילה לכך שהציוד מתבלה בצורה מוגברת.
גם מפונים בבתי המלון הסכימו עם חלק גדול מהטענות. "מדובר בקומץ של מפונים שמתנהגים בצורה גסה ולא מכובדת כלפי העובדים שבאמת נותנים לנו מעל ומעבר", סיפרה אחת המפונות. "יש מפונים שמפנים את הצלחות מהשולחנות אחרי הארוחות ואפילו עוזרים בשטיפת כלים, רצפות של הלובי וחדר האוכל ובכל מיני דברים אחרים כדי להקל על העובדים ולהודות להם על מה שהם עושים עבורנו".
מפונה אחר סיפר ל-mako: "העובדים במלון עובדים קשה מאוד ומסביב לשעון כדי לתת לנו תחושה של בית. צריך להבין שדחסו משפחות שלמות לחדרים קטנים, לעיתים עם בעלי חיים, ובאופן טבעי יהיו נזקים. אבל רובנו שומרים על החדרים ויודעים להוקיר ולהודות לאותם עובדים מסורים ומנהלים שעושים מעל ומעבר בכל שעה ביממה כדי שלא נרגיש חוסר בכלום".