עונת הקיץ העמוסה החלה בבתי המלון. התפוסה מזנקת, המחירים עולים וביחד איתם גם התלונות הרבות מצד הנופשים שמספרים על ליקויים שלא הולכים בהלימה אחת עם המחיר הגבוה אותו משלמים בארץ.
רק השבוע דיווחנו על משפחה שהתארחה במלון בים המלח שקיבלה שני מפתחות לחדרים בהם היו אנשים אחרים, משפחה אחרת שהתארחה במלון באשקלון שדיווחה על מדף שנפל מהקיר וכמעט פגע בתינוק בן שנה וחצי ועל קטטה אלימה שפרצה בבריכה במלון באילת.
וזה כמובן לא הכל. בחודש שעבר מאז תחילת החופש הגדול, אורחים רבים סיפרו על שירות גרוע שקיבלו במלון באילת וים המלח שנבע בעיקר ממחסור בעובדים. "הגענו עם כמה חברים למלון יחסית יוקרתי בים המלח וגילינו זוועה. החדר לא היה נקי ולא היו מגבות וקומקום חשמלי או כוסות לשתייה. המקלחת מלאה בחלודה והקירות מתפוררים", אמר סמי. "כשפנינו להתלונן אמרו לנו שאנחנו יכולים ללכת. לאיפה נלך בערב שבת? עדיף לטוס ליוון או קפריסין, יעדים זולים עם מלונות יותר איכותיים ויחס מדהים".
במקרים רבים, בחלק מהמלונות עשו דאבל בוקינג ואורחים מצאו עצמם נכנסים לחדר שכבר מאויש. "הגענו למלון מהטובים בים המלח, שילמנו אלפי שקלים לנופש, קיבלנו מפתחות לחדרים, וכשבאנו להיכנס נתקלנו בכמה צעירים שחגגו מסיבת רווקים. שאלנו מה הם עושים בחדר ואמרנו שזה החדר שלהם. ממש כמו בספר 'זהבה ושלושת הדובים'", שחזר רפאל. "ירדנו לקבלה והפקיד אמר לנו שהייתה טעות וחיכינו שש שעות לקבל חדר אחר הפסדנו חצי יום ולא קיבלנו שום פיצוי".
"הבעיה המרכזית בזמן האחרון היא שאין עובדים בבתי המלון. רמת התחזוקה גרועה מאוד בחדרים וחוסכים באוכל כדי להרוויח", הסביר מנהל מלון באילת. "זה נכון שיש תחושה לאורח שחוסכים עליו אבל זה הכי טוב שניתן להוציא מהמצב כרגע. אנחנו עושים מה שיכולים כדי לתת שירות טוב. אני יכול להבין את הישראלים שטסים לחו"ל במקום לנפוש בארץ".
"נמשיך לגייס עובדים מתוך רצון להביא לשיפור השירות"
בתוך כך, השבוע התקבל אישור שבכל יום ייכנסו לישראל 2,000 עובדים זרים מירדן לעבודה בענף המלונאות באזור אילת. זאת בעקבות הגדלת המכסה שהובאה לאישור הממשלה על ידי שר התיירות, במטרה להביא לשיפור השירות הניתן לנופשים בבתי המלון באזור אילת. בנוסף, על פי החלטת הממשלה, חודשה מתכונת כניסתם של העובדים הירדנים לישראל על בסיס יומי, תוך ביטול חובת הלינה שנקבעה לפני כשנתיים בעקבות התפרצות מגפת הקורונה.
בהודעה נכתב: "כידוע, היעדר כוח אדם במלונות, בשלל תפקידים, היא אחת הבעיות המכבידות ביותר על תפעול המלונות בישראל - בעיה שמתגברת בתקופת השיא של התיירות, התאוששות ממשבר הקורונה, ולאור העלייה במספר התיירים והנופשים בישראל. בתיירות, כמו בעוד מגוון תעשיות במשק, יש קושי ממשי לגייס עובדים ישראלים (ללא קשר לגובה השכר). כמו כן, קיים מחסור גם בעובדים מקצועיים (משרות המצריכות הליך הכשרה, כגון טבחים, מלצרים וכדומה).
"על כן, בכוונת משרד התיירות להמשיך לפעול לסיוע בגיוס עובדים ולהגברת התעסוקה בתעשיית התיירות, זאת כאמור מתוך רצון להביא לשיפור השירות".