"מיום שבת ה-7 באוקטובר, כשהמצב הביטחוני בישראל החל להסלים, רשת מלונות פתאל התארגנה במהירות שיא, לא רק עם אלפי חדרים בכ-40 בתי מלון בישראל מהצפון ועד הדרום, אלא עם חמ"ל רשתי שמאגד מצד אחד את כל צרכי התושבים המפונים ומצד שני תורם לחיילים בחזית", מספרת אביה מגן, מנכ"לית הרשת, את מה שעבר עליהם החל מאותו יום שבת.
> מה שקורה באילת: ככה נראים החיים החדשים של המפונים בעיר הדרומית
מגן מספרת שהקליטה של המפונים נעשתה בשני מישורים, האחד, היערכות וחשיבה מוקדמת על הצרכים החשובים ביותר לאנשים שנסים מבתיהם בחיפזון והשני, למידה מהירה של הסיטואציות המשתנות וגמישות בהתנהלות כלפי המפונים. "הצרכים העיקריים אותם זיהנו, ככל שנקפו הימים, היו הצורך בביטחון פיזי, פסיכולוגי וכלכלי".
מגן: "תוך זמן קצר נוצר בתוך כל מלון עולם ומלואו. מלונות שביום יום מתפקדים כמלונות לאנשי עסקים עשו בעזרת הצוות והמתנדבים התאמות והפכו למלונות למשפחות. בחלק מהמלונות, בשיתוף פעולה עם התושבים, התחלנו תהליך של חזרה לשגרה במידת האפשר. הקצנו חדרים שהוצאנו מהם את תכולתם וסידרנו בהם כיתות לימוד לילדים ובחלק מהמקרים אף תרמנו מחשבים לתלמידים. אנחנו חוגגים למפונים את השמחות שלהם ויש לא מעט סיפורים מרגשים".
"תוך שאנו קולטים את ראשוני המפונים מהעוטף, פתחנו מתחמים/חנויות עם ביגוד, מוצרי טואלטיקה, מוצרי תינוקות (ברזולוציות של משאבות הנקה ושקיות חלב להנקה) וכל דבר שיכול לתת מענה לצרכי התושבים המפונים בחינם כמובן".
"ההתגייסות של חברי הצוות הייתה מדהימה. כולם צלצלו וביקשו לקבל תחום אחריות. יש לנו בחמ"ל מי שאחראית על התוכן כגון אומנים שמגיעים להופיע, פעילויות, סדנאות חווייתיות, חוגים וכל דבר שיכול להעניק מעט אסקפיזם לתושבים המפונים, בחמ"ל הדרכה פועלים במתן מידע לחברי הצוות ברשת, בעזרת תקשורת כתובה ופגישות יזומות בזומים המעניקים ידע וכלים להתמודדות".
"גם החיילים בליבנו ואנו ממשיכים לתרום לא מעט מזון, אוהלים, אלפי מגבות, כלי רחצה, תחתונים, גרביים, גופיות ונעלי בית לחיילים שמתקלחים בשטח, חבילות עם כל טוב שחברי צוות אורזים במיוחד לחיילים, מכונות אספרסו ואפילו גנרטור שהגיע לשטח לחימה בו החיילים תקשרו עם משפחותיהם לראשונה מאז תחילת הלחימה".