כבר כמה שנים שנעשים מאמצים גדולים במשרד התיירות להציג את ישראל כיעד לחופשה האולטימטיבית. משרד התיירות, שהבין את הפוטנציאל של הרשתות החברתיות, החל להשתמש בהן כל הזמן. סלבס סוג ז', בלוגרים ואפילו בעלי כלבים מפורסמים, הוזמנו לביקורים חווייתיים בארץ וסיורים בתל אביב ובירושלים במטרה שיציגו את ישראל המגניבה לכל שאר העולם.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
בקיץ שעבר כיכב קמפיין ״סוכת המציל״ שהגיע למאות מיליוני חשיפות. הקמפיין עודד תיירים להירשם ולהשתתף בהגרלה ואולי לזכות בלילה בסוכת המציל בחוף פרישמן בתל-אביב שהוסבה לחדר מפנק של בית מלון. שתי תיירות בלגיות זכו בהגרלה שהייתה תחת ההאשטאג #TakeMe2TelAviv. חוץ מזה, גם שיר אלמליח מנסה למכור את ישראל כיעד מושלם לשתי ערים בחופשה אחת וכולנו זוכרים את קמפיין התייר ה-3 מיליון שהתקיים בנובמבר האחרון.
ומה קורה בקיץ של 2018? במטרה לשבור את שיא התיירים שהולך וגדל, כל משרדי הפרסום ממשיכים למתג את ישראל כיעד החם הבא. עזבו אתכם מפריז או מרומא, אלה כל הדרכים שיגרמו לעולם להתאהב דווקא בנו.
ירח דבש מלכותי בישראל
בחודשים האחרונים היה אפשר לראות את המאמץ השיווקי ברחבי אירופה, במטרה לעודד תיירות לישראל. באנגליה למשל, מיד לאחר החתונה של הארי ומייגן יצא משרד התיירות הישראלי בקמפיין המציע להם לבלות את ירח הדבש המלכותי בארץ. ובשבוע האחרון, הביקור הרשמי הראשון של בן משפחת המלוכה הבריטית בארצנו הקטנה היה רק עוד הזדמנות לנצל את הבאז התקשורתי באירופה.
כותרת הקמפיין, המשך משנה שעברה, מכריזה - "Two sunny cities. One break" ומתרכזת בשתי הערים המרכזיות בישראל - תל אביב וירושלים והקרבה שלהן האחת לשנייה. במסגרת הקמפיין יקושטו בחודש הקרוב מוניות בלונדון, טראמים באמסטרדם וברלין ואוטובוסים במילאנו, בכרזות הקוראות לתיירים להגיע לישראל. במרכז הקמפיין, יחד עם השגרירה שיר אלמליח, עומד השוני והייחוד של שתי הערים ומכאן השם – שתי ערים בביקור אחד. מצד אחד תל אביב עם החופים שלה, אווירת החופש, חיי הלילה והחוויה הקולינרית ומצד שני, במרחק נסיעה קצר ירושלים ההיסטורית ומלאת התרבות.
השנה גם העיר הדרומית אילת מצטרפת למאמץ ומשווקת כיעד תיירותי נחשק. סרטון משעשע בכיכובו של דני רופ מנסה לעודד תיירים להוריד מעילים ולהתפנק בחופים ובבתי המלון של אילת השמשית. בנוסף, נפתחו קווי תעופה חדשים בין ערים מרכזיות באירופה ישירות לאילת. השמש הרותחת של ים סוף היא הפיתוי האולטימטיבי לאפרוריות והקור האירופאי וכך, באופן לא מפתיע, בין הקווים החדשים תמצאו גם קו לונדון-אילת.
גם בפולין, מאות אלפי מקומיים נחשפו לישראל כיעד תיירותי אטרקטיבי, כחלק ממאמצי השיווק של ישראל בחו״ל. במסגרת פרק שלם שהוקדש למדינה הקטנה שלנו, בתכנית הטיולים האינטרנטית Onet On Tour, הפולנים קיבלו הצצה למוקדי התרבות התל-אביביים, לאתרים ההיסטוריים של ירושלים ולנופים המדבריים.
תיירות פודיז
בתחילת השנה הזמין משרד התיירות את נציגי מישלן לביקור בישראל על מנת לתת דעתם על הקולינריה הישראלית ובמטרה שיציעו כיצד ניתן לפתח תיירות אוכל למדינה (או בעצם, ״תיירות פודיז״).
לאחר שהמגזין האמריקאי The Daily Meal דירג את תל אביב כעיר הצמחונית הטובה בעולם, במשרד התיירות לא היססו להשתמש בכך על מנת לשפר את תדמיתה של המדינה בחו״ל (כיום, עמותת עמותת "ויגן פרנדלי" הישראלית שמה לעצמה למטרה להפוך את ישראל למדינה הטבעונית הראשונה בעולם).
ואחרי הפודיז והטבעוניים, גם את התייר הסיני מנסים לשכנע שהוא לא יישאר רעב במהלך הביקור שלו בישראל. כך למשל, כחלק מהכנה לצמיחה התיירותית מסין, הגיעו לאחרונה שפים סיניים לסדנאות משותפות עם שפים של בתי מלון ישראלים. במהלך הסדנאות העבירו השפים הסינים הדרכה מזורזת כיצד לכבוש את ליבו של התייר הסיני דרך הקיבה.
ולא רק האוכל המקומי, אלא גם היין הישראלי הוא בעל פוטנציאל תיירותי גדול. לאחרונה נערך בצפון איטליה אירוע גדול בו סוכני נסיעות איטלקיים הגיעו לכרם שליד אגם גרדה, וזכו לארוחת ערב המלווה בטעימות ממיטב היינות הישראלים. האיטלקים נהנו מאירוע לא פורמלי המדגיש את ישראל כיעד תיירותי קליל בעל תרבות יין עשירה.
ללכת בעקבות ישו
בלוגרים ועיתונאים הגיעו גם השנה לחוות את ישראל בעצמם ואת הפן הדתי העמוק שלה. זה אולי אחד היתרונות הגדולים שיש לנו במדינה ותיירים רבים יוצאים לטיולים מאורגנים בעקבות המקומות הקדושים לדתות השונות.
כך למשל, תחת הסיסמה ״ישראל – חופשה מעבר לאמונה״, נציגי ארגון Word Records (חברת בידור והפקה נוצרית מנאשוויל שבארה״ב) הגיעו לבקר באתרים הקדושים לנצרות ברחבי המדינה, בשביל ״ללכת בעקבות ישו״. כך גם ארגון American Voices in Israel ארגן ביקור חוויתי בישראל לשחקני ליגת הפוטבול האמריקאי במסע אחר ההיסטוריה של דתות העולם.
אירוויזיון 2019 ומצעד הגאווה
המתנה הנפלאה האחרונה שנפלה לחלקו של משרד התיירות ושל כל מי שמנסה לשווק אותנו ב-2018 הוא האירווויזיון שיתקיים בארץ ב-2019. לכולם ברור שהאירוע הזה הוא חד קרן ויכול להביא לנו חשיפה מטורפת. הכל כמובן, אם לא יהיו ביטולים לא נעימים ברגע האחרון.
הרעיון, כפי המסתמן, יהיה שבצמוד לאירוויזיון יתקיים גם מצעד הגאווה ובכך ינסו למשוך בארץ יותר תיירים שיוכלו לתפוס שתי ציפורים במכה אחת. אירוע הגאווה בתל אביב הוא נכס מאוד חזק בישראל ומצליח לשווק אותנו יותר מכל פרסומת כזו או אחרת עם דוגמנית כזו או אחרת. למצעד האחרונת שהתקיים לפני כחודש הגיעו לא פחות מ-250 אלף חוגגים. זה היה המצעד הכי גדול אי פעם.
במצעד הגאווה האחרון הוזמנו 20 עיתונאים ובלוגרים מרחבי העולם לקחת חלק במצעד ולבקר בעוד יעדים ברחבי המדינה. בין המוזמנים נכח גם מנחה הטלוויזיה והרדיו בארה״ב אנדי כהן, עם 2.5 מיליון עוקבים, שהוזמן באופן רשמי על ידי משרד התיירות.
אותה הגברת בשינוי אדרת - גם תחרות הג׳ירו האיטלקי עשתה לנו שירות מעולה בשיווק ישראל בעולם, לאוכלוסייה מגוונת, חובבת ספורט, שייתכן ולא הייתה נחשפת למדינה בדרך אחרת. קמפיין המורכב מסרטונים רבים, אחד מהם אף בכיכובה של בר רפאלי, הופצו במדיות שונות ברחבי העולם.
לכל אלה תצרפו את העובדה שכבר ארבע שנים שורר בישראל שקט יחסי ואת העובדה שבכל העולם מחפשים יעדים חדשים ולא מוכרים במחירים זולים ואולי באמת נצליח להגיע לתייר ה-4 מיליון בישראל. אולי חם כאן, אבל חם ומגניב. ככה לפחות מבטיחים הסרטונים.