הרחובות הצרים של ירושלים והבנייה הישנה הם אלו שיוצרים את קסמה של העיר העתיקה, אך במקביל - מקשים את ההתניידות בה. בשלוש השנים האחרונות, מתנהלים בירושלים פרויקטים שנועדו להפוך את העיר העתיקה למונגשת לקהל הרחב בדרכים שונות. מה זה אומר? יצאנו לברר וחזרנו עם כל הפרטים לגבי חמישה דברים שכדאי שתשמעו עליהם.
שאטלים לכותל
אם עדיין לא שמעתם על השאטלים לכותל - הגיע הזמן שגם אתם תכירו את הפרויקט שמשמש אלפי נוסעים בשבוע. כל מבקרי העיר העתיקה יכולים להגיע בקלות ובמהירות ליעדם – אחרי שהם מחנים את רכבם בחניון במתחם התחנה ועולים על שאטל חינמי לכותל. סך הכול, מדובר על שלושה מיניבוסים שיוצאים כל שעה, כשאחד מהם מונגש לנכים. השירות פועל בימי ראשון עד שישי ומתוגבר באופן משמעותי בחגים, ואחת ממטרותיו היא להפחית את עומסי התנועה בעיר.
אפליקציית סיורים קולינריים
אם אתם רוצים להרגיש קצת כמו תיירים בעיר העתיקה, אנחנו מקווים ששמעתם על אפליקציית bitemojo שמציעה סיורים קולינריים, כולל טעימות של מנות ייחודיות, מפגשים עם סוחרים ואנקדוטות על הדרך. איך זה נראה בפועל? מורידים את האפליקציה ומזמינים את אחד הסיורים (החל מ-85 שקלים), כמו "סיור קולינרי בירושלים שבין מזרח למערב" או "סיור אוכל וחיי לילה בשוק מחנה יהודה", ומכאן הסיור מתבצע עם הסמארטפון שלכם, בקצב שלכם וללא מדריך.
מסלול האופניים
רוכבי אופניים בעיר העתיקה עדיין אינם מראה שכיח במיוחד, אבל כנראה שבקרוב נראה יותר ויותר כאלה. פרויקט מסלול האופניים החדש כולל מספר מקטעים שמשלימים יחד מסלול באורך של 42 ק"מ. אלה סובבים את העיר משני צדדיה - המזרחי והמערבי, וכוללים בין השאר מקטעים המחברים בין רחוב צ'רצ'יל וגן טבצ'ניק, מדרך יריחו ועד כיכר הגיחון ומגיא בן הינום ועד לפארק המסילה. חלק מהמסלולים כבר פתוחים ובקרוב יפתחו גם המסלולים בחלק המזרחי, אתם מוזמנים להכין את האופניים.
טיילת הר ציון
בחודש שעבר נחנכה טיילת הר ציון, שהוקמה בתחומי גן לאומי סובב חומות ירושלים. הטיילת, שלאורכה פינות ישיבה ותצפית למבקרים, עוברת על פני הסינמטק וגיא בן הינום וצופה על כ-650 דונמים של נוף קדומים והגנים הלאומיים הסובבים את העיר העתיקה. בהמשך, הטיילת צפויה להתרחב ולקרב את הציבור הרחב לקברו של חסיד אומות עולם אוסקר שינדלר בהר ציון, ובשל כך צפויה הטיילת להיקרא "טיילת שינדלר".
טיילת האמצע
הירושלמים שביניכם ודאי יודעים כי טיילת האמצע מורכבת ממספר מקטעים, החל מהאוניברסיטה העברית ועד בית אורות. מקטע אחר מקטע, מפותח על ידי ריצוף, תאורה, נגישות, ריהוט רחוב, מצפורים ועוד. זאת, במטרה ליצור רצף תיירותי לאורך אגן העיר העתיקה, וחוויה אותנטית בקרב המבקרים.