על העבודה הקשה של סלבריטאים שמשווקים את ישראל בכל העולם ונלחמים על שמה הטוב כבר ראיתם ושמעתם לא מעט. אנשים כמו נועה תשבי ואפילו ג'ואן ריברס מנצלים כל הזדמנות כדי להביע תמיכה בישראל ובכך המון פעמים מחזקים את עסקי התיירות בארץ ומסייעים במאמץ ההסברתי. אבל יש עוד המון מתוכינו שעושים ימים כלילות על מנת לשווק את ישראל בחו"ל וליצור לה תדמית חיובית בעולם.

ללא ספק, מדובר בעבודה מסובכת בשביל מדינה שתמיד נמצאת תחת קו האש הפיזי והמטאפורי. "צריך קודם כל להבין את הסיבות בגללן מגיעים תיירים לישראל על מנת לדעת איך הכי נכון לשווק וליצור תדמית", כך אומרת לנו נטע פלג בריסקין, שעד ממש לא מזמן תפקדה כמנהלת לשכת משרד התיירות במוסקבה, במשך שש שנים.

אז מה התדמית שמנסים לבנות לישראל בחו"ל?

"התדמית שאנחנו מנסים לבנות היא שכל אדם חייב לבקר בישראל לפחות פעם אחת בחייו וכיעד שאי אפשר לוותר עליו. זה הכיוון הכללי שאנחנו תמיד מכוונים אליו. אנחנו מדברים על ישראל כמדינה שהיא 'מאסט', שאין מצב לפסוח עליה. אחר כך אנו מתמקדים בגיוון שיש בישראל, מדגישים שבישראל אפשר להנות גם מנופש ימי, גם מאתרים היסטוריים, גם מאתרי קדושה, גם מתיירות מרפא וגם יש פה מגוון גדול של איזורי אקלים הנמצאים במרחקים ממש קצרים האחד מהשני".

נטע מספרת כי ברוסיה נוצרה תדמית חיובית מאוד על ישראל. העובדה שישראל נמצאת במרחק שלוש שעות טיסה בלבד, שאין צורך בויזות ושבכל מלון ואתר ניתן למצוא דוברי רוסית שוטפת, תורמים כולם להרגשת הנוחיות ולהנאה של התייר הרוסי.

איזה סוג של תיירים מגיעים לכאן מרוסיה?

"צריך להבין קודם כל שהתיירים שמגיעים לארץ בדרך כלל נמצאים במסגרת מה שאנו מכנים 'תיירות נישה'. כלומר, תיירים מצרפת הם בדרך כלל יהודים, תיירים מאיטליה הם נוצרים קתולים, תיירים מקזחסטן שייכים לנישת תיירות המרפא וכן הלאה. ואילו התייר הרוסי הוא מיוחד במובן הזה. הוא לא כאן מתוך נישה אלא מתוך תיירות כללית. הוא רוצה לשלב נופש, סיור, טיול ופעילות ימית וזו בעצם התיירות הקלאסית. הם לא מגיעים בגלל רכיב מסוים כמו יהדות, נצרות או צליינות, אלא פשוט כי הם רוצים לטייל בכאן כמו שאנחנו מטיליים בתאילנד, ארה"ב ובכל מקום אחר".

מה היעדים בישראל שהכי מבוקשים מבחינת התיירים?

"על ירושלים אף פעם לא מוותרים. כל מי שמגיע לכאן חייב לעבור דרכה. בדרך כלל מה שעושים הוא אחד מהשניים: או שמגיעים לאילת ועוברים דרך כל הנקודות החשובות בדרום עד לירושלים, או שמגיעים לאיזור תל אביב ומשם מבקרים בירושלים ועוברים לצפון. אני יכולה לומר שים המלח הוא המקום האהוב על התייר הרוסי".

תל אביב, מלונות (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
התיירים מגיעים בדרך כלל לאיזור תל אביב ומשם ממשיכים לירושלים ולצפון|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

ועד כמה התיירים מרוסיה אכן תורמים לכלכלה שלנו?

"תראי, קצת קשה לי לומר את נתוני ההכנסה המדויקים כי יש המון הוצאות שלהם שלא תמיד נלקחות בחשבון. אבל ב-2013 הגיעו משם לישראל 620,000 תיירים והם מגיעים לחופשות ארוכות של מינימום עשרה ימים. מה גם שמדובר באוכלוסייה שבאה ממעמד סוציואקונומי בינוני ומעלה. הם מחפשים את מלונות הארבעה והחמישה כוכבים, הם יוציאו כסף בבורסה ליהלומים ועל מוצרים כמו מוצרי ים המלח והם יהנו מכל מה שיש כאן להציע. הם מצפים לתודעת שירות גבוהה והם מוכנים לשלם עליה מה שצריך".

נטע כמובן מכירה מקרוב גם את קמפיין "דווקא עכשיו חופשה בישראל" של משרד התיירות ומשבחת את היוזמה. "משרד התיירות עשה בחכמה. מהניסיון שלי, קמפיין הוא עניין של התמדה ואחרי כל קמפיין רואים עלייה בתנועה. במסגרת תפקידי, למשל, ראינו שאחרי כל קמפיין הייתה עלייה של 17%-20% בתיירים שביקשו להגיע לישראל. אנחנו יודעים מתוך השטח שבזמן קמפיין יש גידול במכירות ושהמלונות נמצאים מהר מאוד במצב של תפוסה מלאה, כך שבהחלט הדבר תורם להצלחה".

כמובן שאי אפשר שלא להסכים עם נטע, קמפיינים לעידוד התיירות הם בעלי חשיבות גבוהה בישראל וכצפוי, עוזרים לחזק את תדמיתה החיובי ולהשפיע על דעת הקהל בעולם.