אנחנו לא מתפלאים. למעשה, מדובר באחד מהתפקידים הכי חשובים בכל סרט, סדרה או הצגה שאנחנו רואים, אפילו שלרוב הם נשארים מחוץ לאור הזרקורים.

"ארט דיירקטורים הם אנשים שמסתכלים על סרט קולנועי ונגזרותיו, ולא רואים רק את השחקנים אלא את העומק של הפריים. הם אוהבים ליצור בידיים ולהרים דברים מאפס. הם אוהבים את המדיום, אבל יותר הם אוהבים את היכולת לייצר עולמות פנטסטיים לחלוטין מאפס.שם בעצם הדגש והעניין. כל הסטודנטים שלנו בבתי הספר לעיצוב רוצים לעצב וליצור, אבל ליצירה למסך יש רבדים מורכבים ומעניינים מאוד", מסבירה מיטל אבוקסיס, ראש בית הספר ללימודי תקשורת וקולנוע בסמינר הקיבוצים. "התפקיד של מעצב למסך התיאטרון או הקולנוע הוא לגלות את הטקסט הנסתר, שנקרא בין השורות, שאנחנו לא שומעים או קוראים אותו, דימוי שנמצא למטה ומביא רבדים נוספים לטקסט הכתוב. המחקר בעיצוב במה נע על פני סוגות, תקופות וסוגים שונים של טקטסטים. המגוון הוא גדול ורחב שהוא באמת הופך את המקצוע הזה למרתק", משלימה דנה צרפתי, ראשת החוג לעיצוב בסמינר הקיבוצים.

ארט-דיירקטור ומעצב במה: קווים לדמותם

לרוב, הארט-דיירקטור או מעצב הבמה יהיה הראשון לחבור לבמאי בדרך של היצירה, והשניים יבראו ביחד את העולם שבתוכו יתנהל הסרט, הסדרה, ההצגה או אפילו קליפ או סרטון פרסומת. "ההתחלה היא בניית הקונספט והתשתית, אחר כך זה עובר לפן המקצועי של יצירת סקיצה, עובר למודל קטן, אחר כך מודל גדול יותר. המעצב משרטט באופן טכני ממש, כמו אדריכל, את כל התכנונים והתוכניות ולבסוף מפקח על כל הביצוע של אלה. זו עבודה שבמסגרתה חייבים להכיר את התהליך המחשבתי וחייבים לשלוט בכל האמצעים הטכניים שלה. המעצב הוא בעצם זה שבורא את היישות, את העולם", מתארת צרפתי את העשייה היומיומית של מעצב הבמה.

לברוא עולם מתוך טקסט

כשמדברים על סרט, סדרה או הצגה טובים במיוחד, זה אומר שהצלחנו להיכנס למשך כשעה לעולם אחר לחלוטין. כצופים זה עשוי להרגיש בתור סוג של קסם, אבל למעשה זו פרקטיקה מרתקת שאפשר ללמוד אותה. "כדי לעשות סרט צריך דיאלוג, והדיאלוג הזה מתקיים לא רק בין הסרט לצופיו, אלא גם בין יוצרי הסרט לשחקנים ולאנשי הצוות שלהם. הויז'ן של הסרט בא לידי ביטוי בקירות, בבגדים וגם במשחק ובפריים שמקיף אותו", מסבירה אבוקסיס. "כיום כשאנחנו מדברים על המסך – המסך הוא כבר לא המסך הגדול בהכרח, כי אמנות קולנועית נוצרת גם ב-HBO  ונטפליקס. בכל הסדרות והסרטים שנוצרים שם, רואים בצורה מצוינת את הכוח של הארט-דיירקטור שתפקידו לארוז את הכל לתוך סדרה או סרט שיש להם שפה, סגנון, ויזואליה מסוימת, צבעים וכדומה."

לטענת צרפתי, כדי להצליח כמעצב במה או מעצב מסך, חייבים להיות אדם פתוח ורחב אופקים. "אנשים שמגיעים ללמוד אצלנו הם אנשים שהם רב תחומיים, מתעניינים בציור, מחול, תיאטרון, קולנוע. הם מוצאים את הסיפוק שלהם כי כל עיצוב הוא שונה, שולח אותך למחקר שונה. המחקר בעיצוב במה הוא עמוק על תקופה. נע על פני סוגות, תקופות וסוגים שונים של טקטסטים. המגוון הגדול והרחב הוא שבאמת הופך את המקצוע הזה למרתק. האנשים שבאים ללמוד אותו הם אנשים שמחפשים את העניין והשינוי, סקרנים, רוצים כל הזמן ללמוד ולהתפתח, סקרנים לעולם, רוצים לברוא עולמות, לחשוב ולדמיין עולם שנולד מתוך טקסט".

עיצוב במה 1  (צילום: יואב בבלי)
עיצוב במה|צילום: יואב בבלי

דגש חזק על רב תחומיות

אם העשייה הזו מדברת אליכם, בוודאי תשמחו לדעת שבשנת הלימודים הקרובה תוכלו ללמוד עיצוב למסך או עיצוב במה, בשילוב תעודת הוראה, בקמפוס התל אביבי של סמינר הקיבוצים. "אני חושבת שהסיבה שהגענו לשלב ההבשלה והלידה של ההתמחויות הללו היא בזכות החיבור המתבקש של כל הפקולטה לאמנויות, שעברה להיות תחת קורת גג אחת במגדל כלבו שלום. עד לפני שנתיים, בתי הספר לאמנויות של "סמינר הקיבוצים" היו פזורים בשני קמפוסים, וכעת אנחנו סוגרים שנתיים של עבודה משותפת עם המחלקות השונות בפקולטה וביניהן: מחול ותנועה, אמנויות התיאטרון, עיצוב, אמנות, תקשורת וקולנוע. העבודה נעשית בדגש חזק על רב תחומיות", מסבירה אבוקסיס.

במסגרת הלימודים רוכשים הסטודנטים כלים לתכנון סט צילומים או סט תפאורה לבמת התיאטרון, ונהנים מחיבור בין המעשי לתיאורטי בין בתי הספר השונים בקמפוס לאורך כל שנות התואר. בעוד שההתמחות  בלימודי עיצוב למסך הקולנוע תפתח לראשונה בשנת הלימודים הקרובה, המסלול ללימודי במה הוא מסלול אשר קיים קרוב לעשרים שנה. "מדובר במסלול ותיק מאוד, אבל השינוי שעשינו בו בשנתיים האחרונות הוא הפיכתו ממסלול תעודה למסלול לתואר", מספרת צרפתי. "הלימודים אצלנו הם לימודים מאוד מעשיים והתלמידים שלנו יוצאים לעולם כשהם עשו כבר יותר מהצגה אחת אמיתית, כזו שעלתה ופגשה קהל. אחד מהיתרונות שלנו הוא שאנחנו נמצאים בתוך בניין אחד, שיש בו חמישה בתי ספר, ונוצר חיבור מאוד מעניין בין הסטודנטים, גם ברמת הרעיונות והעשייה וגם ברמת הנטוורקינג. כך למשל בשנה הבאה, נעשה שיתוף פעולה עם בית הספר למחול סביב 100 שנים לבלט ה"טריאדי".

עיצוב תלבושות  (צילום: ארז עובד )
עיצוב תלבושות|צילום: ארז עובד

לבוגרי ההתמחות בעיצוב במה, יוענק תואר ראשון B.Ed. Des ותעודת הוראה בעיצוב לבתי הספר העל-יסודיים. לבוגרי ההתמחות בעיצוב מסך (ארט למסך),  יוענק תואר ראשון B.Ed.FA  ותעודת הוראה בתקשורת וקולנוע לבתי הספר העל-יסודיים.