"אנחנו אמורים לחזור להבחן באוניברסיטה פיזית דווקא בימים שהתחלואה בקורונה מרקיעת שחקים, אני לא מבין למה חיי האדם אינם חשובים". אומר יוני (שם בדוי, כל השמות בכתבה בדויים ושמורים במערכת), סטודנט לתואר שני ללימודי צבא וביטחון במגמת סייבר ואסטרטגיה באוניברסיטת בר אילן.

כמה עשרות סטודנטים לומדים בתוכנית זו. מרבית הסטודנטים במסלול הלימודים הם אנשי צבא וכוחות הביטחון אשר משרתים באופן פעיל – חלקם בתפקידים מסווגים ובכירים.

בימים האחרונים, לאור ההתפרצות המחודשת של המגיפה והחשש מפני הוריאנט ההודי, מסגרות רחבות חזרו שוב להתנהלות מרחוק. לאחר שנתיים בהן למדו הסטודנטים לא מעט מהבית ואף נבחנו מרחוק לא פעם, כעת גם הם מבקשים מהאוניברסיטה להמשיך ולפעול במתכונת זו – אך האוניברסיטה מסרבת.

"רבים מאתנו פעילים בגופי ביטחון רגישים יותר ופחות ובמשרדי הממשלה השונים. במסגרת פעילותנו נמצאים בחיכוך עם אוכלוסיות לא בדוקות או מפוקחות ע"י משרד הבריאות, בעיקר בפעילות מבצעית או בחו"ל".

"אני סטודנט לתואר שני במחלקה למדעי המדינה. אפילו במערכת תומקס (אשר מאפשרת בחינה מרחוק ובה התנהלו מבחנים רבים בזמן הקורונה, ר.ע.) אסור לנו להיבחן בגלל ההרכב של הסטודנטים", מוסיף יוני, "אני מדבר בשם עצמי אך לאור אופי האוכלוסייה של התואר לעיל אני מייצג אנשים נוספים. רבים מאתנו פעילים בגופי ביטחון רגישים יותר ופחות ובמשרדי הממשלה השונים. במסגרת פעילותנו נמצאים בחיכוך עם אוכלוסיות לא בדוקות או מפוקחות ע"י משרד הבריאות, בעיקר בפעילות מבצעית או בחו"ל. בנוסף חלק מילדינו כבר נמצאים בבידוד לאור ההתפרצות במסגרות החינוכיות הצעירות יותר, וכפי שניתן לראות בגופי התקשורת המגמה הולכת ומחמירה. אני פונה ומבקש להמשיך ולסיים את התואר כולו במתכונת הלמידה מרחוק מתוך דאגה לבריאותנו ועיסוקנו המקצועי, שכן הדבקות לא רצויה עלולה לפגוע בפעילותנו בגופים בהם ענו עוסקים".

אורטל, שלומדת גם היא באותו המסלול עם יוני, מוסיפה: "תנו לנו להיבחן בזום כפי שנבחנו בסמסטר א'. אנחנו קבוצה של אנשי בטחון שנפגשים עם אנשים רבים, טסים לחו"ל וחוששים להיכנס לבידודים מיותרים, או חלילה להדביק או להדבק בעצמנו. אפילו את סמסטר הקיץ הקרוב אנחנו נלמד בזום".

"פנינו לסגן הרקטור שטען כי החלטת האוניברסיטה היא שכל הבחינות ייערכו בקמפוס. זוהי גם ההחלטה של כל האוניברסיטאות האחרות בישראל ושהם פועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות. אבל אני יודעת בוודאות שזה לא תמיד נכון, אני יודעת לומר שבמקומות אחרים מאפשרים להבחן מרחוק ואפילו בזום", מדגישה אורטל. "אני מכירה מישהי עם כשל חיסוני והיא ביקשה להבחן בחדר נפרד. למה לסכן את כולנו? איזו סיבה בעולם יש להם להסתכן ולפגוע בנו? חלקנו אפילו הורים ואין לנו שום רצון לפגוע בילדינו, אנחנו באמת שלא מצליחים להבין מדוע הם כל כך מתעקשים".

 

מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה:

"האוניברסיטה פועלת בהתאם להנחיות משרד הבריאות והמועצה להשכלה גבוהה. המבחנים בשלב זה מתקיימים ברובם באופן פיזי תוך שמירה על מרחק של 2 מטר בין הנבחנים. החששות שעלו מובנים ואנו עושים ככל שניתן על מנת לשמור על בריאותם של הסטודנטים ואנשי הסגל שלנו. כמו כן, ההחלטה נכון לעכשיו היא לקיים את המבחנים באופן פרונטלי. אין אפשרות לעשות מבחנים אונליין לאנשים ספציפיים. זה מערך מאוד מורכב ומבנה בחינה שונה לגמרי".