לצד ההבנה שתואר אקדמי הוא נדבך חשוב לעתיד המקצועי, רבים בוחרים בלימודי מכינה ממגוון סיבות. חלקם חוששים מהיום בו יכנסו בשערי האקדמיה ואחרים אינם עומדים בתנאים כדי להתקבל ללימודי השכלה גבוהה בשל מגוון סיבות. במכללה האקדמית עמק יזרעאל מציעים מגוון מסלולי מכינות קדם אקדמיות שנועדו לסייע לסטודנטים לעתיד ולהבטיח עבורם התאקלמות אקדמית מיטבית.

המכינות של המכללה האקדמית עמק יזרעאל הן הלכה למעשה כ"שנת 0". במכינות אלו לומדים ומכירים הסטודנטים את הבסיס של אורח החיים האקדמי שמצפה להם וכזה שיעניק להם הכנה משמעותית ומהותית ללימודים בעתיד. המכללה מציעה מכינות קדם אקדמיות במגוון מסלולים ואף מסלול הכנה למכינה והכל כדי שלסטודנטים לעתיד תהיה נחיתה רכה ככל האפשר ביומם הראשון באקדמיה.

סיום המכינות הקדם אקדמיות של המכללה האקדמית עמק יזרעאל בהצלחה מהווה תחליף לתעודת הבגרות, דבר אשר מסייע רבות לסטודנטים להתקבל ללימודים אקדמיים. כמו כן, חשוב לציין כי כל המסלולים מאושרים ומפוקחים על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

"במכללה האקדמית עמק יזרעאל יש מכינות במגוון מסלולים והפעילות בהן היא מאוד ענפה" כך מספרת הדס בר און, מנהלת מרכז הלימודים הקדם אקדמיים במכללה האקדמית עמק יזרעאל ומרחיבה: "אנחנו נותנים למועמדים שזקוקים להשלמת לימודים, מכל סיבה שהיא, הזדמנות שנייה להשלמה של ההשכלה התיכונית כדי להתקבל ללימודים אקדמיים".

חוויה מתקנת לסטודנטים

בר און מתייחסת לחשש המובן של הסטודנטים לעתיד מפני לימודים אקדמיים ובפרט של אלו אשר אינם זכאים לתעודת בגרות. "המכינה שלנו מהווה לסטודנטים לעתיד סוג של חוויה מתקנת, משהו אחר ושונה ממה שהם הכירו עד היום. בין אם מדובר במטרה לשפר את תעודת הבגרות שלהם או בין אם יש להם צורך לבצע השלמות ולהתקבל ללימודים אקדמיים. היתרון המשמעותי אצלנו הוא שהלימודים במכינה מחליפים את כל הישגי העבר והסטודנטים מתקבלים למכללה על סמך לימודי המכינה בלבד, וללא צורך במבחן פסיכומטרי. בסופו של דבר, המטרה המרכזית היא לאפשר הזדמנות שניה לסטודנט ולהוביל אותו באפיקים שונים מאלה שהכיר עד לרגע שהגיע למכינה שלנו. זו אינה השלמה לתעודת הבגרות – זו דרך שתוביל אותו להצלחה עם הפנים קדימה לאקדמיה", היא אומרת.

המכללה האקדמית עמק יזרעאל - יולי 2024 - 2 (צילום: תמר רוזנבלום)
צילום: תמר רוזנבלום

הלומדים במכינות הקדם אקדמיות של המכללה האקדמית עמק יזרעאל נהנים מליווי ותמיכה צמודים מצד המרצים וכל צוות המרכז הקדם אקדמי, החל משלב ההרשמה ועד לקבלת התואר הנכסף. בזכות פגישות אישיות עם מרצים, ליווי קבוצתי או פרטני במידת הצורך, ומעקב אחר התקדמות הסטודנטים, הלומדים במסלולי המכינות השונים של המכללה האקדמית עמק יזרעאל  מגיעים אל הלימודים האקדמיים עם ביטחון עצמי גבוה ומסתגלים בצורה טובה יותר משאר חבריהם לכיתה, שלא למדו במכינה.

"אנחנו מעניקים לסטודנטים הכנה מלאה ללימודים אקדמיים" מספרת בר און ומרחיבה "ההישג הכי משמעותי הוא שפונים אליי ראשי חוגים במכללה ומספרים כיצד הם יודעים לזהות מיהו בוגר המכינה ומי לא. בגלל שיש כאן מעטפת שלמה ורחבה שנותנת מענה לכל הצרכים של הסטודנט, מהאקדמי ועד לרגשי-חברתי, זה מספק לו בסיס יציב להישען עליו כדי להגיע מוכן ללימודים האקדמיים ולהתמיד בהם".

ליווי צמוד עד להצלחה

עוד מוסיפה בר און ומציינת כי "המעקב שלנו אחר הישגי הסטודנטים הוא שוטף וצמוד. היועצות שלנו בודקות כל העת מהם הקשיים הלימודיים, לקויות הלמידה או הקשיים הרגשיים של הסטודנט. אנחנו עושים הכל כדי לזהות את הקושי הרבה לפני שהוא מגיע, כל זאת בשיתוף פעולה עם המרצים שלנו. אם אנחנו מזהים סטודנט שקשה לו, אנחנו ניתן לו עוד שיעורים ועוד תגבורים, ולא נוותר. בנוסף, אנחנו מבצעים מעקב שבועי של נוכחות והיה וסטודנט עשה את המקסימום ועדיין לא סיים בהצלחה את המכינה, הוא יוכל להשלים את הקורסים בהמשך מתי שירצה".

מכללת עמק יזרעאל - חדר מחשבים (צילום: תמר רוזנבלום)
צילום: תמר רוזנבלום

לצד זאת, הסטודנטים יוכלו להגיע לשיעורי עזר וכן לסדנאות ללימוד מיומנויות למידה שונות. אלו נועדו לסייע להם בלימודיהם במכינה ולהקנות להם הרגלים חדשים שיובילו אותם להצלחה בעתיד.

חשוב לציין כי ניתן ללמוד במסלולי המכינות של המכללה האקדמית עמק יזרעאל על חשבון הפיקדון על פי חוק חיילים משוחררים או בעזרת מלגות שכר לימוד לזכאים מטעם המועצה להשכלה גבוהה והקרן לסיוע נוסף של משרד הבטחון מקורות מימון אלו מאפשרים לסטודנט בשנה הראשונה ללמוד באופן רגוע ומייתרים את המרדף אחרי מקורות מימון אחרים, זאת בהתאם לזכאותם.

מכינות סמסטריאליות – ייעודיות ומקוצרות

לצד המכינות השנתיות, מציעה המכללה האקדמית עמק יזרעאל מסלולי מכינות סמסטריאליות מקוצרות וממוקדות. בנוסף, בשנה הקרובה (תשפ"ה) ייפתח לראשונה מסלול מכינה סמסטריאלית חדש המכללה האקדמית עמק יזרעאל. מכינה זו, אשר תתפרס על פני סמסטר אחד מיועדת אך ורק לבעלי בגרות מלאה והיקף הלימודים בה יהיה נמוך יותר משאר מכינות המכללה. מכינה זו נועדה לתת מענה לסטודנטים אשר רוצים לשלב לימודים ועבודה באופן מיטבי, לצד שאר מטלות החיים. הלימודים יתקיימו במשך יומיים באופן פרונטלי ויום אחד בזום. תוכן המכינה יהיה ממוקד ויכוון את הסטודנטים באופן ישיר למה שיחפצו ללמוד בהמשך לימודיהם האקדמיים.

מכינה לגילאי 30+

מכינה סמסטריאלית זו מיועדת לסטודנטים בגילאי 30 ומעלה, עם או בלי תעודת בגרות. מטרת המכינה היא לתת ללומדים בה את הבסיס האקדמי הדרוש והקניית מיומנויות למידה שיאפשרו להם להגיע מוכנים בתחילת הלימודים האקדמיים. מסלול זה מותאם במיוחד ונועד לסייע לסטודנט שנאלץ לשלב את הלימודים והעבודה יחד. הלומדים יוכלו לממן את לימודיהם במסלול בעזרת הסדרי מימון מיוחדים (קרן שכ"ל).

חוויה משנה חיים

מי שיכולה להעיד על רמת הלימודים הגבוהה ועל המעטפת המחבקת אותה מקבלים הסטודנטים במכינות של המכללה האקדמית עמק יזרעאל היא דניאל תעשה כהן. "אל המכללה האקדמית עמק יזרעאל הגעתי בשנת 2018", מספרת תעסה כהן על ההחלטה ללמוד במכינה הסמסטריאלית של המכללה ומרחיבה "ממוצע הבגרויות שלי היה נמוך מאוד ומעולם לא חשבתי ללמוד לתואר אקדמי. בזמנו עבדתי כמוקדנית ולאחר שיחה קשה ולא נעימה עם אחת הלקוחות, הבנתי שעליי לעשות שינוי מהותי בחיים. נרשמתי ללימודי פסיכומטרי אבל ממוצע הבגרויות הנמוך לא פעל לטובתי וויתרתי. נתקלתי בפרסומת למכינות של המכללה האקדמית עמק יזרעאל. מהרגע הראשון בו פגשתי את הנציגה במכללה, היא גרמה לי להבין שמכאן והלאה מתחילים מחדש, ולא משנה מה השגתי, או לא השגתי עד כה. מה שהיה נגמר. החלטתי להירשם ובאמת זו הייתה תחושה אחרת לחלוטין מכל מה שדמיינתי".

עוד מוסיפה תעסה כהן ומספרת כי "במכינה למדתי דברים שבאמת עניינו אותי: פסיכולוגיה, סוציולוגיה, משטר ופוליטיקה, ואוריינות אקדמית, דבר שסייע לי רבות כיצד להתמצא בסביבה אקדמית, שלעתים עשויה להיות מלחיצה".

מסלול חייה ולימודיה של תעסה כהן קיבלו תפנית נוספת. לאחר סיום המכינה, היה בכוונתה ללמוד לתואר ראשון במכללה אחרת, אך החוויה האקדמית, לצד זו החברתית, גרמו לה לשנות את דעתה. "בסיום לימודי המכינה תכננתי ללמוד במקום אחר, אבל ברגע הראשון שבו שהתיישבתי על כיסא הסטודנט, הבנתי שזה המקום שאני רוצה להמשיך וללמוד בו. זו הייתה חוויה מסוג אחר. כשנפתח במכללה המסלול לתואר כפול, כלומר ראשון ושני יחד, לא חשבתי פעמיים ונרשמתי" היא אומרת.

המכללה האקדמית עמק יזרעאל - המכינה (צילום: תמר רוזנבלום)
צילום: תמר רוזנבלום

כאמור, המכינות של המכללה האקדמית יזרעאל מהוות גם חוויה חברתית מגבשת ביותר, הן בזמן הלימודים והן לאחריהן, בעת לימודי התואר. "בזכות הלימודים במכינה הסמסטריאלית, הייתה לי נחיתה רכה בלימודי התואר. זה קרה בזכות מבחנים ותרגולים רבים שעשינו במכינה, ליווי צמוד של צוות ההוראה והיועצות, לא רק בנושא לימודים, וגם בזכות החברים שרכשתי במכינה והמשיכו איתי ללימודי התואר".

בין שאר הדברים הטובים שקרו לדניאל בעקבות הלימודים במכינה של המכללה האקדמית עמק יזרעאל, נמצא בעלה שהיה בן כיתתה במכינה, ועתה, אחרי שש שנים של זוגיות השניים חובקים תינוקת. עוד מספרת תעסה כהן כי מרוב שהתאהבה במכללה, בזמן היותה סטודנטית היא אף עבדה במכינה ולקחה חלק פעיל בה. "המכינה של עמק יזרעאל שינתה לי את החיים ואת כל צורת החשיבה שלי. הכרתי צוות מרצים נפלא, רכשתי חברים לחיים, התחתנתי ואפילו אמא שלי לא האמינה שאחרי ממוצע בגרויות נמוך של 56, הצלחתי לסיים את המכינה עם ממוצע של 92".

 לפרטים נוספים >> היכנסו