עיתונות, רדיו, טלויזיה, קולנוע, אינטרנט ומדיה, שיווק ופרסום - כולם ענפים שונים תחת תחום התקשורת. אם אתם עוסקים בתחום התקשורת ומחפשים לימודים שיאפשרו העמקת ידע והתפתחות מקצועית, או אם אתם מחפשים הסבה מקצועית ואפיק להשתלבות בעולם התקשורת, אופציות רבות ומגוונות עומדות בפניכם. לפני שאתם פונים לעזרה מקצועית כמו ייעוץ לימודים או הכוונה תעסוקתית, ריכזנו עבורכם רשימה של כל מסלולי הלימוד לתואר שני וללימודי תעודה בתחום התקשורת:
מסלולי תואר שני בתחום התקשורת
תואר שני בתקשורת- תואר שני בתקשורת מרחיב את הידע הנרכש בתואר הראשון, מעמיק בתאוריות ומתמקד בנושאים כמו תקשורת המונים, אתיקה בתקשורת, תקשורת שיווקית, אסטרטגיה תקשורתית ועוד. התואר השני מאפשר לסטודנטים התמקצעות והתמחות מעשית בתחומי תקשורת שונים כמו הפקה, פרסום, עיתונות, יחסי ציבור ועוד. הלימודים אפשריים במסלול עיוני או במסלול מחקרי הכולל תיזה ומאפשר המשך לימודים לדוקטורט. הלימודים מתאימים למי שלמד תואר ראשון בתקשורת וגם לבוגרי תארים אחרים בכפוף להשלמת קורסים מסויימים.
תואר שני בקולנוע- לימודי קולנוע לתואר שני מעניקים לסטודנטים ידע נרחב בתיאוריות קולנועיות וכלים לניתוח יצירות ומשמעותן החברתית, לצד הקניית ידע ויכולות טכניות המכשירים אותם לעשייה קולנועית עצמאית. תואר שני בקולנוע מאפשר התמחויות באספקטים שונים של היצירה הקולנועית- הפקה, עריכה, צילום, בימוי ועוד ומעניק לסטודנטים ניסיון מעשי בהשתתפות ביצירת פרויקטים לצד ידע תאורטי מעמיק. לימודי קולנוע לתואר שני אפשריים במסלול יישומי המכשיר יוצרים לעבודה בתחום או במסלול תאורטי-עיוני, המיועד להכשיר חוקרים ומבקרי קולנוע ולהעניק ידע מעמיק בתרבות הקולנועית.
תואר שני בממשל- ממשל הוא תחום לימודים המתמקד בתהליכים ותופעות פוליטיות ומעניק ידע נרחב אודתם. תואר שני בתחום מתאים למי שמעוניין להשתלב בקריירה פוליטית, בתפקידי ייעוץ, דוברות ועוד אך גם למי שמעוניין להעמיק את ידיעותיו והבנתו בתחום כדי להשתלב בתקשורת כפרשן מדיני או פוליטי. התואר השני בממשל מקיף תחומי ידע רבים ובהם כלכלה, ביטחון, חברה, היסטוריה, דמוגרפיה ועוד, תוך התייחסות לסוגיות פוליטיות בישראל ובעולם והשפעתם על החברה במדינה ועל היחסים בין מדינות.
תואר שני במנהל ומדיניות ציבורית- לימודי מדיניות ציבורית משלבים תחומי דעת מגוונים, בהם משפט, כלכלה ומדעי המדינה, ומעניקים לבוגריהם הבנה רחבה על קביעת המדיניות הציבורית בארץ ובעולם וכלים לפתרון בעיות ציבוריות ולהובלת תהליכים במרחב הציבורי. תואר שני במנהל ומדיניות ציבורית יכול להלמד במסלול עיוני או במסלול מחקרי הכולל הגשת תיזה ומאפשר המשך ללימודי דוקטורט והשתלבות במחקר האקדמי. לימודי מנהל ומדיניות ציבורית מאפשרים לבוגריהם השתלבות במגוון תפקידים בעולם הציבורי והפוליטי, וכן מאפשרים לאנשי תקשורת העמקת ידע בתחום המדיני והציבורי ופותח בפניהם דלתות רבות.
תואר שני ביחסים בינלאומיים- יחסים בינלאומיים הם תת נושא של מדעי המדינה, העוסק בחקר מדיניות חוץ ובניתוחם של יחסים בין מדינות, ארגונים ווממשלים שונים בעולם. הלימודים בתואר שני ביחסים בינלאומיים משלבים ידע מתחומים רבים במדעי החברה- סוציולוגיה, אנתרופולגיה, כלכלה וכן ידע מתחומי ההיסטוריה והמשפטים וידע בתחומים פוליטיים שונים כמו דיפולומטיה, סיוע בינלאומי ועוד. התואר מקנה לבוגריו כלים ומיומנויות בתחומי הביטחון ומדיניות החוץ וכן יכולת מחקרית במגוון תחומים והיבטים, המאפשרים ניתוח של סוגיות פוליטיות שונות.
תואר שני בדיפלומטיה- דיפלומטיה היא אמנות המשא ומתן, והדיפלומט הוא שליח המייצג קבוצה מסויימת ומטרתו להשיג את התוצאות הטובות ביותר עבורה. לימודי תואר שני בדיפלומטיה כוללים התעמקות בנושאים כמו קבלת החלטות ופתרון קונפליקטים, עיצוב מדיניות חוץ, כלכלה פוליטית, משפט בינלאומי ועוד, והם אפשריים במסלול עיוני המתאים למי שרוצים להשתלב במערכות ממשלתיות ובארגונים עסקיים, או במסלול מחקרי הכולל עבודת תיזה ומאפשר המשך ללימודי דוקטורט והשתלבות במחקר האקדמי.
קורסים ולימודי תעודה בתחום התקשורת
כתיבה יוצרת- אם אתם אוהבים לכתוב ורוצים להפוך את הכתיבה למקצוע, לימודי תעודה וקורסי כתיבה יוצרת יכולים לעזור לכם להתמקצע, לשפר את מיומנויות הכתיבה שלכם ואף לצבור נסיון. מטרת הלימודים היא לסייע לבעלי כישרון בכתיבה להשתחרר ממחסומים ולרכוש ביטחון וכמובן לרכוש מיומנות וכלים לכתיבה טובה יותר, תוך היכרות עם סגנונות שונים וטכניקות כתיבה.
תסריטאות- לימודי תסריטאות נועדו להכשיר כותבים השואפים להשתלב בכתיבה לקולנוע ולטלויזיה. הלימודים יעניקו לסטודנטים כלים ומיומנויות לכתיבה בסוגות השונות, כתיבת דיאלוגים ופיתוח עלילה, דרך היכרות עם יסודות התסריטאות והמושגים הקולנועיים הבסיסיים.
כתיבת שירה- קורס ללימוד כתיבת שירה יקנה ללומדיו את הכלים והמיומנויות לכתיבת שירה בסגנונות שונים. הלימודים כוללים היכרות עם מושגי בסיס בעולם השירה ומבנים ספרותיים מקובלים, ומטרתם לאפשר לסטודנטים לפתח את היצרתיות שלהם ולמצוא את הקול האישי שלהם ככותבים, זאת לצד פיתוח מנגנוני הערכה וביקרות עצמית. הלימודים עוסקים לרוב גם בניתוח שירה קיימת תוך סקירת תקופות שונות בשירה וביצירה, תרגול של קריאה בקול, תרגום שירה ועוד.
כתבי עיתונות- לימודי כתיבה עיתונאית נועדו להכשיר כותבים לעבודה במערכת עיתון (פיזי או מקוון) וללמד אותם את בסיסה של העבודה העיתונאית. קורס כתבי עיתונות יעניק לסטודנטים ידע מקיף על מהות העבודה העיתונאית, תפקידי העיתונאי, אתיקה, עבודת התחקיר ובדיקת המידע וכמובן הכתיבה עצמה. הלימודים יכשירו את הכותב לכתיבה בסגנונות שונים (חדשותי מגזיני ועוד), עריכת ראיונות, דרכים לספר סיפור ועוד, וכן יעסקו בפן הטכני של הכתיבה- מבנה כתבה עיתונאית, פיסוק נכון, שימוש בסלנג, עריכה, מבנה כותרות ועוד.
כתיבה שיווקית- לימודי כתיבה שיווקית משלבים בין ידע תאורטי להתנסות מעשית ומקנים למשתתפים את כל הכלים הנחוצים לשיווק אפקטיבי. לרוב קורסי כתיבה שיווקית מתמקדים בתוכן שיווקי לאינטרנט, ומלמדים את המשתתפים בהם כיצד לזהות את קהל היעד ולכתוב באופן אפקטיבי המותאם לקהל זה, הקורסים מלמדים את שלבי הכתיבה, סוגי הכתיבה השיווקית, טכניקות לכתיבת תוכן המעורר דיון, ניהול מוניטין, כתיבה מקורית ועוד.
תחקירנות- התחקיר הוא שלב איסוף המידע המהווה את הבסיס לכל יצירה. לימודי תחקירנות מכשירים את הסטודנטים לאיסוף מידע מקצועי ואיכותי, ומשלבים בין ידע תיאורטי לבין כלים פרקטיים וניסיון מעשי. קורסי הכשרת תחקירנים מלמדים את הידע הבסיסי הנדרש לעבודת תחקיר- אתיקה, מקורות איסוף, שיטות להשגת מידע, ראיונות, כתיבת תחקיר ועוד.
הגשת והנחיית טלויזיה- לימודי הגשה ושידור מאפשרים למי ששואפים להשתלב בתעשיית התקשורת בתפקידי הנחיה והגשה בטלויזיה להתמקצע בזמן קצר ולצבור ניסיון בהגשה, שידור ועמידה מול מצלמה. קורסי הגשה שמים דגש על ניסיון מעשי ומקנים ללומדים בהם כלים רבים לעבודה בתחום, הלימודים כוללים היכרות עם מדיות שונות, הכשרה בבניית תחקיר, שימוש בשפה תקינה והגייה נכונה, קריאת טקסטים, ביצוע ראיונות, איתור מרואיינים בשטח, הופעה מול מצלמה, צליחת שידור חי ועוד. קורסי ההגשה מועברים באופן מעשי ומאפשרים לסטודנט להתנסות בסוגי שידורים שונים ולצאת מהקורס עם תיק עבודות מצולם המהווה עבורו כרטיס ביקור להשתלבות בתעשייה.
שדרים וכתבי ספורט- שדרי ספורט זקוקים לידע רב בענפי הספורט, אך גם להבנה מעמיקה של עולם התקשורת, לעברית רהוטה וליכולת הבעה גבוהה. קורס שדרים וכתבי ספורט יעניק למשתתפים בו את כל הכלים והידע הנחוצים לעבודה בתחום, החל מידע נרחב על עולם הספורט- חוקי הספורט בישראל וחוקי הענפים השונים, כמו טקטיקה בכדורסל וכדורגל, וכן פרשנות ועריכת כתבות ספורט, עריכת ראיונות, הגשת טלויזיה וקריינות ברדיו ועוד. הלימודים משלבים ידע תיאורטי עם התנסות מעשית בשידור משחקים ופרשנות.
בניית אתרים- אתרי אינטרנט משמשים כיום כפלטפורמה מרכזית לשיווק של כל תחום ועסק. בניית אתרים כוללת תכנון, אפיון ועיצוב של האתר, וכמובן את בנייתו בפועל. לצורך כך נדרשים ידע והבנה בעיצוב, במערכות שונות ובשפות תכנות ווב כמו HTML ו-PHP. הביקוש לבוני אתרים מוכשרים ומקצועיים גדול מאוד והם יכולים לעבוד כעצמאיים או כשכירים. קיימות היום פלטפורמות רבות ללימודי תעודה בתחום ותוכלו למצוא קורסים רבים ושונים לבניית אתרים בכלים שונים ובשפות תכנות שונות וכן קורסי בניית אתרים הממוקדים באתרים בתחום מסויים למשל אתרי תדמית או אתרי סחר. תכניות הלימוד בתחום רבות ומגוונות ונותנות כלים המאפשרים להתמקצע ולהעשיר את הידע והיכולות שלכם כבוני אתרים.
קידום אתרים- לבנות אתר איכותי זה חשוב, אך כדי שגולשים יגיעו לאתר שלכם צריך להיות לו גם קידום טוב. תחום ה-SEO הוא תחום מבוקש, שכן כל בעל אתר רוצה לקדם את עצמו, לקבל בולטות ולהופיע בתוצאות החיפוש הראשונות בנושאים הרלוונטיים. קורס קידום אתרים ייתן לכם את הכלים לקידום אורגני איכותי של האתר, ניתוח צורכי האתר והתאמת התוכן שלו, ויפתח בפניכם את הדלת להשתלבות במקצוע מבוקש.
פרסום- לימודי פרסום ושיווק נועדו להכשיר את הלומדים לבניית אסטרטגיה שיווקית, להובלת מהלכים שיווקיים ולהעברת מסרים באמצעות כלים שונים. במהלך הלימודים יקבלו הסטודנטים הכשרה בטכניקות לקידום מכירות, עבודה עם ספקים, תמחור, שיווק עסקי, כתיבה שיווקית, יצירת קמפיינים ועוד.
ניהול מדיה חברתית- רשתות חברתיות הולכות ותופסות מקום נכבד בחיינו ומשחקות תפקיד חשוב בעולם התקשורת. קורס מנהלי מדיה חברתית מכשיר את המשתתפים בו לשימוש ברשתות החברתיות לטובת ניהול תדמיתי וקידום מטרות עסקיות ושיווקיות, תוך היכרות עם הכלים הטכניים והשיווקיים שמעמידה לרשותם כל רשת.
קופירייטינג- תפקידו של הקופירייטר הוא העלאת רעיונות פרסומיים וכתיבתם בצורה שיווקית ומוכרת. לימודי קופירייטינג, או רעיונאות בעברית, מקנים לסטודנטים ידע וכלים לעבודה בתחום החל מלמידת עולם הפרסום ותפקיד הקופירייטר בתוכו, דרך כלים לבניית מסר, היכרות עם פלטפורמות הפרסום השונות, פיתוח חשיבה יצירתית, התאמת מסר לקהל היעד, סוגי קמפיינים שונים ועוד.
מרקום- MARCOM הוא בעצם קיצור של Marketing Communications, או בעברית תקשורת שיווקית. אנשי מרקום אחראים לכל מערך השיווק בארגון החל מבניית המסר השיווקי והשפה המיתוגית, דרך יחסי הציבור, הפרסום, קידום המכירות התמחור והתקצוב. קורס מרקום יכשיר אנשי פרסום המכירים את סודות עולם השיווק ומבינים כיצד הוא פועל ברמה הפרסומית וברמה העיסקית.
נטוורקינג- נטוורקינג או בעברית- רישות עסקי, היא גישה שיווקית העושה שימוש בקשרים חברתיים למטרת יצירת הזדמנויות עסקיות. לימודי נטוורקינג יקנו לסטודנטים כלים לניהול רושם ויצירת קשרים חברתיים, הם מתמקדים בקשרים הבין אישיים ומלמדים כיצד להתמודד עם סיטואציות חברתיות, להציג את עצמכם באופן המשרת את המטרה ולמצוא באינטרקציות שונות הזדמנויות עסקיות.
מיתוג- מיתוג הוא האסטרטגיה השיוקית שעומדת מאחורי מוצר, עסק או שירות, מיתוג אינו מסתכם רק בשם ולוגו אלא מבטא את הזהות השלמה של המוצר. לימודי מיתוג כוללים נושאים רבים מתחום השיווק והפרסום ומתמקדים באופן בניית זהות המותג, מתן ערך מוסף למותג וקידומו.