חולמים ליצור סרט או סדרה ולא יודעים מאיפה להתחיל? רוצים לדעת אם אפשר להתפרנס מכתיבת תסריט? מתלבטים אם כדאי להיכנס לתחום? בשיתוף אתר MyRole  בדקנו את כל מה שחשוב לדעת על התפקיד – דרך נתונים סטטיסטיים וחוכמת ההמונים.

איפה עובדים בזה?

מרבית היוצרים עובדים באופן עצמאי. כותבים תמצית של סרט קצר, סרט באורך מלא או סדרה ובמקביל מאתרים חברות הפקה שירצו לקחת את היצירה צעד אחד קדימה לכתיבה והפקה בפועל - כלומר קצת דומה ליזם. בנוסף, קיימות עבודות תסריטאות פרילנסריות לטובת סרטוני יוטיוב ופרסומות, וגם לסדרות שכבר נמצאות בפיתוח לאחר מעורבות הפקה (בעיקר כשנדרשים מספר תסריטאים). קיימות מעט מאוד משרות שכירות לתסריטאים, והן רלוונטיות לרוב רק כשמדובר בהפקות חוזרות.

איך מגיעים לעבוד בזה?

קיימים מספר מוסדות המספקים לימודי תעודה וכן מסלולים מובנים בתוך תארים אקדמאים לקולנוע או כתיבה. בפועל, מעבר להכרת הבסיס במסגרת לימודית נדרש ניסיון שמתחיל בכתיבת דיאלוגים ויכול להמשיך עד לעמדת תסריטאי ראשי. בהרבה מקרים תסריטאים עובדים במקביל על סרט שלהם וככותבי דיאלוגים (למשל) בסדרה אחרת. מבחינת אופי התפקידים, לתסריטאים קיימים תפקידי פיתוח דיאלוגים (דיאלוגיסטים), פיתוח עלילה, עריכת תסריט ותסריטאות ראשית. זאת מעבר לתפקיד יוצר הסדרה או הסרט שהגה את הרעיון.

בפעם הקודמת בדקנו מה באמת עושים מאמני כושר בעבודה>>
כמה מרוויחים מעצבי חווית משתמש>>

כמה מרוויחים מנהלי משאבי אנוש>>>
מה צריך ללמוד כדי להיות פיזיותרפיסטים>>
מה באמת עושים יועצים אסטרטגיים?>>
למי מתאים לעסוק בעולם הקוסמטיקה?>>
כל מה שצריך לדעת על עבודה כמאמנים בחדר כושר>>

מה תכל'ס עושים?

עבודת התסריטאי באופן לא מפתיע כוללת בעיקר כתיבה ושכתוב, בנוסף לפגישות עם ההפקה שמובילות לשינויים בתסריט בגלל אילוצים פרקטיים, וכן פגישות שמתקיימות במסגרת תחקיר כדי לדאוג לפן האותנטי של היצירה. תסריטאי עצמאי נדרש גם לפעולות שיווקיות והרבה מאוד פיצ'ים (pitches). קיימים שלבי פיתוח שונים המכתיבים מסמכי הגשה מסוגים שונים, בהתאם לאופי הפרויקט והמדיום. כשמדובר בצוות תסריטאים שעובד יחד על פרויקט גדול (כמו למשל בסדרה) יש גם מידי פעם פגישות צוות, אך מעט יחסית ורוב העבודה מתבצעת לבד.

שווה לעבוד בזה?

את התשובה לשאלה הזאת נפרק לכמה קטגוריות:

שביעות רצון: הגולשים דירגו את המקצוע ברמת שביעות רצון גבוהה מאוד, 9 מתוך 10. אופייני למקצועות עם היבט קריאטיבי, העוסקים בו בהחלט אוהבים אותו, ולפעמים "המקצוע בוחר את העוסקים בו ולא להיפך" כפי שכתב אחד הגולשים.

שכר: תסריטאי בישראל זו לא עבודה רציפה אלא תלוית הפקה, ולכן תסריטאים רבים עובדים בעבודות נוספות. קיימת שונות גבוהה מאוד בשכר בין הפקה להפקה. באתר MyRole התקבלו הזנות שדיברו על $10,000 תשלום לתסריטאי זוטר פר הפקה, לעומת $150 לדקת סרטון. הסיבה לתעריפים השונים התגלתה מנתון נוסף שעושה קצת "סדר בבלגן" - תקציב הכתיבה הוא כ-10% לערך מתקציב הפקת הפרק (בסדרה למשל), ומתחלק בין כל התסריטאים. כך יש הבדל בין הפקה טלוויזיונית שהיקפה 3 מיליון שקלים לבין הפקת סרטון רשת בהיקף של 10,000 שקלים כמובן. תלוי גם בכמות התסריטאים ותפקידם. בהשוואה למרבית המקצועות, זה אחד התחומים עם הערפול הגדול ביותר סביב נושא השכר, בגלל התלות בהפקה.

כדי לקבל סדרי גודל נוספים לגבי השכר בדקנו באתר איגוד התסריטאים, וניתן לראות שלפי הסכמים קודמים דרמה בודדת שאורכה עד 25 דקות מסך תספק לתסריטאי כ-5,500$ בעוד פרק בסדרה דרמטית שאורכו מ-43 עד 50 דקות יספק כ-9,500$ לכותב. החדשות הטובות הן שעל פי איגוד התסריטאים "הטבלה מתייחסת להסכמים קודמים וכיום מתנהל מו"מ שמטרתו להתאים את שכר התסריטאים לשגשוג התעשיה, על מנת למנוע שחיקה בשכר התסריטאים והיוצרים ולאפשר ליצור יצירה מקורית עברית לעוד שנים רבות."

 

כל מה שרציתם לדעת על עבודה כתסריטאים (צילום: Shutterstock | By simona pilolla 2)
רוב הזמן העבודה היא לבד - מהבית|צילום: Shutterstock | By simona pilolla 2

גיוון לעומת שחיקה: גולשי MyRole נתנו לתפקיד ציון 5 מתוך 5 ברמת הדינמיות והגיוון, וציון 1 מתוך 5 ברמת השחיקה, הציון הטוב ביותר שניתן לתת למקצוע. לא בכדי שביעות הרצון גבוהה כל כך.

עומס בעבודה כאן קיים אלמנט מחזורי. יש תקופות צחיחות ללא פרויקטים, ואז העבודה היחידה היא היצירה העצמאית, בעוד תקופות אחרות כוללות לוחות זמנים מלחיצים במיוחד שדורשים לעיתים עבודה של 7 ימים בשבוע. כך שהציון 3 מתוך 5 על עומס עבודה מעיד לא על איזון, אלא על ממוצע של תקופות ללא עבודה ותקופות עם עומס קיצוני.

רמת הביקוש בשוק: הביקוש לתסריטאים, יחסית לכמות העוסקים בתחום, נמוך. מי שכבר מוכר בתעשייה עובד במקצוע, אבל קשה להיכנס לתעשייה. באשר ליצירות עצמאיות – תמיד מחפשים פרויקטים חדשים אבל קיימים הרבה מאוד כאלה, כך שלא מפתיע שרמת הביקוש דורגה כ-4 מתוך 10.

למי מתאים התפקיד?

"התפקיד מתאים למי שאוהב/ת לראות בכל סיטואציה הזדמנות ליצירה", כתב אחד הגולשים. בנוסף חזרו המילים "מוטיבציה" ו"יצירתיות". המסר הכללי מהגולשים מעיד על כך שיש כאן אומנות, אבל בהחלט גם התמדה ועבודות נלוות שדורשות הרבה כוח רצון.

מהי המגמה הכללית של המקצוע?

בזכות סדרות הרשת וחברות כדוגמת נטפליקס קיימת פריחה בשוק, והיום פתוחות בפני תסריטאים הרבה יותר הזדמנויות מאשר בעבר, ונראה שמגמה זו צפויה להימשך.

יוטיוב מהווה ערוץ הכנסה נוסף לתסריטאים, ובמיוחד פתח דלתות גם למכירת יצירות לחו"ל. גם טכנולוגיות הצילום המתקדמות מאפשרות לייצר "טיזר" לכל רעיון בעלויות אפסיות, בזכות האפשרות לצלם אפילו דרך הפלאפון – מה שמרחיב את היריעה. 

קולות מהשטח: ומה אומרים מי שעוסקים בתחום בפועל?

דניאלה דורון, יוצרת הסדרה "מי נתן לך רישיון" ומנחת סדנאות תסריט, אומרת שלכל אחד כמעט יש סיפורים עם פוטנציאל לתסריט, והיום קל יותר להפוך את זה לסרט או סדרה. כדי להיות תסריטאי עובד, הכישרון הוא רק חלק מהעניין. נחישות וסבלנות חשובות לא פחות.

יתרונות המקצוע –  הכיף שבלשחק ב"נדמה לי". החיים עצמם הופכים להיות כר פורה ליצירת התסריט. "זה כמו לחוות את החיים פעמיים - פעם בחווייה עצמה ופעם דרך ההסתכלות כתסריטאי".

חסרונות המקצוע –  משך הזמן בין בקיעת הרעיון בראש ועד הגעתו למסך יכול להתיש.

טיפים נוספים מהגולשים:

לא להתייאש.
שווה לירות לכל הכוונים: לחפש עבודה כדיאלוגיסט, לעבוד על סדרת רשת, ועל סדרה לערוץ - זה מגדיל את הסיכויים להצלחה.

*הנתונים עדכניים נכון לאפריל 2019

למידע נוסף שמתעדכן כל הזמן על ידי הגולשים>>

הכותבת היא מייסדת אתר MyRole.co.il