בוסית בראיון עבודה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
ראיון עבודה. ההזדמנות הכי טובה שלכם להציג את החוזקות שלכם|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

חיכיתם לרגע הזה חודשים: שלחתם קורות חיים, צחצחתם את הפרופיל בלינקד אין והשתמשתם בכל הקשרים שלכם כדי להגיע לרגע הנכסף של ראיון עבודה. חשוב להבין שגם עכשיו לא סיימתם את המלאכה ואתם לא המועמדים היחידים למשרה. קבלו שמונה כללים חשובים שיעזרו לכם לעבור את הראיון בהצלחה: 

מה להגיד
לפני הכל: חשוב שתגידו. אל תשתקו במהלך הראיון ואל תאלצו את המראיין שלכם לדלות מכם את התשובות. זו ההזדמנות לציין את החוזקות שלכם ולהדגיש את הניסיון שלכם. תראו שעשיתם שיעורי בית, שאתם מכירים את התחום ושאתם האנשים הכי טובים לעבודה. זה המקום לספר על פרויקטים מאתגרים שביצעתם בצורה מושלמת, על היכולות שלכם והאופן בו הן באות לידי ביטוי, על הסיבות בגללן אתם הכי מתאימים לתפקיד, במה תוכלו לתרום למקום העבודה והכי חשוב: שאתם רוצים את התפקיד. לפני שתרדו על הברכיים ותתחילו להתחנן, נבהיר שזו לא הכוונה: לא צריך להתרפס, אבל כדאי לשדר למראיין שאתם עובדים בעלי מוטיבציה, אוהבים לעבוד ושכדאי להעסיק אתכם.

מה לא להגיד
הדבר הכי גרוע שאתם יכולים לעשות הוא לתת תחושה שאתם יודעים הכל, עשיתם הכל, ראיתם הכל ואין לכם יותר מה ללמוד. אף אחד לא אוהב שמתנשאים עליו, וזה בדיוק מה שזה משדר. כדאי להחליף את היהירות במסר של פתיחות למידע חדש ורצון להוסיף על ידיעותיכם הרחבות. אל תתנו תחושה שהתפקיד המוצע מתחת לרמתכם או יכולותיכם, שהוא "קטן עליכם" או משעמם אתכם. והכי חשוב: אל תתנו למראיין תחושה שהוא משעמם אתכם, לא בתגובות לקוניות ולא בפיהוקים. בסופו של דבר אתם רוצים להיות נחמדים ונעימים כי אתם רוצים להותיר רושם בין-אישי טוב ולהבהיר שאתם אנשים שנעים לעבוד איתם.

כמובן שלא פחות חשוב לזכור שחלקנו נוטים לספר יותר מדי או לחלוק מידע ששם אותנו באור לא כל כך חיובי. זה בטח לא המקום להזכיר את הפעם ההיא שאיחרתם לפגישה חשובה כי לא התעוררתם בזמן או איך איבדתם תקציב, וזה גם לא המקום לספר איך רבתם עם העובדים בחברה הקודמת. מצד שני: אל תשקרו. מעבר לעניין המוסרי, שקרים אפשר לגלות, במיוחד במדינה בה כולם מכירים את כולם ואלה ירחיקו אתכם מהמשרה.

 >>מחפשים עבודה? רוצים לקבל משרות חינם למייל?

מה ללבוש
אתם רוצים להיראות טוב בראיון העבודה וחשוב לבוא מוקפדים ונקיים: כתמים זה אאוט, ידיים נקיות זה אין ומראה נקי כללי הוא חשוב. ראיון עבודה הוא מעמד מלחיץ מספיק גם בלי המכנסיים הצמודים שמקשים עליכם לנשום או החולצה הקצרה מדי שאתם צריכים למשוך למטה. חשוב שתלבשו משהו שיגרום לכם להרגיש נינוחים.
כיון שאנחנו לא יודעים מי המראיין ומה עמדותיו, כדאי לבחור במראה מקצועי ומחויט שישדר רצינות לגבי העבודה, ללבוש צבעים ניטרליים ולשלב פריט אחד זכיר שיגרום לכם לבלוט ברשימת המרואיינים, למשל צעיף או תיק צבעוני. חולצה מכופתרת היא אופציה טובה שמשדרת מקצועיות ובאותו זמן נונשלאנטיות, אבל היא לא חובה ואפשר למצוא חולצות אחרות שישדרו מקצועיות.

הלכתם על מכנסי ג'ינס? זה בסדר גמור, אבל חשוב להקפיד שלא יהיו בהם קרעים, חורים, כתמים או כל דבר שעלול לשדר זלזול.
הטיפ הכי חשוב הוא להתאים את הלבוש למקום העבודה אליו אתם מתראיינים. יש לכם חבר או חברה שעובדים בתעשייה אליה אתם מנסים להיכנס? בררו איתם מה קוד הלבוש שם והתאימו את עצמכם. הטי שירט שתתקבל בשקט במערכות תקשורת, עלולה להרים גבה במגזר העסקי. כדאי ללכת על משהו סולידי ומקובל.

מה לא ללבוש
אתם לא רוצים להיראות מחופשים וללבוש בגדים שלא נוח לכם בהם (חליפת שלושה חלקים? שמלה נוצצת? תשמרו את זה לאוסקר) אבל אתם גם לא רוצים לשדר שהראיון הזה לא חשוב לכם כלל או שאתם מזלזלים בהזדמנות הניצבת בפניכם. מה זה אומר? ותרו על כפכפים, על מכנסי ברמודה ועל כל דבר שמצהיר: “אני הולך מפה לים”. גם בגדים חושפניים יישארו בארון בשלב הזה: חולצות בטן, בדים שקופים, מחשופים נדיבים או גופיות שמשוויצות בשערות החזה שלך הם משהו שעשוי לגרום לחוסר נוחות בראיון או להעביר מסר לא נכון. מצד שני, אל תבחרו בבגדים שאתם יודעים שאתם מזיעים בהם או שגורמים לכם לחוסר נוחות. לכו על מראה לא מתאמץ ונעים, כזה שלא יהפוך למרכז הראיון ולא יאפיל על המסרים המילוליים שלכם.

רושם ראשוני
עשירית שניה, זה הזמן שלוקח למי שעומד מולכם לגבש עליכם רושם ראשוני – וכדאי שהוא יהיה טוב. כולנו יודעים שקשה לשנות רושם ראשוני ולכן הוא כל כך חשוב. הוא מורכב מכל מה שאתם משדרים: שפת גוף, יציבה, לבוש, קול ושפה,לכן כדאי להפנים היטב את הסעיפים הקודמים.
אז איך משדרים מסר חיובי? נתחיל בחיוך, אקססורי שהטבע נותן לנו חינם ומאפשר לנו להביע פתיחות וכוונות טובות. נקודה נוספת אליה אפשר להתייחס כבר ברגע הראשון היא הידיים שלנו – הן צריכות להיות גלויות לעין, בתנועה פתוחה – כך הן ישדרו פתיחות ואמינות גבוהה. אם נחליט לטמון אותן בכיסים שלנו או לשלב אותן על החזה שלנו נפגום במסר של הפתיחות  ומזה כדאי להימנע. הגעתם לראיון עם הנייד והמפתחות ביד? לעולם אל תניחו אותם על שולחנו של המראיין. זה השטח האישי שלו, הטריטוריה שלו ואתם פולשים אליה ועשויים לעצבן אותו. מה עושים איתם? רצוי לדאוג להכניס אותם לתיק מבעוד מועד ואם לא הספקתם הכניסו אותם לתיק עם כניסתכם לחדר. 

צועק משמחה (צילום: Vostock Photo, Istock)
"יש! התקבלתי!" |צילום: Vostock Photo, Istock

שפת גוף
שפת הגוף שלנו מעבירה מסרים לא מילוליים ועוזרת לגבש עלינו רושם. האם אנחנו מכווצים בכיסא? האם אנחנו מתרווחים עליו יתר על המידה? לכל פוזיציה יש משמעות ומסר שהיא מעבירה וכדאי להיות מודעים. מה עושים עם הידיים? כמובן שחשוב לא לשלב אותן על החזה אבל גם לא צריך להגזים בשימוש בהן בזמן הדיבור, כדי לא לשדר אגרסיביות.
בראיון אנחנו מדברים הרבה וכדאי להקפיד לא להסתיר את הפה כדי להימנע ממסר של "יש לי משהו להסתיר" ולהשתדל לשמור על מבט ממוקד במראיין ועל ראש ישר בזמן השיחה (ולא מוטה לצדדים). כדאי להימנע מהרמת הראש מול המראיין , שעשויה להתפרש כהתנשאות. ואם בהתנשאות עסקינן, גם התרווחות יתר בכיסא או כל תנועה שתצביע על נוחות יתר תתפרש כהתנשאות. נוח לכם? מצוין, אתם עדיין לא בבית וזה עוד לא מקום העבודה שלכם. נא להתנהג בהתאם.
כפי שהזכרנו בסעיף הקודם, חיוך הוא מומלץ – אבל גם כאן צריך להיזהר ולא להגזים, ולהתאים את החיוך למסרים המילוליים ולהימנע מאווירה של "צחוק מהעבודה".
אתם לחוצים ולא הולך כל כך טוב? קחו נשימה עמוקה, חשבו רגע לפני התשובה הבאה והמשיכו בראיון. טבעי להתרגש ואין בעיה לומר למראיינת שאתם קצת מתרגשים אבל נסו להימנע מ"טיקים" שמשדרים עצבנות כמו הקפצה של רגליים או נקישה עם האצבעות על הכיסא ואו השולחן.

שכר
כדאי לדעת מה השכר הממוצע לתפקיד אליו אתם מתראיינים כדי לקבל מושג על התאמת השכר לצרכים שלכם. איך מבררים? יש פרסומים שונים באינטרנט על שכר ממוצע בתפקידים שונים ושווה לבדוק אם אתם מכירים מישהו שעובד במקצוע ויוכל לספר לכם מה טווח השכר לתפקיד.  זה צעד חשוב בדרך להערכת שכר נכונה ובהחלטה כמה לבקש.
בכל אופן, אל תציגו סכום נמוך מדי שישדר חוסר ביטחון עצמי או חוסר ערך עצמי. אם אתם חושבים שאתם צעירים מדי לתפקיד או מעט חסרי ניסיון ולא רוצים לבקש שכר גבוה – בקשו את השכר הממוצע לתפקיד,כך תראו שווים בין שווים.
מצד השני, בקשה של שכר גבוה מאוד עשויה להתפרש כיהירות או תחושת ערך עצמי מוגזם ואולי לחרוג מהתקציב שיש עבור המשרה המוצעת. אם יש לכם את הניסיון, הכלים והכישורים ששווים יותר, כדאי לבקש כ-20% מעל השכר הממוצע. אם אתם מבקשים סכום גבוה מאוד – גבו את הבקשה בהוכחות לניסיון שלכם, נמקו ופרטו למה אתם שווים את הסכום הזה, אבל הימנעו משחצנות או רברבנות.

ידע הוא כוח
בואו מוכנים לראיון. מה זה אומר? לגגל, לגגל, לגגל. קראו על החברה או העסק בו אתם הולכים להתראיין, ההיסטוריה שלו והמצב שלו היום ודעו מה המשמעות של התפקיד אליו אתם מתראיינים. זה יסייע לכם במהלך הראיון בו תוכלו להראות בקיאות בעניינים ולהרשים את המראיין.
אבל אל תסתפקו בזה: מומלץ גם לגגל את שם המראיין – אנחנו מבטיחים לכם שהם גיגלו אתכם וראוי שגם לכם יהיה מושג מי יושב מולכם ואיזה מסלול הוא או היא עברו. זה יוכל לתת לכם רמז לגבי האישיות שאתם עומדים לפגוש ואולי תאתרו מכרים משותפים שיוכלו לזרוק עבורכם מילה טובה. 

>>מחפשים עבודה? רוצים לקבל משרות חינם למייל?