בחודש האחרון פורסם דירוג חדש של דן אנד ברדסטריט (D&B) בשיתוף אולג'ובס, המציג את רשימת חברות ההייטק הכי נחשקות בשוק העבודה לשנת 2017. בחמישייה הפותחת תמצאו את גוגל ישראל, פייסבוק, אינטל, אפל ישראל וחברת וויקס, ששמרו על מקומן זו השנה השנייה ברצף.

את הקפיצות המשמעותיות בדירוג עשו חברת טבולה (שקפצה למקום ה-6 מהמקום ה-24), חברת האינטרנט סימילארווב (שקפצה למקום ה-7 מהמקום ה-13), חברת צ'ק פוינט (שקפצה למקום ה-15 מהמקום ה-23) וחברת  אאוטבריין (שקפצה למקום 8 ממקום 19). את הירידה המשמעותית בדירוג רשמה חברת HP (שירדה למקום ה-18 לאחר שבשנה שעברה דורגה במקום ה-7).

הקריטריונים לדירוג – מפיתוח מקצועי ועד אורח חיים בריא

"הקריטריון העיקרי היה שאלון איכותני שנשלח למאות חברות בתעשיית ההיי-טק ומנהלי ה-HR בחברות השונות", מספרת אפרת שגב, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של חברת D&B. כל חברה בתעשיית ההיי-טק שראתה את עצמה מתאימה הגישה את עצמה לדירוג, אך לא כולן דורגו. בשאלון נבדקו 4 פרמטרים עיקריים:

1. תנאי שכר והטבות
2. פיתוח קריירה - עד כמה יש אפשרויות קידום בחברה ועד כמה משקיעים מאמצים בשימור העובדים, בהכשרות מקצועיות, תכניות מנטורינג ופיתוח מנהלים.
3. יציבות תעסוקתית – עד כמה החברה יציבה, מה ותק העובדים, עד כמה הייתה תחלופת עובדים והאם החברה צמחה בשנה החולפת.
4. חווית סביבת עבודה - עד כמה החברה מאזנת בין זמן העבודה לחיים האישיים, עד כמה היא תומכת בהורים ומציעה שעות עבודה גמישות, אפשרות לעבודה מהבית, אורח חיים בריא בתחום האוכל בריא, חוגי ספורט, שומרי משקל, ייעוץ פסיכולוגי, ועוד.

כדי לתקף את השאלון, השתמשו בשני פרמטרים נוספים: בדיקת מוניטין בענף – בררנו עם אותם מנהלי HR מיהן חברות ההייטק שהם תופסים כחברה שהכי טוב לעבוד בה. שנית, פנינו לעובדים כדי לדעת מעבר למה שהחברה שלהם מספרת. כדי לבדוק זאת ערכנו סקר מקיף בחברת אולג'ובס, לעובדים בתעשיית ההייטק, שבו השתתפו מאות עובדים. הדירוג היה שקלול של המלצות ממנהלי HR, סקר מועסקים ושאלון של HR. כך התקבלה תמונה כוללת שמשקפת את ההסתכלות מזווית המעסיקים ומזווית המועסקים.

למעט החמש שנשארו בפסגה, יש ברשימה לא מעט חברות שקפצו משמעותית במדרג לעומת השנים הקודמות, איך זה ייתכן?

"הדירוג הוא יחסי, אנו בוחנים בשנה הנוכחית מה חברות מציעות לעומת החברות האחרות. השנה, ערכנו סקר מקיף עם אולג'ובס שנתן לנו עוד פרמטר - זווית העובדים", מסבירה שגב, "אם ניקח לדוגמא את חברת טאבולה, היא משקיעה בתכניות לפיתוח טאלנטים ובתכניות לשימור וגיוס עובדים. החברה הזו נמצאת בצמיחה גדולה, וזה בא לידי ביטוי בדירוג. לא בדקנו באופן ספציפי את רמת השכר, כי קשה לבחון את זה בצורה השוואתית. באופן כללי זו תעשייה שרמת השכר בה היא גבוהה מהממוצע, ובסופו של דבר רמת השכר לא מבדלת חברה אחת מאחרת. מה שקובע זה האתגר המקצועי, עד כמה העובד מרגיש שמשקיעים בפיתוח המקצועי שלו, עד כמה החברה רואה אותו כעובד ומאפשרת לו גמישות. תעשיית ההיי-טק ידועה ככלוב של זהב, ועבור העובדים במרבית המקרים מה שיקבע אם העובד יעבוד בחברה כזו או אחרת הוא האופק של הקידום המקצועי שלו כדי שיוכל להמשיך להתפתח וללמוד, וגם אחרי שקיבלו אותו, אם ימשיכו לפתח אותו במיומנויות ניהוליות ובהכשרות מקצועיות, ובאפשרות של איזון חיי עבודה ומשפחה".

"אינטל לדוגמא מאוד חזקה בהטבות לעובדים, הם נותנים למשל דגש לחזרה מדורגת מחופשת לידה. תעשיית ההייטק מאופיינת ברובה ברוב גברי, וזה אתגר למשוך נשים לתעשייה ולאייש את משרות הפיתוח. יש הרבה נשים שנרתעות מהעומס הרב שזה מצריך וחברות מבינות שכדי לקלוט לשורותיהן עוד מפתחים, הן צריכות להתגמש ולהפוך אטרקטיביות לאוכלוסיות מסוימות כמו חרדים, נשים וערבים. עבודה עם סביבה תומכת היא משמעותית".


מה בנוגע לחברות שירדו במקומן בדירוג, לעומת שנים קודמות במקומן בדירוג?

HPE בשנה האחרונה התפצלה לשתי ישויות: HPE ו-HP Inc וכן עברה מספר גלי פיטורים, דבר שכמובן השפיע על הדירוג שלה. בסופו של דבר, הדירוג הוא השוואתי. חברה יכולה להיות במקום טוב יחסית לעצמה, אבל יחסית לחברות אחרות, פחות, בנוסף, התייחסנו לחוות הדעת של המועסקים".

מהי המשמעות שיש לדירוג שלכם בשוק העבודה, וכיצד הוא משפיע?

"ההשפעה מאוד גדולה, כי מה שמאחד בין כל חברות ההייטק, הסטארטאפים ומרכזי הפיתוח של חברות בינלאומיות, הם הטאלנטים. הביקוש לדוגמא לבוגרי הנדסת תוכנה לתפקידי פיתוח עולה על ההיצע, כך שמספר מצומצם של עובדים מתמודד על מספר גדול של משרות פתוחות. משום שיש תחרות גבוהה בענף על המפתחים, חלק גדול מהיכולת של חברות אלו להיתפס כאטרקטיביות הוא מיקומן בדירוג. רמת השכר לא תהיה נתון מבדל כי החברות משוות את התנאים, אך הטאלנטים מחפשים את הערכים המוספים והדירוג מביא לידי ביטוי את הערכים הללו".  

חלק ניכר מהחברות שדורגו במקום גבוה הן סניפים של חברות עולמיות. מה זה אומר על שוק העבודה הישראלי?

"גוגל פייסבוק ואפל הן מובילות שוק עולמיות. יש להן תקציבים יותר ממדינות. אלו חברות שיכולות להשקיע כמה שיבחרו בעובדים שלהם. לגבי שאר החברות זה מראה תמונה יפה של התעשייה בארץ, שחברות היי-טק ישראליות יודעות להציג תחרות יפה מאוד לענקיות הגלובליות ונתפסות כלא פחות אטרקטיביות מהן. דבר זה מראה על החוסן והעוצמה של התעשייה בישראל".

אפרת שגב סמנכל פיתוח עיסקי דן אנד ברדסטריט (צילום: חגית סטוינסקי)
אפרת שגב סמנכל פיתוח עיסקי דן אנד ברדסטריט|צילום: חגית סטוינסקי

אז מהי הסיבה שחברות כמו אינטל, וויקס ופייסבוק הגיע למקום גבוה בדירוג?

"השכר הממוצע בחברה הוא שכר אטרקטיבי ותחרותי לעובדים ולמועמדים שלנו", מוסר לנו דובר אינטל, "היקף התפקיד ושעות העבודה נקבעים על פי הצורך העסקי ודרגתו של העובד". מעבר לכך, בחברה קיימת תכנית בונוסים שנתית (בשנים האחרונות מדובר בכ-2.5 משכורות), שמטרתה בעיקר לתגמל הישגים מצוינים בפרויקטים השונים ובין היתר מהווה תכנית חלוקת רווחים. 

בתחום הצ'ופרים לעובדים, אין ספק שלאינטל יש לא מעט להציע, והרשימה ארוכה: "יש לנו תכנית מניות, ארוחות שף וקפיטריות, ביטוח בריאות נרחב פרטי לעובד ולמשפחתו בתנאים מצוינים, שמכסה גם טיפולי שיניים וקרן השתלמות עם הטבה בדמי הניהול. מעבר לכך העבודה גמישה, בשעות אלטרנטיביות, יש הארכה בתשלום לחופשת הלידה להורים טריים, גן+צהרון מסובסד מאוד לעובדים, יום חופש מתנה ביום ההולדת של העובד/ת. קייטנה בחודש אוגוסט במחיר אטרקטיבי, חופשה מורחבת הדומה לשבתון כל שבע שנים (חופשה ארוכה המאפשרת פסק זמן אמיתי), חזרה מדורגת לעבודה לאחר חופשת לידה, תהליך הערכת ביצועים במסגרתו ניתנות העלאות שכר שנתיות לעובדים, הנחות בקניות (מועדון צרכנות אינטל), אפשרות לנסוע לעבוד ולגור בחו"ל, תכנית מימון לימודים אקדמאיים למתאימים, מתנות (ותק, הולדת תינוק), החזרי נסיעות או תכנית הסעות רחבה ועוד".

גם בוויקס לא מאכזבים בתחום התגמול והצ'ופרים לעובדים: "מעבר לדברים הרגילים שיש בחברות הייטק כמו חנות לעובדים ובית קפה, מציעים גם חדר כושר חינם לעובדים, אוכל מסביב לשעון, ומאפשרים להביא כלבים לעבודה ובאופן כללי יש אווירה מאוד משפחתית", נמסר לנו בדוברות וויקס, "אנחנו מאוד מקפידים על שילוב בין חיים אישיים לעבודה כמו קייטנות לילדים בחופשות, ביטוח רפואי, מסיבות וימי כיף. כמו כן, אין לנו שעות עבודה כי אנחנו סומכים על העובדים ואם יש לך ילדים ואתה צריך לצאת מוקדם אין בעיה שתשלים את זה. כל אחד נחשב והכול מתחיל בתרבות הארגונית שלנו: כולם חלק מההצלחה של החברה - כל העובדים מקבלים אופציות לא משנה באיזה תפקיד הם נמצאים, בכיר או זוטר, כל אחד יכול לבוא עם רעיונות ותמיד יש דלת פתוחה לשמוע, כל אחד יכול לפתח את עצמו מקצועית ולהתקדם. למשל אם עובד רוצה לדבר בכנסים, יעזרו לו לעשות את זה וכדומה. חשוב לציין שימי הכיף הם לכל הקבוצות כולל עובדי הניקיון, לכל עובד בחברה יש את היכולת להשפיע על 115 מיליון משתמשים ברחבי העולם".

גוגל ופייסבוק סירבו למסור פרטים אודות שכר, בונוסים והטבות לעובדים.