בעוד משרדי ההיי-טק נסגרו והעובדים נשלחו לעבוד מהבית בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, השימוש בשיחות וידאו ובאמצעי תקשורת וירטואליים אחרים עלה באופן משמעותי. העובדים שרגילים להשתמש בטכנולוגיות אלו עבור שיחות ועידה מקצועיות, מצאו עצמם עושים שימוש באותם הכלים כדי לשמר את הקשרים החברתיים עם החברים למשרד. בדקנו איך החברות הגדולות שומרות על ההווי החברתי גם מחוץ לכותלי המשרד.

לא מוותרים על הפסקת קפה

התחנה הראשונה בה ההייטקיסטים רגילים לפגוש את החברים, היא בדרך כלל לצד מכונת הקפה במטבח המשרדי. על מנת לשמור על שגרת ״קפה הבוקר״, עובדי חברת ATERA, המספקת מערכת לניהול תקלות מחשוב של עסקים, פותחים את הבוקר בשתייה משותפת של כוס קפה לפני תחילת יום העבודה. על מנת לסייע להורים העובדים בחברה לנהל את שגרת היום של אחרי הקפה הראשון עם הילדים, יספקו עבורם בקרוב ״הדרכת הורים בתקופת הקורונה״ עם יועצת חינוכית ומדריכת הורים גם כן בשיחת וידאו.

הפסקת קפה בוידאו, ATREA (צילום: ATREA)
הפסקת קפה בוידאו, ATERA|צילום: ATREA

כמוהם, גם עובדי חברת Innovid, הפועלת בתחום הפרסום הדיגיטלי נפגשים מדי בוקר לקפה וירטואלי. ״כדי לשמור על תקינות המערכת והמשך הפעילות כמה שיותר קרוב לזו שבשגרה, היה לנו ברור שמלבד תנאים טכניים נוחים לעבודה מהבית, חשוב לשמור גם על הרוח״, אומרת נועה דותן, מנהלת האופרציה בחברת Innovid. ״הקמנו צוות מיוחד שאחראי על שימור התרבות של החברה גם בתקופה הזו. בנוסף להפסקות הקפה, המצאנו את פינת ׳ההמלצה החמה׳, במסגרתה עובדים משתפים בדברים שעוזרים להמתיק את העבודה מהבית. זה חשוב, שומר על אנרגיה טובה ומאפשר לנו להתנהל הכי קרוב שאפשר למציאות שאנחנו רגילים אליה״.

כוס קפה משותפת היא גם חלק משגרת יומם של עובדי חברת ההייטק הישראלית AppsFlyer, שמאפשרת ניתוח ומדידת קמפיינים דיגיטליים, בה הנחו את כל העובדים ברחבי העולם לעבוד מהבית כבר לפני שבוע וחצי. על מנת לאפשר לעובדים סביבת עבודה נוחה גם מהבית, החליטו בהנהלת החברה לתת לכל עובד תקציב של 300 דולר במסגרתו כל אחת ואחד יוכלו לרכוש ציוד ייעודי על מנת לשדרג את המשרד הביתי שלהם.

הפסקת קפה ב-AppsFlyer (צילום: באדיבות AppsFlyer)
הפסקת קפה ב-AppsFlyer|צילום: באדיבות AppsFlyer

תחרויות ואתגרים שומרים על הגיבוש

בקבוצת טלדור, חברת ה- IT המונה כ -2,400 עובדים, כל מי שמתאפשר לו עבר לעבוד מהבית על מנת לשמור על בריאותו ובטיחותו האישית. למרות שהשגרה השתנתה סמנכ"לית ה- HR של מטה הקבוצה - רונית פבל - יצאה ביוזמה שתחבר בין כולם ותאפשר לקחת מדי פעם הפסקה מצחיקה: בכל יום מתקיימת תחרות ממים בקבוצות הוואטסאפ של המטה, כשבכל יום יש זוכה. הממים הפופולאריים כמובן - ברוח הקורונה.

גם בחברת הסטארט אפ Syte , אשר מפתחת מערכות חיפוש ויזואליים לאתרי אופנה ועיצוב, כל 110 העובדים עברו לעבוד מהבית. על מנת לשמר מורל גבוה ולהקליל את הסיטואציה הקשה, חשבו בחברה על כמה יוזמות יצירתיות שזוכות להצלחה רבה, ביניהן תחרויות יומיות ושבועיות בין העובדים, למשל- למי יש את הרקע הכי מגניב בישיבת הצוות היומית? עד כה הצטרפו לישיבת הבוקר ביונסה, סאדאת ובגין, ואנשים החליטו לערוך את הפגישה מהמערכת הסולארית, מספא מפנק במיוחד, ועוד. בנוסף לתחרות הרקע שנערכת על בסיס יומי, כל שבוע מחליטים בחברה על תחרות שנמשכת כל השבוע כמו למשל - מקום העבודה הטוב ביותר שיצרת לעצמך כדי לעבוד בבית. בסוף השבוע יש הצבעה והמנצח זוכה בפרס. התחרות בשבוע הבא: ארוחת הצהרים המפנקת ביותר.

תחרות הרקעים של חברת Syte  (צילום: באדיבות Syte )
תחרות הרקעים של חברת Syte|צילום: באדיבות Syte

בנוסף לתחרויות, פתחו בחברה ערוץ זום הנשאר פתוח לאורך כל היום, אליו אפשר להיכנס בכל פעם שלוקחים הפסקה להתרעננות, ולהיכנס לשיחה עם מי שנמצא בהפסקה גם כן. כך העובדים לא מרגישים לבד לחלוטין כשהם אוכלים או בהפסקת קפה. אנשים יכולים לדבר אחד עם השני. לפעמים מדובר בשני אנשים ולפעמים גם עשרה. וזו דרך נהדרת לשמור על קשר.

הניסיון לשמר את האווירה המיוחדת במשרד גם כאשר עובדים מהבית  ניכר גם בחברת SafeBreach, סטארט-אפ בתחום הסייבר סקיוריטי, שם נוקטים במגוון דרכים יצירתיות, ביניהן- אתגר יומי שמבקש מהעובדים לשתף משהו מהשגרה החדשה, למשל- לשתף את פינת העבודה שלהם מהבית, הנוף שמשתקף מהחלון; וערוץ ייעודי שנפתח ביוזמת לאו, אחד מראשי הצוותים, ומשמש כ-״מטבחון/פינת קפה וירטואלית״ אליו עולים עובדים מתי שהם רוצים כדי לשוחח לאו דווקא עם חברים מאותו הצוות, אלא בדומה לארוחות צהרים והפסקת קפה - עם חברים מכל החברה. כמו כן החברה מקפידה על פגישת ה-Site stand up - שיחת עדכון קצרה שבה כל עובד מעדכן מה יעשה בשבוע הקרוב, "היה אתגר לנהל שיחה של 35 איש בזום אבל מצאנו שיטה לייצר סדר, שמחליף את המעגל הפיסי בו אנחנו בד״כ עומדים במשרד" מספרת רחלי ברוך-חייק, סמנכ"לית משאבי אנוש. 

SafeBreach אתגר יומי (צילום: SafeBreach)
הנוף הכי יפה |צילום: SafeBreach
SafeBreach אתגר יומי (צילום: באדיבות SafeBreach)
עמדת העבודה|צילום: באדיבות SafeBreach
 

מתקשרים יותר מאי פעם

בחברת SciPlay (סייפליי), אחת מחברות הסושיאל גיימינג המובילות בעולם, שמים ביום יום דגש מיוחד על עבודת צוות, שיתופיות והווי חברתי שכולו "ביחד". מעבר לשלל האירועים החברתיים המגבשים המאפיינים את החברה, גם המבנה המקצועי שלה הוא כזה המעודד גיבוש: כל אחד ממשחקי החברה מנוהל מקצה לקצה על ידי צוות שיושב ביחד ב- open space משלו, עובד ביחד, מבלה ביחד ולמעשה "חי" את המשחק ביחד.

בחברה בה מילת המפתח ביום יום היא Culture, מתמודדים בימים אלו עם אתגרים חדשים, לדברי מעין אייזנר רוזנמן, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה: "להצליח לשמר את האווירה המשרדית הכייפית ואת תחושת הגיבוש של העובדים, מבלי שיש לנו את הפסקות הקפה המשותפות, ארוחות הצהריים שבהן כולנו יושבים ביחד בקפיטריה, ה- Happy Hour השבועי והאירועים המגבשים שלנו, כמו ה- SciPool - טורניר הביליארד השנתי שלנו שבדיוק נקטע באמצע - זה ללא ספק אתגר. אנחנו פועלים בכל הכוח כדי לגשר על הפערים הללו ולהמשיך לשמור על ההווי הייחודי שכל כך מאפיין אותנו."

שיחה צוותית ב-SciPlay  (צילום: באדיבות SciPlay )
שיחה צוותית ב-SciPlay|צילום: באדיבות SciPlay

כדי לעשות זאת, מסבירה מעין, נקטו בחברה מספר צעדים: "מבחינה מקצועית אנחנו מקפידים to over communicate – מקיימים יותר פגישות מהרגיל, כשכולן בוידאו, על מנת להישאר מסונכרנים ולשמור על תחושת עבודה כרגיל – לפחות עד כמה שניתן" היא מספרת. "כל צוותי האפליקציות ממשיכים לקיים מרחוק בכל בוקר את השיחה היומית  המסורתית, פשוט באונליין, ובאופן כללי כולנו מקפידים ליזום שיחות ולדבר יותר. גם מעבר לעבודה, חשוב לנו לוודא שכולנו בסדר בבית, גם בפן הנפשי וגם בפן הבריאותי, ולכן כל מנהל עורך שיחות עם העובדים שלו על בסיס שוטף. אנחנו שולחים לכל העובדים – גם מהחברה הגלובלית בארה"ב וגם מהצוות בישראל – מיילים עם עדכונים על המצב, טיפים לעבודה מהבית וחומרי תעסוקה לילדים. פתחנו ערוץ סלאק גלובלי שכל מטרתו היא להתמודד עם האתגרים האלו ולהעלות רעיונות של איך לספק את תחושת הביחד, הפינוקים, הכיף, החגיגות והדאגה לעובדים גם מרחוק".

 בנוסף, היא מספרת, "יש לנו קבוצות פייסבוק פנימיות של העובדים, בארץ ובארצות הברית, וכולן מאוד שוקקות חיים בימים אלו. אנחנו משתפים בהן תכנים ובדיחות פנימיות באופן שוטף, וביום חמישי בשעה 16:00 כולנו אפילו העלנו תמונות שלנו מנשנשים דברים מול המחשב, בסוג של Happy Hour מרחוק."

גם בחברת Sisense הבינו שעם המעבר לעבודה מהבית, עולה הצורך ביצירת מנגנונים לשמירת קשר בין העובדים ושמו דגש על ערוצי תקשורת פתוחים. "אצלנו עסקים כרגיל", אומרת לירון דסה פריזנט, Director Of People  בענקית הבינה המלאכותית סייסנס. "הדבר הראשון שעומד מעל לכל הוא שמירה מקסימאלית על הבריאות של העובדים שלנו, אנחנו מקפידים לכבד את ההוראות של משרד הבריאות במלואן, רק כך אפשר יהיה לצלוח את המשבר הזה. לצד זה, שמנו לב כמה חשוב לשמור על הקשר האישי בין העובדים, לשם כך הקמנו קבוצות ייעודיות לנושאים שונים באמצעים טכנולוגים מגוונים, והגברנו את תדירות שיחות הטלפון ושיחות הווידיאו". בנוסף, מספרת לירון, משתדלים בחברה לספק מענה לצרכים שעולים מן השטח עוד לפני שהם הופכים לבעיה ממשית – לדוגמה, העברה של סדנאות ניהול מרחוק עבור מנהלים לצד טיפים לעבודה מרחוק עבור כלל העובדים, סדנאות יוגה ופילאטיס, "העברנו הדרכות על ידי מומחים מתחום המשפחה בכדי לסייע  להורים בינינו לתקשר ולתווך את הסיטואציה לילדיהם. בנוסף, אנחנו מגבירים את תדירות השיחות האישיות כדי לוודא שכולם בטוב ושאף עובד לא סובל ממתח או חרדה, על רקע המצב."

כושר בשביל האושר

פעילות גופנית ידועה בתור כזו המרוממת את מצב הרוח. לכן, כשהצטרף בוריס אבני לצוות הפיתוח של חברת הרשת והאבטחה בענן CATERAo Networks, הוא הרגיש צורך להכניס שגרה ספורטיבית למשרד. מאז, בכל יום בשעה 11:50 בוריס ועובדים נוספים יוצאים מהמשרדים למסדרון ומבצעים את ״אתגר הפלאנק היומי״, שעם המעבר לעבודה מהבית החל להתקיים באמצעות שיחות ZOOM. ״מעבר לכושר ולבריאות, אני מרגיש שזה תרם מאוד להווי ולגיבוש החברתי במשרד. אנחנו לא מפספסים את הפלאנק היומי בשום מחיר, גם הקורונה לא עצרה אותנו, ובכל יום אנחנו עולים לשיחת וידאו ב-11:50 ועושים ביחד פלאנק״ מספר בוריס.

אימון משותף ב-Cato Networks (צילום: באדיבות Cato Networks)
אימון משותף ב-Cato Networks|צילום: באדיבות Cato Networks

שגרת אימוני הצהריים מוכרת גם לעובדי חברת Vonage בישראל, הנוהגים לערוך אימון כושר משותף מדי יום. בימים אלה, מנצלים עובדי החברה את פלטפורמת שיחות הווידאו אותה הם עצמם מפתחים – 'Vonage Meetings', ובה הם עושים שימוש לפגישות מקצועיות, עבור קיום האימון היומי. "דווקא בתקופה זאת בה לא יוצאים הרבה מהבית חשוב מאוד להמשיך בשגרת האימונים היומית ולשמור על כושר פיזי" אומרת טל חסיד, מהנדסת תוכנה בחברה, "אפשר לעשות זאת כמובן לבד, אך להמשיך ולעשות זאת עם החברים שלך מהעבודה זה מדרבן ושומר על המורל של הצוות".

מתוך הרצון לשפר את האווירה בצל התפשטות הקורונה וכן לתרום לכושר הגופני של העובדים הנמצאים בבתיהם, חברת ההיי טק Fyber בראשותו של זיו אלול המפעילה משרדים במספר מדינות ברחבי העולם, מזמינה את עובדיה לשיעורי יוגה מקצועיים מקוונים בהם יכולים העובדים לראות האחד את השני ללא קשר לעבודה היום יומית ולחלץ עצמות מהעבודה במשרדיהם הביתיים.

אימון משותף ב-Fyber (צילום: באדיבות Fyber)
אימון משותף ב-Fyber|צילום: באדיבות Fyber

גם ברשת מתחמי העבודה המשותפים Urban Place רגילים חברי הקהילה להתראות פנים אל מול פנים, והם נהנים ממגוון פעילויות בכל יום. בעקבות המצב, ועל מנת לשמור את חברי הקהילה שעברו לעבוד מהבית במצב רוח טוב ככל האפשר, החליטו ברשת להעביר תכנים לאונליין – כך שיעורי היוגה, הפילאטיס והמדיטציה השבועיים מועברים דרך פלטפורמות אונליין, וכן סדנאות ופגישות עם קואוצ'רים שנקבעו מראש, הועברו למתכונת של שיחת וידאו.

בחברת מדטרוניק ישראל, המפתחת טכנולוגיות רפואיות, מנסים לשמור על בריאותם הפיזית והנפשית של העובדים גם בימים אלה כפי שמספר ירון יצהרי מנכ"ל החברה, "העובדים התבקשו לתרום הצעות לתרגילים שיוצעו כשגרת אימונים לכלל החברה, לצלם עצמם בצילומי אקשן ביתיים מן האימון. האימונים החדשים יחד עם הסרטונים יופצו לכלל העובדים."

לא נשארים רעבים

פתרון יצירתי נוסף להפגת התחושות המורכבות של עבודה מהבית (ותחושות הרעב בשעות הצהריים) מתקיים בחברת הטכנולוגיה והמדיה EKO, בה כלל העובדים משתפים מתכונים ברשת הודעות הפנימית שלהם "Slack".

ב-EKO משתפים מתכונים (צילום: באדיבות Eko)
ב-EKO משתפים מתכונים|צילום: באדיבות Eko

חברת תקשוב מהבית, מקבוצת תקשוב, המתמחה בניהול והפעלת מוקדי שירות ומכירה בהעסקה מהבית ומונה כ- 500 עובדים, משמרת את התרבות הארגונית בימי הקורונה באמצעות שיחות וידאו יומיומיות של העובדים, שבהן הם משתפים זה את זה במה שעובר עליהם עם הילדים, ונותנים טיפים אחד לשני איך לתפקד עם הילדים בהעדר מסגרות חינוכיות בימים מאתגרים אלה. בנוסף, גם הם משתפים במתכונים ותפריטי מזון כדי לגוון בארוחות לילדים, וכך מנסים לשמור על שגרה שפויה ומרעננת עם הילדים מחד, וגיבוש חברתי עם שאר העובדים, מאידך.

האוכל הוא נושא שיחה מרכזי גם במרכז הפיתוח של חברת הסייבר Imperva בה יותר מ-400 עובדים, צוות הרווחה ומשאבי האנוש הגה תכנית מסודרת כדי לשמור על החיבור בין העובדים, כך שרוח החברה לא תיעלם בתקופה המאתגרת הזו. בין היתר, בחברה מקיימים תחרות תמונות של ארוחת צהריים וירטואלית משותפת בין הצוותים. בנוסף, סיפקה החברה קופון להזמנת פיצה לכל משפחות העובדים כדי להעלות את המורל בתקופה מורכבת זו. ״זו תקופה מסובכת, אבל לנו כחברה יש את הכלים והחומר האנושי כדי לצלוח אותה. צוותי כוח האדם והרווחה בנו תכנית סדורה כדי לאפשר את המשך הפעילות ב-Imperva בצורה מיטבית, עד שנוכל לשוב לשגרה של עבודה מהמשרד. החיבור החברתי והרוח הצוותית הם חיוניים, ואנחנו עושים הכל כדי לשמר את זה״ אומרת עינת להם-לבנת, סמנכ״לית משאבי האנוש בחברה.

ארוחה משותפ ב-Imperva  (צילום: באדיבות Imperva )
ב-Imperva שומרים על חוש הומור גם בארוחת הצהריים|צילום: באדיבות Imperva

עוד חברה שפינקה את העובדים עם פיצה היא אלעד מערכות, שם כל 1000 העובדים קיבלו בהודעת סמס באותו הזמן, קוד קופון לפיצה משפחתית עם תוספות ופינוקים, וקינוח. בוואטסאפ קיבלו הזמנה להצטרף למסיבת פיצה וירטואלית בפייסבוק בה התבקשו להעלות תמונות וסרטונים שלהם אוכלים פיצה עם המשפחה.

השעות השמחות

Happy Hour משרדי הוא עניין שבשגרה בחברות ההיי טק המובילות. בחברת Carbyne אשר פיתחה פלטפורמה ההופכת שיחה רגילה למוקדי חירום לשיחה חכמה מבוססת וידאו, ניטור מיקום מדויק ויכולת התכתבות, לא מוותרים על מנהג זה גם בצל התפשטות הקורונה. מאז עברו עובדי החברה לעבודה מהבית בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הם מקיימים את מנהג ה-Happy Hour  באמצעות שיחת וידאו. על מנת לשמר את מצב הרוח החיובי והחיבור בין העובדים, את שיחת הווידאו המשותפת מעבירים עובדי החברה כאשר כל אחד אוחז במשקה לבחירתו ועל המסך מוצגות בדיחות אשר עוברות בין עובדי החברה כדי להצחיק איש את חברו גם בתקופה מורכבת זו.

משקאות ובדיחות ב-Carbyne (צילום: באדיבות Carbyne)
מרימים וצוחקים ב-Carbyne|צילום: באדיבות Carbyne

בחברת TRAX החליטו גם כן לקיים Happy Hour וירטואלי, בו השתתפו 80 מעובדי החברה. המפגש שנערך בשיחת וידאו התקיים בשעות הצהריים ביום חמישי, תזמון דומה לשעות בהן נהגו לקיימו בשגרת המשרד מדי שבוע טרם פורסמו הגבלות משרד הבריאות. כחלק מהתכנית, שיתפו עובדי החברה אחד את השנייה בחוויות מתקופת השהות בבתים והעבודה מהבית, וערכו ממים מצחיקים סביב נושא הקורונה. לאחר מכן קיימו מינגלינג וירטואלי בסופו כל אחד מהעובדים הרים לחיים עם כוס בירה או משקה אלכוהולי מרחוק.

ומה יותר משמח משירה ומוזיקה? בקבוצת M51 החליטו שצריך להרים את המורל של החבר׳ה והחלו במנהג במסגרתו בסוף כל שיחת ועידה בווידאו, אחד מהעובדים בוחר שיר וכולם פוצחים בשירה בציבור- דרך מסך המחשב. הביצוע המוצלח ביותר עד כה היה לשיר ״The lion sleeps tonight״ מתוך ״מלך האריות״.