יש שיגידו שמקום העבודה המודרני הוא מעין זירה קמעונאית, המורכב ממותגים ("עובדים" ו"מנהלים") הפועלים בסביבה תחרותית, לעיתים זה על חשבון זה. לכן, שיווק העשייה האישית שלנו הוא חלק טבעי מהעולם העסקי והחברתי שנקרא "שוק העבודה", וזה מצריך מכל עובד להתייחס אל עצמו כמותג. אם בעבר המיתוג העצמי היה רלוונטי בעיקר לעצמאיים שמועסקים כ"פרילנסרים",  היום גם עובדים שכירים צריכים לשים דגש על השם שהם מייצרים לעצמם במקום העבודה.

מה זה אומר בפועל? בהרבה מקרים המשמעות היא שעובד צריך לדאוג לקידום האישי שלו, בהתאם לאסטרטגיה ברורה שהולמת אותו ואת המטרות שלו ושל הארגון. עבור סוג מסוים של עובדים יח"צון אישי היא משימה פשוטה ודי טבעית. אולם מה ניתן לעשות אם אתם מהזן השני, מהביישנים שמתקשים להציג את הצלחותיכם האישיות ולצעוק אותן בחוצות העיר? הנה כמה עקרונות שיכולו לשמש לכם כקווים מנחים:

הקפידו למנף הצלחות אישיות – ושימו לב שהן תורמות לאסטרטגיה הארגונית

כמו כל גוף עסקי, גם הפרט בעידן המודרני צריך לפעול במישור השיווקי-אישי. עובדים ומנהלים שינהלו מותג אישי, יצליחו ביתר שאת להביא את ההצלחות האישיות שלהם למקומות הנכונים ביותר. קידום אישי זה חשוב, יחד עם זאת חשוב לזכור שהאידיאל הוא שההצלחות האישיות יתועלו ויתרמו לאסטרטגיה הארגונית כולה. הצלחה יכולה להיות בפרויקט זעיר ועד ליוזמות גדולות שמשנות את ה-DNA  הארגוני.

הקפידו שהשיווק שלכם כלפי פנים הארגון יהיה מבוסס על מסרים עקביים ובהירים, ועל מינוף עשייה אישית על שלל רבדיה.

עובדים במשרד (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
הקפידו למנף הצלחות אישיות – ושימו לב שהן תורמות לאסטרטגיה הארגונית|צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

לא רק את עצמכם - חשבו כיצד למתג את הצוות או המחלקה שלכם

הרעיון למיתוג פנים-ארגוני נכון גם לגביי מחלקות וצוותים, שכן אתם כפרטים חלק מקבוצה גדולה יותר ואתם נמדדים גם בהצלחות המחלקתיות שלכם. מה גם שזה יעזור לכם לשמור על יחסים קרובים עם הקולגות שלכם, שהם חשובים לא פחות כדי לשמור על שמכם הטוב. מיתוג מחלקתי יכול להיעשות על ידי שימוש באפיקים מקוונים פנים-ארגוניים או אפילו פיזית במשרדים.

ואם לרגע היה לכם ספק איך זה מצטייר בעייני המנהלים שלכם, אולי תופתעו לשמוע שחברות רבות מבינות כי פעולות הקידום והשיווק לא פוגעות במרקם החברתי, ובדיוק הפוך – הן יכולות לייצר דינאמיקה מעניינת ותחרות בריאה בין העובדים ובין הצוות השונים.

ועכשיו לפרקטיקה: בססו את המיתוג שלכם על עקרון ה"סטורי-טלינג"

שיווק העובד צריך להיות מבוסס על עקרון הסטורי-טלינג. כלומר, "הסיפור" שתספרו על עצמכם צריך להיות מעניין, רלוונטי וכזה שמתחבר עם הארגון בצורה טובה. גיבוש הסיפור האישי צריך לכלול אלמנטים מובילים כדוגמת חוזקות בולטות (במה אתם הכי טובים?), אמונות ואג'נדות שחשוב לכם כעובדים לקדם במסגרת עבודתכם (מה האני מאמין שלכם בעבודה?), וגם השאיפות האישיות (למשל: תכניות או יוזמות שאתם רוצים לקדם במסגרת עבודתכם בארגון).

המשימה הזו רלוונטית בעיקר לעובדים בארגונים קטנים - שם הסבירות שיראו אתכם גבוהה, אך היא גם רלוונטית בארגונים גדולים, במעגלים של צוות ומחלקות. כך או כך, שיווק טוב ישען על אותו עקרון הסטורי-טלינג.

עובדים במשרד (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
לא רק את עצמכם - חשבו כיצד למתג את הצוות או המחלקה שלכם|אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

לביישנים דווקא יש יתרון – יח"צון יתר עלול להתפרש בצורה רעה

למיתוג עצמי יש ערך גדול, אבל ברור לכולם כי המשימה הזו אינה טבעית לכל אחד והדבר גם לא מתאפשר בכל סוגי הארגונים. בהקשר הזה צריך לומר שדווקא עבור עובדים פחות מוחצנים, השימוש בטקטיקות שיווק בתוך הארגון יעילות ויכולות לעזור להתפתחות האישית.

יש לעשות זאת בצורה עקבית, מושכלת ולא מופגנת מידי. זכרו - יותר מידי שיווק עצמי יכול להתפרש בצורה רעה, ולכן הביישנים בעל כורחם מחזיקים ביתרון של מיתוג בעצימות נמוכה, שלא בא על חשבון העבודה עצמה.

יצירתיות היא לא מילה גסה - התשמשו בה לטובתכם

אודליה בוקר (צילום: גלאסבוקס)
אודליה בוקר|צילום: גלאסבוקס
באופן תיאורטי, היינו צריכים להתחיל עם העיקרון הזה, שכן שיווק טוב מבוסס על יצירתיות. ההחלטה לשלב אותו לקראת סיום הטקסט נובעת מתוך הבנה שהפרט האחרון, זה שמסיימים איתו, הוא הפרט שתזכרו הכי טוב. ואכן, עקרון היצירתיות, כמו בכל דבר במקום העבודה הוא אולטרה חשוב. כשאתם עוסקים בקידום אישי בתוך קבוצה, בין אם בצוות מצומצם או בארגון כולו, דאגו תמיד לשכנע את הסביבה בצורה מעניינת ויצירתית. אחרת, אתם עלולים ללכת לאיבוד בסבך הגורמים האחרים שמתחרים על אותה פוזיציה במשחק סכום אפס.

הכותבת היא מומחית שיווק ומשמשת כ-Global VP Marketing בחברת גלאסבוקס (Glassbox)