בשנים האחרונות הפכה "נטוורקינג" למילת באזז, אבל קיימת אי בהירות לגבי מה זה בדיוק. נטוורקינג היא למעשה שם קוד לקידום יעדים בעזרת מערכות יחסים. כולנו עושים נטוורקינג בצורה בסיסית, וזה בדרך כלל מתחיל בשאלה: ״מכיר מישהו ש...?״ ונמשך בתשובה: ״בטח! דוד שלי, שכן שלי, חבר שלי מהלימודים/צבא/ישיבה/חוג...״. בעזרת נטוורקינג ניתן לקבל מידע, להגדיל מכירות, לשפר עבודה בין ממשקים, וכמובן למצוא עבודה ולהתקדם בקריירה. או במילים אחרות - הקשרים שלנו יכולים לתמוך בנו ולקדם אותנו. ובכל זאת, למרות הכל, אנחנו נוטים לנהל נכסים ולא יחסים.

נלך צעד אחד קדימה  - מחפשים רופא טוב? מוסכניק או קבלן אמין? סביר להניח שתשאלו חברים על מי הם ממליצים. כולנו מעדיפים לקבל המלצה מאשר לפנות לזרים, והדבר נכון גם כשמחפשים להעסיק עובדים. אנשים אוהבים לעבוד עם אנשים שהם אוהבים, ואין תחליף למישהו שימליץ עלינו.

הרשתות החברתיות של כל אחד מאיתנו (אילוסטרציה: rvlsoft, Thinkstock)
לא מחוברים מספיק? אז תתחברו|אילוסטרציה: rvlsoft, Thinkstock

איך אפשר למצוא עבודה בעזרת נטוורקינג?


אתם חייבים ליזום
קוראים לזה netWORKing כי זה דורש עבודה. מציאת מקום עבודה היא עבודה בפני עצמה. אף אחד לא יעשה את זה בשבילכם וזה לא יקרה לבד.

צאו מהמחשב
אין תחליף לקשר אישי לכן אתם חייבים לקיים פגשיות אישיות. התחילו בפגישות אישיות עם 10 הקשרים החזקים ביותר שלכם. ספרו להם בקצרה על העבודה שאתם מחפשים, שתפו את החוזקות שלכם, ובקשו את עזרתם. לא תבקשו? לא תקבלו.

הקצו זמן בלו״ז היומי
קל ליפול לשגרה ולהשאר באזור הנוחות ולכן עליכם להקצות שעות ספיציפיות לנטוורקינג בכל יום. הקציבו זמן לחיפוש דיגיטלי ולפגישות אישיות עם אנשי הקשר שלכם.

רשתות חברתיות
רשתות כמו לינקדאין מהוות כלי חשוב במציאת עבודה. טעות נפוצה היא לנסות לעבות את מספר הקשרים ברשת מבלי להכיר את האנשים. הבעיה טמונה בכך שחיבור דיגיטלי ברשת לא מהווה קשר בפני עצמו. אם תעמיקו קצת את הקשרים האלה הם יהפכו לבעלי ערך, ויסכימו לעזור בדברים קלים כמו בהעברת קורות החיים שלכם. אבל אל תבקשו ממישהו שמכיר אתכם קצת להתאמץ הרבה, כי הם לא יעשו את זה.

לינקדאין (אילוסטרציה: Shutterstock)
לא, איש קשר בלינקדאין הוא לא תחליף לקשרים אמיתיים|אילוסטרציה: Shutterstock

המלצה מסכנת את המוניטין
אנשים שמכירים אתכם היטב יסכימו להתאמץ בשבילכם יותר. כשאנחנו ממליצים על מישהו אנחנו מסכנים את המוניטין שלנו, ולכן הממליצים שלכם צריכים להכיר אתכם, לחבב אתכם, ולהרגיש שאתם מתאימים לתפקיד. במקום רק לשלוח את קורות החיים שלכם, הם יסכימו גם להוסיף המלצה קצרה בגוף המייל. יתרה מכך, חלקם יפנו למעסיק באופן אישי וימליצו עליכם.

התמקדו ב"למה"
אתם בעצם מבקשים מהקשרים שלכם לשווק אתכם, ולכן אתם צריכים לספק להם את הכלים לעשות זאת ביעילות. חשוב לעזור להם להבין למה אתם מהווים פוטנציאל טוב לתפקיד ומה החוזקות הרלוונטיות שלכם. אל תסמכו עליהם שידעו את התשובות לבד.

מה יוצא לי מזה?
זאת השאלה שכל אחד מאיתנו שואל, וכך גם מי שאתם מבקשים את עזרתו. דאגו תמיד לבדוק כיצד אתם יכולים לעזור לממליץ שלכם. דרך פשוטה היא לשאול את הממליץ: ״כשאני נפגש עם המעסיק, מה אני יכול להגיד עליך שיעזור לך?״ בארגון הנטוורקינג BNI בו אני פעיל, אנחנו מסכמים את הגישה הזו בשתי מילים: ״הנותן מקבל״.


הכותב הוא מרצה, מנחה, ויועץ לנטוורקינג. במסגרת עבודתו מלווה ארגונים בארץ ובחו״ל, מקנה מיומנויות וכלים ישימים בתחום הנטוורקינג ומכשיר דוברים להרצאות TEDx.

ביום שלישי ה-3.1 יעביר אדם סדנת נטוורקינג לסטודנטים במכללה האקדמית הדסה י-ם במסגרת פעילות המרכז לניהול קריירה במכללה.