יש בעולמות כוח האדם איזושהי תפיסה שטוענת כי אנשים לא באמת מתפטרים מהעבודה שלהם, כמו שהם מתפטרים מהבוס שלהם. הכוונה שהיא שבוס מצוין יכול לגרום לכל משרה להיראות נהדרת, בעוד בוס גרוע הופך גם את המשרה הכי מושלמת לסיוט.

אז איך בעצם יודעים מתי הגיע הזמן לחתוך מעבודה שכבר לא נהנים ממנה? הנה 5 התנהגויות של בוסים שצריכות להדליק לכם נורות אזהרה:

הבוס שלכם גורם לכם להרגיש שאתם מתכווצים

בוס טוב אמור להרים אתכם ולהרים לכם, לעודד את צמיחתכם האישית, לאתגר אתכם, ללמד אתכם ולהדריך אתכם. הבוס הכי טוב אפילו יסייע לכם לשפר את החולשות שלכם, ויעודד אתכם להשתמש בנקודות החזקות.

מחקר שנערך ב-2018 מצא כי כאשר בוסים מסייעים לעובדים למנף את היתרונות שלהם, זה מוביל באופן ישיר לתחושות של צמיחה אישית ומימוש עצמי בקרב העובדים. אבל אם אתם מרגישים שאתם לא צומחים אלא דווקא מתכווצים ומתבזבזים, ושהיכולות שלכם לא באות לכדי פיתוח או שימוש, הגיע הזמן לחשוב בכיוון אחר. במיוחד אם הבוס שלכם משפיל אתכם, לא מקשיב לכם ולא מעריך את התרומה שלכם. וזה בלי לדבר על התעמרות מצד הבוס – שזו כבר עבירה פלילית.

מה עושים כשהחפיפה בעבודה לא טובה? (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
הבוס שלכם גורם לכם להרגיש שאתם מתכווצים? זה ממש לא סימן טוב|צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

הבוס שלכם גורם לכם להתפשר מבחינה ערכית

לא מדובר על חיתוך של פינה פה ושם, אלא על תחושה עקבית ושמנונית של התעלמות מערכים אתיים, שחיתות מוסרית וחוסר נוחות עקב דברים שהבוס שלכם מכריח אתכם לעשות מבחינה ערכית.

בסופו של דבר הערכים שלנו הם אלה שמגדירים מי אנחנו, וכאשר מישהו קורא תיגר עליהם ומכריח אותנו להתפשר עליהם, זה בסופו של דבר שוחק את הלב, את הנשמה ואת הגוף. מחקר מ-2015 זיהה קשר בין הערכים שלנו ובין הצורה שבה אנחנו חושבים, מרגישים ופועלים בעבודה. כך שאם הערכים שלכם מוטלים בספק מדי יום ביומו, כדאי שתחשבו מסלול מחדש.

הבוס שלכם יושב לכם על הווריד

מדובר על בוס שמנהל אתכם בצורה קרובה וצמודה ולא נותן לכם מרחב נשימה, בצורה שגורמת לכם להרגיש כמו פועלים קטנים או חיילים שמבצעים פקודות. זהו סגנון ניהולי שתלטני וקטנוני שבסופו של דבר שובר את רוחם של העובדים ומוחץ את נשמתם. אם אתם מוצאים את עצמכם בתרבות ניהולית כזאת – סביר להניח שלא תחזיקו מעמד בתפקיד לאורך הרבה זמן.

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
הבוס שלכם יושב לכם על הווריד? זה לא אמור להיות ככה|צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

הבוס שלכם גורם לכם לפקפק בעצמכם ולא בסיטואציה

זהו בוס ששוחק בהדרגה את הבטחון העצמי שלכם משום ששום דבר לא מספיק טוב עבורו. הוא לעולם לא מעניק מחמאות ולמעשה רק ביקורתי כלפיכם (ולפעמים גם לוקח קרדיט על ההישגים שלכם). זהו גם בוס שמפלה לרעה בין עובדים, בוחר פייבוריטים שמקורבים אליו ומתייחס לשאר כמו אל פחותים מהם. כתוצאה מכך, אתם נמצאים כל הזמן בעמדה שבה אתם מנסים להרשים אותו באופן תמידי, ועל הדרך מפקפקים בעצמכם ובדברים שאתם עושים.

מחקר מ-2013 הראה כי סטודנטים שלמדו אצל פרופסורים אשר הפגינו ביטחון ביכולות שלהם, הצליחו יותר במבחנים מאשר אלה שלא חוו את אותו הדבר. עוד הוכחה לאפקט פיגמליון שעליו גם התבסס הסרט "סיכון מחושב".

בסופו של דבר, אתם צריכים תמיד להיות בהלך מחשבה של פקפוק באיך שהדברים נעשו עד כה, ולנסות לערער את הסטטוס קוו ואת החשיבה הקונבנציונלית – ולא את עצמכם. אם אתם מרגישים מעורערים, חסרי בטחון, נטולי פידבק או פחותים משאר העובדים, אתם כנראה עובדים עבור הבן אדם הלא נכון.

הקריירה של הבוס שלכם לא במצב מזהיר בעצמה

יש אנשים שמצמידים את הכוכב שלהם לעגלה של הבוס שלהם, והוא בתמורה יכול לעזור להם לפרוח ולשגשג עקב ניסיונו הענף והמעמד הגבוה שלו הוא זוכה. אלא שלפעמים נוצרת האשליה שהבוס הוא מצליח יותר מכפי שהוא, וכתוצאה מכך ההיצמדות אליו למעשה גוררת אתכם כלפי מטה במקום מעלה, ומשפיעה על הקריירה שלכם לרעה - הן כי אתם לוקחים עצות מהאדם הלא נכון, והן כי ההתחברות אליו מעמידה אתכם באור שלילי בחברה.

חשוב לשים לב האם הבוס שלכם זוכה לכבוד ולהערכה בשרשרת הפיקוד שמעליו, כי אם לא – אולי כדאי לעבוד עבור מישהו מוערך יותר.