כשאנחנו חושבים על מקום עבודה בריא ומאושר, אנחנו בדרך כלל חושבים על התנאים שעומדים לרשות העובדים: עד כמה גבוה השכר שלהם, כמה ימי חופשה נותן המעסיק, מה יש להם לאכול במטבחון, כמה תלושים הם מקבלים לחג וכו'. מקומות עבודה רבים משקיעים גם בהטבות ובמותרות - כמו חדרי התעמלות וכושר, יוגה, תאי שינה, קירות טיפוס וכו', אבל מחקר חדש קובע כי שני הגורמים שהכי קריטיים ביצירת סביבת עבודה בריאה הם חיצוניים לחלוטין, ולא תלויים בכלל בעובדים או בתנאים המשופרים שלהם – מדובר בעצם באלמנטים מהטבע: אור ואוויר.

במחקר, שנערך על ידי חברת המחקר הניו יורקית Future Workplace, השתתפו לא פחות מ-1,601 עובדים אמריקאים, והוא התקיים במהלך חודש אפריל האחרון. התוצאות הראו כי סביבת העבודה הפיזית של העובדים הייתה הרבה יותר חשובה ביצירת סיפוק, הנעה לפעולה ופרודוקטיביות מאשר מה שרוב מקומות העבודה מעריכים: למעשה, 67 אחוזים מהעובדים טענו שהם יעילים יותר כאשר סביבת העבודה שלהם בריאה, וכשליש אף הודו כי הם מאבדים לפחות שעה אחת של תפוקה ביום עקב סביבת עבודה שלא תומכת בהרגלי הבריאות שלהם.

הפתעה: רק 1 מכל 4 עובדים מרוצה מאיכות האוויר במשרד

כמו כן, יותר משליש מהמשתתפים דווחו כי סביבת עבודה עלובה ולא נוחה יוצרת השפעה שלילית על עבודתם, הן מבחינה פיזית, הן מבחינה רגשית והן מבחינה סביבתית. מה הכוונה סביבתית? ובכן, באופן מפתיע איכות האוויר במשרד הוא הגורם שמשפיע בצורה החיוביות ביותר על רווחת העובדים: 44 אחוז מהנחקרים טענו שאיכות אוויר גרועה גורמת להם לנמנם במהלך היום, 28 אחוז טענו כי היא יוצרת סימפטומים פיזיים כמו גירודים, עיניים דומעות וכאבי גרון, ו-37 אחוז טענו כי התופעות הללו נעלמות כאשר הם יוצאים מהבניין בסוף היום. למעשה, רק 1 מכל 4 נחקרים הודה כי הוא מרוצה מאיכות האוויר במשרד שלו.

הגורם השני בחשיבותו ליצירת סביבת עבודה בריאה הוא תאורה נוחה – 60 אחוז מהעובדים טענו כי במשרדים שלהם אין רמת תאורה מספקת שתומכת בביצועים אופטימליים. כשנשאלו העובדים אם הם מעדיפים חדר כושר במשרד, סביבת עבודה ידידותית לחיות או שילוב של אור טבעי וגישה לעולם החיצון, כמעט כולם ענו שאור יום פשוט חשוב להם יותר.

הגורמים הכי חשובים ליצירת סביבת עבודה בריאה (צילום: By NakoPhotography | Shutterstock)
60% מהעובדים מתלוננים על איכות התאורה במשרד שלהם|צילום: By NakoPhotography | Shutterstock

"התוצאות מראות כי ניסיונותיהם של חברות רבות ליצור סביבת עבודה בריאה שתורמת לרווחת העובדים באמצעות חדרי כושר, מזון בריא יותר או אביזרים ארגונומיים - פשוט לא מספיקים", אומרת ג'נין מייסטר, מייסדת חברת המחקר. "אי אפשר לנצח גורמים כמו איכות אוויר או חשיפה לאור טבעי, רבים מתעלמים מהם אך הם לרוב מספקים את ההשפעה הגדולה ביותר על רווחת העובדים במשרד, מגבירים תפוקה ומשפרים את החוויה הכללית של העובדים".

ממצאים נוספים של המחקר הראו כי כמעט רוב העובדים (48 אחוז) היו רוצים שליטה אישית על חלל העבודה שלהם, כמו למשל כיוונון של הטמפרטורה הנוחה להם והיכולת להתאים את התאורה לצרכיהם. רובם, אגב, דירגו זאת גבוה יותר מאשר ימי חופשה בלתי מוגבלים.

הטמפרטורה במשרד, אגב, היא גורם משמעותי נוסף, כאשר שליש מהנשאלים טענו כי כל הזמן חם להם מדי או קר להם מדי. העובדים ציינו גם תנאים אחרים שמשפיעים עליהם לרעה כמו אקוסטיקה גרועה במשרד וחוסר בפרטיות (47% טענו כי זה מפריע להם ומסיח את דעתם).

בסיומו של המחקר הודו יותר מ-66 אחוז מהעובדים כי סביבת עבודה שתומכת ומשפרת את הבריאות והרווחה שלהם במשרד יכולה לעודד אותם להישאר במקום העבודה הנוכחי שלהם.

מזגן (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
הקרב על המזגן במשרד - מתברר שזאת לא עוד קלישאה|אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

"זה ברור שמקומות עבודה אשר מטפלים בצרכים אנושיים בסיסיים כמו איכות אוויר, חשיפה לאור טבעי וטמפרטורות נוחות, מעודדים עובדים להיות מאושרים ויעילים יותר", אומר דוקטור ברנדון טיניאנוב, מומחה לאסטרטגיה תעשייתית, "הממצאים הללו הם קריאת השכמה עבור כל מנכ"ל בכיר שרוצה למקסם את הרווחה ואת התפוקה של כוח העבודה שלו".

אכן, מעסיקים פועלים רבות כדי לשפר את הבריאות של העובדים שלהם - כמו למשל על ידי ארגון פעילויות ספורטיביות ועידוד לתזונה בריאה יותר - אבל הם שוכחים לטפל בסביבת העבודה ובחללי העבודה במשרד.