מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז יכולים להיות נכס לכל מקום עבודה. כן, בדיוק מה ששמעתם. אמנם ההפרעה מייצרת אתגרים בעבודה לעובד ולסביבתו, אך לעיתים היא מקור ליצירתיות, להתלהבות ובעיקר לחשיבה מחוץ לקופסה.

פעמים רבות, המבוגר הסובל מהפרעה זו, כלל אינו יודע שהוא כזה. בעבר לא היו מודעים לאתגרים ולסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז כהפרעה רפואית מוגדרת. המבוגרים של היום לא אובחנו במערכת החינוך, ובעצם "סחבו" את הסימפטומים גם לחייהם הבוגרים ולמקום העבודה.

הדרך להפיק את המיטב מעובדים אלו אפשרית, רק במידה שהמעסיקים יגלו הבנה להפרעה ממנה סובל העובד ואמפתיה לכך שהדברים אינם נעשים בכוונת זדון. אם יצליחו ליצור עבורו סביבת עבודה מתאימה לאתגרים שעומדים בפניו, הם יאפשרו לו להצליח ובגדול – ואיתו גם יסחפו את שאר העובדים ואת הארגון כולו. תתפלאו כמה שזה פשוט. 

כיצד לזהות עובד עם הפרעת ADHD?

אם העובד שלך שוכח מטלות לעיתים, דעתו מוסחת בקלות והוא מגלה קושי בביצוע משימות עם מספר שלבים בלי להתבלבל ביניהם - סביר להניח שיש לו הפרעת קשב וריכוז.

צרו עבור העובד סביבת עבודה עם מינימום הסחות דעת

נסו לארגן לעובד פינת עבודה באזור שקט ככל האפשר, ללא "רעשי רקע" והסחות דעת. אפשרו לעובד לסגור את הדלת, ואף לתלות שלט המבקש "לא להפריע".

במקרים בהם לא קיימת אפשרות להציע לעובד חדר עבודה שקט, הציעו לו להשתמש באוזניות שיחסמו רעשי רקע. המוזיקה, תאפשר מיקוד וריכוז במשימה ואוזניות ימנעו ממנה להפריע לסובבים.

אפשרו לעובד למצוא את הדרך המתאימה לו לארגון ולתיעדוף משימות

ספקו לו את הכלים הנחוצים לו, כמו לוח מחיק, פתקים דביקים, או כל דבר שיקל עליו ליצור סדר מסוים. לעיתים תגלו שכל מה שהוא צריך זה תזכורות במייל או התראות קבועות בנייד. כשאתם עושים זאת הקפידו לתת את ההרגשה שאתם באים לטובתו ולא עושים זאת מתוך רצון "לשבת לו על הראש" - סייעו לו בכך.

אפשרו לעובד לקחת פסק זמן באמצע העבודה

במערכת החינוך כבר הבינו שאם מאפשרים לילד לצאת באמצע השיעור לפסק זמן, הוא יחזור ממוקד ומרוכז יותר לשיעור - חשוב לאמץ זאת גם במקום העבודה.

וודאו שלעובד קיימת אפשרות לצאת להפסקה במהלך יום העבודה. מומלץ גם לעגן בלו"ז מספר הפסקות קצרות בנות כמה דקות.

למרות התחושה שלך כמעסיק שמדובר בבזבוז זמן, האפקטיביות שתרוויח מהעובד לאחר חזרתו מהפסקה כזו, גדולה בהרבה מכך שיבהה במשימה ולא יתקדם בתהליכי העבודה.

אם הוא מתעסק בדברים אחרים – זה כדי להתרכז בכם

כשאתם מנהלים ישיבה עם העובד שלכם לדוגמה, והוא משחק בנייד, משרבט על הנייר או עסוק בלהתעסק במשהו ביד (כדור, נייר או עט), כדאי שתדעו שהוא עושה זאת כדי להיות בקשב מלא אליכם. אנשים המאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז חייבים להיות עסוקים בחוש מסוים על מנת להיות מרוכזים לדברי האחר – קבלו זאת בהבנה.

אל תחפרו במיילים

כשאתם כותבים לעובד עם הפרעת ADHD מייל, כדאי שתקפידו על מסר קצר וממוקד. מומלץ לכתוב את המייל בפסקאות קצרות ומרווחות – ויש שיקפידו על לפחות שורת רווח בין פסקה לפסקה. רשימת משימות מומלץ לכתוב בנקודות או בסעיפים ברורים, בלי יותר מדי "התפלספות" מסביב.

דאגו להתחשב בו גם בפגישות עבודה

ישיבות ופגישות עבודה הן, לעיתים, נקודת התורפה של עובד עם הפרעת ADHD . הוא נוטה "להתפרץ" בכל פעם שיש לו שאלה או הערה, מחשש שישכח אותה. לעיתים הערותיו לא קשורות ישירות לדיון ונובעות מחשיבה אסוציאטיבית. גם הקושי הזה ניתן לפתרון. דברו איתו על כך, הציעו לו לכתוב כל הערה או שאלה במהלך הפגישה, והבטיחו שתאפשרו לו להעלות אותן.

לסיכום, אם נדע כמעסיקים, לכוון ולתעל את האתגרים של העובד ולגלות סבלנות לעובדים בעליי הפרעות קשב וריכוז, נצא נשכרים ומתוגמלים כמעסיקים.

הטקסט נכתב על ידי צוות המומחים להפרעות קשב ריכוז במבוגרים ב- ME- מרכזי מומחים לאבחון ולטיפול רגשי ונפשי.