בדור של ההורים שלנו אנשים עבדו באותו מקצוע 30-40 שנה, עד לפנסיה, פעמים רבות עשרות שנים באותו המקום בדיוק. בשני העשורים האחרונים, מחקרים וסקרים מראים שבני דור ה-Y, ילידי 1981-1996, מחליפים מקום עבודה בכל שנה עד שלוש שנים. מחקר גלובלי שערכה חברת ארנסט אנד יאנג, שפורסם בשנת 2016, מצא כי גמישות בעבודה היא הדבר החשוב ביותר עבור עובדים בני הדור הזה. הם עוזבים עבודות בגלל מנהלים שלא מאפשרים גמישות, מחסור בהזדמנויות לקידום, שכר לא מספק, שעות עבודה ארוכות מדי וסביבה שלא מעודדת עבודת צוות.

אבל המעבר הוא לא רק בין מקומות עבודה באותו תחום – אלא גם בין תחומים שונים לגמרי, מה שידוע בתור הסבה מקצועית. הסיבות לצורך לשנות מקצוע מגוונות ונובעות בין היתר משחיקה ומיצוי של תחום העיסוק, רצון לעבוד במקצוע רווחי יותר, המסביר למשל את הנהירה להיי טק, אי מציאת עבודה במקצוע שלמדתם, תקרת זכוכית שמונעת ממכם להתקדם בעבודה או פיטורים, לא עלינו. כמו כן, בדרך כלל אנחנו מחליטים על בחירת לימודים ומקצוע בתחילת או אמצע שנות ה-20 לחיינו, לעיתים מדובר בבחירה שלא הייתה מספיק מודעת לקשיים ולאתגרים של המקצוע, או לחילופין שמה שהתאים לנו בעבר וחשבנו שהוא הייעוד שלנו – השתנה וכבר לא רלוונטי יותר.

לשאול ולהתייעץ

לפני שאתם מחליטים לעשות הסבה מקצועית חשוב שתשאלו את עצמכם – באיזה מקצוע כן הייתם רוצים לעבוד? מה הפריע לכם במקצוע הנוכחי שלכם – גובה השכר, השעות או שבכלל מדובר בחוסר עניין וסיפוק מהותיים מהמקצוע? מה הייתם רוצים שיהיה אחרת במקצוע החדש? האם יש לכם תכונות אופי שלא באות לידי ביטוי בעבודה כיום והייתם רוצים לנצל אותן, למשל עבודה עם אנשים, יצירתיות, חוש טכני ועוד? זה הזמן להתעמק בשאלות אלו, לבד או בעזרת יעוץ קריירה, כדי שהשלב הבא של החיים המקצועיים שלכם יגרום לכם לאושר ותחושת סיפוק.

כל הזכויות שמגיעות לסטודנטים בתקופת מבחנים (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
כנראה שתצטרכו לשוב לספסל הלימודים|אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

חשוב לזכור שהסבה מקצועית כרוכה בהשקעת זמן וכסף מצדכם, וכן, קרוב לוודאי שתצטרכו לחזור לספסל הלימודים - בין אם תחליטו לעשות תואר ראשון נוסף, תואר שני בתחום אחר משלמדתם או להירשם לקורס מקצועי. לבעלי משפחות – מדובר בצעד שעשוי להשפיע גם על בן/בת הזוג והילדים, ועליכם להיערך ביחד לשינויים בסדר היום וברמת החיים הכללית, בגלל הצורך להישען על מפרנס אחד לתקופת זמן מסוימת.

אין ספק שמדובר בהחלטה משמעותית, ולכן מומלץ להתייעץ ולבדוק את הדברים לעומק לפני שאתם יוצאים לדרך החדשה. אם כבר יש לכם כיוון למקצוע חדש, כדאי שתבררו מה באמת נדרש כדי לעבוד בו- מה צריך ללמוד וכמה זמן יימשכו הלימודים, מה הביקוש למקצוע החדש ובאילו מקומות תוכלו לעבוד, מה רמת השכר בתחום החדש והאם כל אלו בכלל עונים על הציפיות שלכם.

אם אתם מרגישים שאתם חייבים שינוי, אבל עדיין לא בטוחים לאיזה תחום עליכם לפנות - כלי חינמי וידידותי למשתמש שעומד לרשותכם הוא LEAP, המבוסס על מחקרים וסקרים מעמיקים. באמצעות מענה על היגדים שונים במגוון תחומים, LEAP יזהה את המקצוע שהכי מתאים לכם, ויספק לכם מידע שימושי כגון אפשרויות תעסוקה עתידיות, רמות השכר בתחום ועוד.

אז לאילו תחומים עושים הסבה מקצועית?

התשובה היא בעיקרון לכל דבר, אבל הנה בכל זאת כמה אפשרויות פופולריות:

הסבה להוראה- מסלולי הסבה מקצועית לאקדמאים קיימים בכל המכללות לחינוך, וקורצים לכל מי שמעוניין במקצוע יציב, שטומן בחובו השפעה על דור העתיד, וכולל בונוסים בדמות ימי חופשה רבים, שנת שבתון בכל שבע שנים ואפשרות להתקדם במדרגות השכר בהתאם לוותק וגמול השתלמות. 

סיעוד- הסבת אקדמאים לסיעוד הפכה לנפוצה בשנים האחרונות: נתוני משרד הבריאות, כפי שפורסמו ב-TheMarker, מגלים כי בשנת 2018 התחילו את לימודי הסיעוד 3,800 סטודנטים, מתוכם 1,400 בהסבות, מספר שגדל בהתמדה משנה לשנה. מדובר במקצוע, בניגוד למשל למדעי הרוח והחברה, שהוא בעל יציבות תעסוקתית, תמיד יהיה לו ביקוש ובגלל המשמרות - פוטנציאל ההשתכרות בו הוא גבוה יחסית, עד 28 אלף שקלים לחודש.

הסבה להייטק- המקצוע השלישי שמושך אנשים להסבה הוא כמובן ההיי-טק. כדי לעבור לעבוד במקצועות ההייטק, הנחשבים לרווחים ביותר במשק, אין צורך בלימודי תואר ראשון, ומומלץ להירשם לאחד מקורסי ההסבה המקצועית המוצעים, שנמשכים מספר חודשים וכוללים הכשרה מעשית ולרוב גם סיוע בהשמה לאחר סיום הלימודים. היום בחברות הייטק רבות גם מוצעות הכשרה פנימית לתפקיד ספציפי בארגון באמצעות קורס מזורז, כולל הבטחה לעבודה בסיומה. בנוסף, נשים (בלבד) יכולות להצטרף בחינם לקורסים בתכנות של התוכנית she codes ברחבי הארץ, שנועדה כדי לעודד נשים להשתלב בתעשיית ההיי טק, שכיום ברובה גברית.