רוב שעות היום שלנו עוברות עלינו בעבודה, למעשה מדובר בכ-70% משעות הערות. מעבר לכך, רוב מקומות העבודה בימינו הפכו את אורח החיים שלנו ליושבני. הישיבה 8 שעות ביום, 5 ימים בשבוע, במשך 48 שנים גובה מחיר כבד, ומיעוט שעות הפנאי משאירות חלון הזדמנויות צר לפעילות גופנית. זו אחת הסיבות שיותר ויותר ארגונים מתקדמים מתחילים להבין שיש להם אחריות לדאוג לבריאות הפיזית, המנטלית והרגשית של העובדים שלהם.

קונספט הריקוד בהפתעה, הידוע בכינוי Dancing and Flash Mob נכנס בשנים האחרונות גם לסביבות העבודה, בעיקר בערים מרכזיות בהודו אבל גם בלונדון, ניו יורק, לוס אנג'לס, טורונטו, סינגפור, פריז ועוד. בין אם ההודים אוהבים יותר לרקוד ומצדיעים לתרבות בוליווד, נראה שהם עושים את הדבר הנכון. הפלאש מוב נפוץ בעולם ההייטק אך גם בארגונים פיננסיים, בנקים, מסחר אלקטרוני, מעבדות, בתי חולים, שדות תעופה ועוד.

הריקוד נעשה תוך כדי עבודה, בארוחות, בכנסים, בחניונים, באופן ספייס, בחדרי ישיבות, במסגרת סדנאות וגם ליד המעליות. זה עוזר לארגונים לבנות מותג מעסיק ולקדם את החברה שלהם כמקום שנהדר לעבוד בו.

בארץ, הריקוד המפתיע עדיין לא חלחל ממש למקומות העבודה ונשאר בגדר "הפתעה" שמתקיימת בעיקר בחתונות, אירועים וסרטוני פרסומות ביוטיוב. אך חלק מהמוסדות הממשלתיים בישראל, כמו משרד החינוך, או חברות הייטק במשק הפנימו את החשיבות הגדולה של הריקוד עבור העובדים ומזמינות שיעורי מחול, תנועה והקשבה לגוף במסגרת ימי עיון או סדנאות.

מחקרים מראים כי ריקוד יכול לשפר את בריאות הנפש על ידי הגדלת האושר באופן כללי ומשפר את תפקוד המוח במגוון רחב של רמות. ריקוד בעבודה יכול לתרום לדברים הבאים:

חיבור לעובדים – מסייע להפיל עכבות ומחסומים, לבטל היררכיה. זו דרך מצוינת לדרגים שונים להתחבר עם העובדים ולהטעין אותם במוטיבציה.

רווחה רגשית - על פי מאמר שנכתב באוניברסיטת סטנפורד ריקוד משלב כמה תפקודים במוח בעת ובעונה אחת - רציונלי, מוסיקלי ורגשי, ובכך מגדיל את הקשרים העצביים.

טיפוח קשרים והגדלת ביצועים בעבודה - כל ארגון רוצה להקים צוות מנצח שיעבוד בלכידות. אם הארגון יספק הזדמנויות וזמן לבניית קשרים חברתיים במקום העבודה, זה יעזור בטיפוח ובבניית צוות גדול ופרודוקטיבי.

משפר את איכות העבודה – על פי מאמר במגזין WebMD, תנועת הריקוד מגרה את הגוף לשחרר כימיקלים הנקראים אנדורפינים, ובאינטראקציה עם קולטנים במוח שלנו מפעילים רגשות חיוביים בתוך הגוף. הוכח מדעית כי אם אנחנו מרגישים טוב פיזית, אנחנו יכולים לבצע טוב יותר מבחינה אינטלקטואלית ורגשית. ריקוד יועיל לזרימת רעיונות ולאיכות עבודה טובה יותר.


לצאת מאזור הנוחות

רחל מנדלוביץ' היא רקדנית מגיל צעיר, עובדת עם אנרגיות של הגוף ומדריכת נימוסים והליכות ותקשורת בין תרבותית. בשנים האחרונות היא מוזמנת למוסדות ממשלתיים, בנקים וחברות עסקיות שונות, להעביר סדנאות על יציאה מאזור הנוחות והתמודדות עם לחץ בהןהיא מדריכה את העובדים בריקוד, דרך הגוף.

"התנועה מאפשרת לצאת ממצב של אי הנוחות, ולתרגל אותו. הריקוד מעניק יציבה זקופה יותר, ולזקיפות יש משמעות של ביטחון. הגוף הוא הכלי המרכזי שאיתו כל אחד מאיתנו עובד, מהרגע שהוא קם עד שהוא הולך לישון, בין אם במודע או לא".

"התחום של תנועה והריקוד מתקשר להתנהגות, שמתקשרת גם לעסקים. כשאדם רוקד הוא משדר אנרגיה טובה, כך הוא מתחיל ליצור קשר עם אנשים, לעשות נטוורקינג, נוצר קשר דרך הגוף והזמנה לשיח", מסבירה מנדלוביץ', "מצד שני יש המון חשיפה, עולה חשש וביקורת. אנשים לא תמיד מרגישים נוח או מסוגלים תמיד לצאת מאזור הנוחות שלהם ולרקוד, כשהם זוכרים שבסופה של הסדנה הם יצטרכו לשבת ליד אותו אדם במשרד".

ריקוד יכול לתרום לסביבת עבודה עסקית?

"העובדים שמשתתפים בסדנאות עוברים תהליך של מודעות לגוף ולנשימה, מבינים את חשיבות שפת הגוף, מה קורה במצבי אי נוחות, כיצד נותר קיפאון של הגוף והקושי לצאת מהמצב הזה. בפגישות עסקיות כשיש קיפאון בגוף זה יכול ליצור גם קיפאון מחשבתי. הדיאלוג נקטע, אנשים הופכים להיות שיפוטיים ולא מצליחים לקדם את התהליך. אם נהיה מודעים לכך, נוכל לחשוב איך לצאת משם"

"אני מעבירה תהליך שמתחיל בישיבה, אח"כ בעמידה, כמו להפשיר את הגוף. ריקוד זה הובלה לאן שאני רוצה, כמו שעסקים פירושם להוביל את מי שעומד מולי לאן שאני רוצה בצורה רכה ולא נוקשה. רקדן אגרסיבי ואיש עסקים אגרסיבי זה אותו דבר, צריך לדעת להקשיב לפרטנר".

יש סיכוי שריקוד או מחול ייכנסו כסדנאות לחברות וארגונים באופן קבוע?

"הלוואי שזה היה קורה. היום יש בעיקר שיעורי יוגה ומיינדפולנס, לדעתי זה נובע מאי הנוחות - מנכ"ל נרתע מלרקוד עם העובדים שלו. בחו"ל באירועים רשמיים של חברות עסקיות, העובדים אוכלים, שותים ורוקדים. הקהל שם יותר משוחרר ומשתף פעולה. זה הזמן שלהם ליצור חיבור, כי בריקוד קורה משהו במרחב, אווירה אחרת, קירבה וזרימה אנרגטית. לכן יותר קל ליצור קשר מאשר  סתם לעמוד עם כוס יין. בארץ הריקוד הוא יותר אינדיבידואלי, הרוב לא ירקדו זה עם זה אלא כל אחד ירקוד לעצמו". 

איך חברות יוכלו להכניס תנועה לסביבת העבודה?

"אנשים יושבים כל היום מול המסכים והסטטיות הזו לא בריאה. העובדים עצמם יכולים ליצור נוהל שבשעה 12 קמים ומנערים את הגוף, מכניסים אנרגיה למרחב הסביבתי, נעים ומשתחררים באופן ספייס. כשתיכנס אנרגיה, העובדים יהיו יותר יעילים. גם כשחוזרים מארוחת מצהריים כדאי לעשות משהו עם הגוף, בגלל הירידה באנרגיה".

"ריקוד בחברה באופן קבוע יכול ליצור הנעה להנאה, אווירה נעימה וכייפית, להכניס אנרגיה ותנועה, יציאה מהשגרה וגם קרבה פיזית. אנשים יתחילו להתנהל אחרת כי הם חוו יחד משהו נעים, ויתחילו לפזר חיוכים. זה דורש לצאת מאזור הנוחות ולהיות חשופים, אבל ההנאה משתלמת".

משתמשים בריקוד כשיטה חדשנית לראיונות עבודה

ישנם מקומות עבודה שלקחו את רעיון הריקוד למחוזות קצת שונים. לפני כארבע שנים התפרסמה כתבה ב-BBC על בחור צעיר בשם אלן בייקון, בוגר אוניברסיטה בן 21, שבתהליך גיוס רשמי לחברת Curry Megastore לתפקיד של איש מכירות, התבקש יחד עם מועמדים נוספים לרקוד.

בייקון סיפר כי הוא וכל המועמדים חשבו בתחילה שמדובר בבדיחה, אך עד מהרה הבינו שהמראיינים רציניים לגמרי: "הרגשתי כל כך נבוך והייתי בחוסר נוחות, ובסופו של דבר התחלתי לרקוד בתנועות רובוטיות, ולעשות שטויות, לבוש בחליפה מול קבוצה של זרים. גבר נוסף בגיל העמידה נראה ממש נסער כשהוא רקד לשיר ראפ. הרגשתי כמו בסצינה של הסדרה "המשרד", רציתי לצאת משם, אבל הייתי צריך את העבודה".

נראה כי חברות מחפשות דרכים "חדשניות" לראיין מועמדים. הן רואות בכך דרך לשחרור אנשים, להוציאם מאזור הנוחות שלהם ולראות כיצד הם מגיבים במצבים שונים. ייתכן שהם רוצים להפוך את הראיון למשהו קליל ונעים יותר. אך מצד שני, אדם שמגיע לראיון עבודה נמצא במקום לא בטוח ומעוניין לחשוף את הצד המיטבי שלו, ריקוד הוא לא בהכרח אחד מהם. בסופו של דבר, החברה שקיימה את הראיון התנצלה, וביקשה מהמועמדים הנבוכים להגיע לראיון חוזר על מנת לתת להם הזדמנות נוספת.


העובדים בוול מארט משתמשים בריקוד כמחאה

ריצ'רדסון ברנסון, מייסד וירג'ין אטלנטיק, אמר כי אם אתה יוצר אושר, ההצלחה בוא תבוא. "אושר מעודד החלטות של חיים טובים, מחזק מערכות יחסים נהדרות, ופותח דלתות להזדמנויות גדולות". הריקוד בעבודה שובר מחסום של שפה, גיאוגרפיה, דת, אמונה או היררכיה. יש לו את הכוח לאחד את הכל ולהפוך את העבודה גם למקור של הנאה.