הקורונה, שנדמה היה כי כבר נמצאת מאחורינו, חוזרת בימים אלה במלוא הכוח – בחסות הוריאנט ההודי. יחד עם הקורונה, חוזרים גם הבידודים. אלא שלאור העובדה שמרבית המבוגרים כבר מחוסנים, ולמרות שאנו נמצאים בחופשת הקיץ, נדמה שמרבית המבודדים בתקופה הנוכחית הם דווקא הילדים ובני הנוער.

כיום, כאשר אנחנו רק באמצע חודש יולי, ישנם לפי נתוני משרד החינוך קרוב ל-2,000 תלמידים ואנשי חינוך שנדבקו בנגיף, וקרוב ל-22,000 תלמידים ואנשי חינוך הנמצאים בבידוד, והמספרים עולים מדי יום. הדבר משפיע כמובן על הורים ועל עובדים נוספים, שמוצאים עצמם אובדי עצות. בסיוע עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, מנכ"ל לשכת מומחי שכר, מומחה לדיני עבודה, יצרנו מדריך שיעזור לכם להבין מה מגיע לכם ומה לא.

אני הורה מחוסן לילד שנמצא בבידוד. האם אני זכאי לתשלום "דמי בידוד"?

בעקבות התחסנות מרבית האוכלוסייה, תוקנו ההוראות הרלוונטיות של משרד הבריאות בכל הקשור לבידוד, כך שנקבע כי מי שהתחסן או החלים מהמחלה יהיה פטור מחובת בידוד. ולכן, הורה מחוסן או מחלים אינו חייב עוד לשהות בבידוד, גם אם ילדו השוהה עימו חייב בבידוד בשל חשיפה לחולה מאומת, ועל כן אינו זכאי לדמי בידוד מכוח החוק בעד ימי היעדרותו מעבודתו בתקופת הבידוד של ילדו.

נוסף על כך, בעקבות פסיקת בג"צ - העובד אינו זכאי לדמי מחלה מכוח חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד). בעתיד החוק אמור להשתנות ולאפשר לאותם עובדים לקבל דמי בידוד באופן מלא.

אני הורה לא מחוסן לילד שנמצא בבידוד. האם אני זכאי לתשלום "דמי בידוד"?

במקרה כזה, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, כדי לקיים את חובת הבידוד - חובה על הורים לשהות בבידוד בעצמם יחד עם ילדיהם, ולכן הם יהיו זכאים לדמי בידוד בשל היעדרותם מעבודתם.

כמה הם "דמי בידוד"? ככלל, ביום הראשון של הבידוד – העובד אינו זכאי לקבלת תשלום (העובד יכול לבחור שהיום הזה ייחשב לו כ"יום חופש" ויקבל עליו תשלום ככזה). החל מהיום השני לבידוד ואילך, העובד זכאי לתשלום מלא – כאילו הוא נמצא בעבודה.

עו
עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, מנכ"ל לשכת מומחי שכר|צילום: תמר מצפי
הילד שלי שוהה בבידוד, אבל אני רוצה להגיע למקום העבודה. האם הבוס שלי יכול לחייב אותי לא להגיע לעבודה?

אם העובד מחוסן, ההוראות כיום אינן מחייבות את העובד להיות בבידוד - ולכן כיום אין מניעה שהעובד יגיע לעבודה. עם זאת, בהתאם להצעת החוק הקיימת, אם העובד ירצה הוא יוכל לבחור לשהות בבידוד - והמעסיק לא יוכל לכפות עליו הגעה למקום העבודה. עובד לא מחוסן מחויב לפי ההוראות להישאר עם הילד בבית ולכן כמובן שהמעסיק אינו יכול לכפות עליו להגיע לעבודה.

הילד שלי נכנס לבידוד, ואני חושש להדביק עובדים אחרים. המעסיק מתעקש שאגיע לעבודה. האם אני יכול לסרב? האם המעסיק יכול לפטר אותי?

אם העובד מחוסן, אין מניעה להגיע לעבודה – ולכן המעסיק יכול לחייב אותי להגיע. סירוב מצד העובד להגיע למרות בקשת המעסיק יכול להוות עילה לפיטורין. אם העובד לא מחוסן, הוא אינו יכול להגיע לעבודה – והמעסיק כמובן לא יכול לחייב אותו להגיע.

הילד שלי נמצא בבידוד ואני צריך או רוצה להיות בסביבתו לטפל בו. האם אני יכול לדרוש מהמעסיק לעבוד מהבית כדי שאוכל לעשות זאת?

במקרה כזה, כאשר העובד מחוסן ואינו "צריך" בידוד, הוא לא יוכל לדרוש מהמעסיק להישאר ולעבוד מהבית. עם זאת, מעסיקים רבים כמובן מבינים את המצב הקיים והולכים לקראת עובדיהם במקרים כאלה.

הילד שלי בא במגע עם ילד/ה חולה ונאלץ להיכנס לבידוד. האם אני יכול לדרוש כסף חזרה מהקייטנה על הימים בהם שהה בבידוד?

בדומה למחלה או חופשה משפחתית – במקרה כזה, הקייטנה אינה מחויבת להחזיר כסף להורה.

האם המעסיק יכול לחייב אותי לחסן את הילד/ה שלי?

בדומה לכך שמעסיק לא יכול להכריח עובד להתחסן, גם פה התשובה היא לא. המעסיק לא יכול להכריח עובד לחסן את הילדים שלו.

נאלצתי להיכנס לבידוד. האם אני יכול להחשיב את הבידוד כימי חופש ו/או ימי מחלה?

הפסיקה קבעה שבידוד אינו מוגדר כמחלה. עובד שלא זכאי לדמי בידוד (כלומר – עובד מחוסן)  יכול לבחור שימי הבידוד ייחשבו לו כימי חופש. עובד שאינו מחוסן יכול להחשיב כאמור את היום הראשון של הבידוד כיום חופש, ויתר הימים ייחשבו לו כימי בידוד, והוא יהיה זכאי לתשלום מלא – כאילו הוא נמצא בעבודה.