בימים אלו אנחנו נמצאים לקראת סוף תקופת החל"ת, מה שאומר שהרבה מאיתנו עסוקים בלהתראיין לתפקידים ולמשרות חדשות. ראיון עבודה הוא לרוב אירוע שמעורר בנו דריכות, לחץ ולעיתים אף חרדה. אבל הנה כמה עצות שיעזרו לכם לעבור את המשוכה הזו יותר בקלות ולחזק את הסיכויים שלכם לקבל את התפקיד שאתם מתמודדים עליו.
- הגיעו מוקדם - אך לא מוקדם מדי
הקדימו להגיע. גם אם אתם בטוחים שאתם יודעים בדיוק לאן להגיע, וגם אם לא מדובר בשעת פקקים - עדיף לקחת טווח ביטחון ולהקדים.
מצד שני, הקדמה של יותר מרבע שעה אינה הולמת - זה לא תמיד מתאים ללוחות הזמנים של המראיין והופך את העניין ל"בעיה" מבחינת המראיין. אם הגעתם מוקדם מידי, המתינו במקום אחר טרם הכניסה למשרד. - אתם נמדדים בכל רגע – גם כשאתם ממתינים לראיון
אם יישמתם את הסעיף הקודם ואכן הקדמתם, שימו לב שגם אם המראיין מתעכב ולא מקבל אתכם בשעה שקבעתם - התאזרו בסבלנות וקחו בחשבון שלמרות שלא נכנסתם לראיון עדיין, הראיון כבר החל. חשוב שתבינו שאתם נבחנים גם ברגעים שבהם אתם רק ממתינים לראיון. עצבנות או חוסר סובלנות יכולה להעיד, מבחינת המראיין, על טמפרמנט לא נוח או על בעיה בהסתגלות לשינויים או ל"בלת"מים", וזה עלול להכשיל אתכם עוד לפני שבכלל אמרתם שלום.
לא מעט מנהלים מעידים על עצמם שלעיתים מדובר בטקטיקה מכוונת כדי לבחון איך אתם מתנהגים גם מחוץ ל"זמן המוגדר" של הראיון. כך לדוגמה מנהל מאוסטרליה שסיפר שכל מועמד לגיוס פוטנציאלי עובר אצלו את "מבחן כוס הקפה", ומי שנכשל בו, פשוט לא יתקבל לתפקיד. - הופעה ייצוגית ומכובדת
מכנסיים קצרים, כפכפים, גופייה, הופעה מרושלת, בגדים מקומטים או לא נקיים - מחוץ לתחום. הקפידו להגיע בלבוש הולם ובהופעה מסודרת שתמחיש למראיין שאתם רציניים ומכבדים את המקום ואת האירוע.
מעבר לסטיילינג, חלק בלתי נפרד מההופעה והכבוד שאתם רוחשים למראיין כולל גם את הסלולרי שלכם – הניחו אותו בתיק, עדיף על שקט, ואל תתרכזו בו במהלך הראיון. אם אתם מניחים אותו על השולחן אתם מעבירים מסר שאתם מצפים לקבל שיחה או הודעה שחשובה יותר מהראיון. אגב, גם על משקפי השמש רצוי לוותר בכניסה למשרד. - היו נינוחים - אך לא מדי
ביטחון עצמי ונינוחות ישחקו לטובתכם וישרו אווירה טובה וזורמת, אבל נינוחות יתר עלולה לשדר תחושה של חוסר אכפתיות וקלילות יתר שאינה מתאימה לסיטואציה. הקפידו לשבת בצורה מנומסת ו"אסופה", לא לפזר את חפציכם האישיים על השולחן, לשמור על שפת גוף נעימה ומרחב אישי למראיין. תנו למראיין להוביל את השיחה והקפידו להקשיב, שמרו על קשר עין ומצאו את התזמון הנכון מתי ראוי להשיב ולהוסיף מידע משלכם – ומתי זה עלול להצטייר כחצוף. - עשו שיעורי בית
כמה טוב שיש לנו את ד"ר גוגל. נכון שכאשר אתם מגיעים לראיון עבודה כדי לשמוע על החברה ולהשמיע על עצמכם - אבל חשוב להגיע מוכנים. טרם הגעתכם לראיון ערכו "מחקר" קצר על החברה: בדקו את אתר החברה - כמה זמן החברה קיימת, מהם המוצרים והשירותים העיקריים שלה, מהם הערכים של החברה והחזון שלה ועוד פרטים כאלו ואחרים שיכולים להיות רלוונטיים. זה יסייע לכם להרגיש יותר בטוחים בראיון ויעיד עליכם - על האופן שבו אתם מתמודדים עם מצב חדש, על היוזמה והיכולת ללמוד. בנוסף, נסו לברר גם כמה שיותר פרטים על המשרה עצמה - בפרט אם אתם נשלחים לראיון דרך חברת השמה. - עקביות ואמינות
הקפידו על תשובות הנמצאות בהלימה עם קורות החיים שלכם. אם בתקופה מסוימת עבדתם במקום עבודה ספציפי, ובראיון האינפורמציה שונה - זה יכול להעלות שאלות אצל המראיין ולתהות ביחס לאמינותכם. - חיוך מביא חיוך
הקפידו לבוא עם אנרגיה טובה, מחויכים ו"מזמינים". כשאתם מחייכים - רוב האנשים נוטים לחייך אליכם בחזרה. גם אם המראיין הוא "קשוח" ושואל שאלות נוקשות ומקשות - הקפידו לענות בחיוך וברוגע. תופתעו לגלות עד כמה זה משפיע על כל אווירת הראיון גם אם השאלות קשות. - שמרו על כבוד המעסיקים הקודמים שלכם
גם אם סיימתם מקום עבודה בצורה לא יפה וגם אם הצדק לגמרי איתכם - הקפידו לשמור על שפה מכובדת ומכבדת, בלי להתלונן וללא אמירות אישיות על מעסיק כזה או אחר. מראיין שישמע אתכם מתלוננים או מטנפים על מעסיק קודם, יחשוב איך אתם עוד עלולים לדבר עליו ועל החברה בעתיד וגם עלול לצייר אתכם כאנשים שלא מסתדרים עם סמכות. זכרו גם שאנחנו חיים במדינה קטינה ולעולם אינכם יודעים מי מכיר את מי ובאיזה הקשר – לכן תמיד חשוב לא לשרוף את הגשרים.
כולם מבינים שלגיטימי שיהיו מחלוקות ואי הסכמות, אבל תיאור הולם ומכובד של הדברים ישמור על כבודכם.
הכותבת שרון פלס, מנהלת תחום משאבי אנוש באתר ניהול קריירה JobMaster