כל פעם שאני מספרת לאנשים שאני עצמאית ועובדת על כמה פרויקטים במקביל, אני שומעת מהם שהם היו מתים גם להיות עצמאיים. חלקם בטוחים שככה אפשר להרוויח יותר כסף, חלק מפנטזים על הרעיון להיות חופשיים ולנהל לעצמם את הלו"ז, שאין לך בוסית שעומדת לך על הראש ויש את אלו שמספרים שהיו מתים להקים עסק אבל הם לא יכולים להרשות לעצמם לקחת סיכונים ולהפסיד כסף עכשיו, למרות שהם יודעים שבעתיד זה יוכל להשתלם.

אפשר לומר שיש הרבה סיבות למה אנשים רוצים להקים עסק משלהם, אבל לא תמיד הן הסיבות הנכונות. אחת הסיבות לכך שהרבה עסקים עצמאיים נכשלים היא מכיוון שהם לא ערכו מחקר מעמיק לשאלה מה זה באמת אומר ומה המשמעות של להיות עצמאית. כי למשל אמירה כמו "את יכולה לעשות מה שבא לך - את אדון לעצמך", לא באמת נכונה כי הרבה פעמים אנחנו יכולות למצוא את עצמנו עובדות מול לקוח מזעזע ודורש, שיכול להיות הרבה יותר גרוע מכל בוס או בוסית שתוכלו לדמיין.

יש המון הגדרות וכללי "עשי ואל תעשי" בכל מה שקשור בעולם היזמות, חלקם יכולים להחדיר בנו מוטיבציה וחלקם יכולים למנוע מאיתנו לעשות זאת, אבל חשוב לזכור שמדובר במיתוסים ולא בתכל'ס. בתור אחת שלמדה על בשרה, ריכזתי עבורכם (ועבורי) 6 מיתוסים על עצמאיים ויזמים שכדאי שנפסיק להאמין בהם, בייחוד אם אנחנו רוצים להתחיל לעבוד כעצמאיים.

  1. “אי אפשר להיות יזם מבלי לקחת סיכונים”

    הרבה מאמינים שיזמים מוצלחים צריכים להיות מוכנים להפסיד כסף וזה חלק משמעותי מכללי המשחק, שאי אפשר להיות יזם מבלי לקחת סיכונים, שאם לא תשקיע ותהיה מוכן להפסיד לא תוכל להרוויח. למרות המוטו הידוע "ככל שהסיכון גבוה יותר כך התשואה גבוה יותר" עובד בהרבה מקרים, חשוב לזכור שלא תמיד הרעיון "המסוכן" הוא הרעיון הכי נכון. להיות יזם מצליח זה למצוא את האיזון ולדעת איפה כדאי להשקיע ולקחת סיכונים ואילו פרויקטים עדיף לא להשקיע בהם מאמץ.

    אני יכולה להעיד על עצמי שיש לי מספר מקורות הכנסה שונים: אני כותבת ויוצרת תוכן, מייעצת בשיווק ומפיקה פרויקטים. לא הייתי צריכה להשקיע המון משאבים וכסף ביצירת כל פלטפורמה ועדיין כל אחד מהם מהווה עבורי כיום מקור הכנסה.

    אייטקין טאנק (Aytekin Tank) מסביר גם במאמרו "אני לא אוהב לקחת סיכונים" איך הוא הצליח להקים חברת סטארט-אפ מצליחה מבלי לסכן שום הון. "אתה לא צריך להיות אדם ללא מעצורים וגאון בלקיחת סיכונים על מנת להקים עסק מצליח ולהיות יזם. מספיק שתלמד תוך כדי תנועה, גם אם היא איטית, תצמח בקצב שלך ותתפתח לצד העסק". מה שהכי חשוב לזכור זה לדעת שיש לך רעיון טוב שכבר הוכיח את עצמו עבור אחרים ולדעת מה היכולת שלך לייצר ממנו כסף.
    ניתוח נתונים, אילוסטרציה (צילום: Undrey, shutterstock)
    להיות יזם מצליח זה למצוא את האיזון ולדעת איפה כדאי להשקיע את המאמץ|צילום: Undrey, shutterstock
  2.  "אם תלך אחרי התשוקה שלך תהנה מכל רגע"

    כולנו כבר שמענו שאנחנו צריכים ללכת אחרי התשוקה שלנו אם אנחנו רוצים באמת להצליח או כמו שאמרו חכמים ממני "תבחרי עבודה שאת אוהבת ולא תצטרכי לעבוד יותר אפילו יום אחד בחייך".

    ובכן, חשוב לזכור שגם בעבודת חלומותינו כעצמאיים, סביר שנתקל במשימות לא כיפיות שלא היינו רוצים לעשות גם כשכירים. לא פעם נמצא את עצמנו ברגעי שעמום, חרדה, התלת ספק בעצמנו או רגליים קרות. בואו נודה באמת - אם היינו מקבלים החלטות בקריירה על סמך תחושת "התלהבות", כנראה שלא היינו עובדים יותר מדי.

    כשהקמתי את המופע "חצאית כאן קודקוד", מעבר לעובדה שנהניתי להופיע על הבמה, מצאתי את עצמי מתקשרת ללקוחות, אוספת כתובות מיילים, מנסחת פוסטים, מחשבת טבלאות, אוספת דרישות תשלום -עבודה שממש לא שאפתי לעשות בחיים, אבל היא איפשרה לי בסוף להופיע ולהעביר את המסר שהיה חשוב לי באמצעות המופע.

    אם אתם עומדים לפתוח עסק ומאמינים שהתשוקה שלכם לתחום היא מה שתעזור לכם להצליח, מבלי להשקיע מאמץ ורצינות, אז אתם למעשה לא מתכוונים להתקדם יותר מדי עם העסק. אנשים מצליחים לא רק בגלל התשוקה שלהם למקצוע, אלא כי הם עובדים קשה להצליח.
    מחפשים עבודה באפליקציה באמצע יום עבודה (אילוסטרציה: By Dafna A.meron)
    אל תאמינו לחיוך בתמונה. גם אם תבחרו את מקצוע שהכי תאהבו בעולם - תמיד יהיו חלקים פחות נעימים|אילוסטרציה: By Dafna A.meron
  3. "עצמאיים צריכים להקריב את החיים שלהם למען הקמת העסק"

    כמובן שלהיות עצמאית מצריך התמדה והשקעה. מרגע שהקמת עסק צריך לתחזק אותו, להשקיע ולפתח אותו. אז נכון שצריך להשקיע המון שעות ומחויבות, אבל זה לא אומר שצריך לוותר על חיים אישיים. אם העבודה משתלטת לך על החיים, כנראה שהבעיה היא בניהול הזמן שלך וזו מיומנות שניתן לרכוש ולפתח.

    עבודה עד השעות הקטנות של הלילה כבר לא עושה רושם על אף אחד בימינו. כבר הוכח מדעית שעבודה של יותר מ-55 שעות בשבוע היא חסרת תועלת, כך שהניסיון לתת שעות נוספות לא בהכרח יתרום לקידום העסק אלא יותר לשחיקה העצמית.

    לכן, חשוב גם כעצמאיים להגדיר את שעות העבודה ומתי "זורקים את העט" ומפסיקים לעבוד. אם אתן עובדות יותר מ-10 שעות ביום, זה סימן שאתן צריכות להעסיק עוד עובד או ללמוד לנהל את הזמן שלכן בצורה יותר אפקטיבית.  
    אישה עצובה (צילום: Dubova, shutterstock)
    מצד שני - העובדה שבחרת להיות עצמאית לא תהרוס לך את החיים|צילום: Dubova, shutterstock
  4. "אתה חייב אבא עשיר על מנת להקים עסק"

    יש הרבה חברות סטארט-אפ, חלקן מצליחות יותר וחלקן פחות, אבל סיבת ההצלחה לא קשורה בהכרח בגובה ההון הראשוני שהשקיעו בתחילת הדרך בחברה.

    היזם ברנאבי לאשברוק (Barnaby Lashbrooke) מייסד Time Etc טוען שהקונספציה שצריך כסף בתחילת הדרך אינה נכונה, ושיש הרבה אלמנטים אחרים שהרבה יותר משמעותיים ממשקיעים בתחילת הדרך.

    יש הרבה סיפורי הצלחה על אנשים שלא השקיעו יותר מדי כסף בתחילת הדרך וכיום החברה שלהם שווה מיליונים. לעתים הזמן שאנחנו משקיעים הוא שווה ערך כסף וחשוב לזכור גם את זה ולמצוא פתרונות יצירתיים שלא יקרעו לנו את הארנק בתחילת הדרך

     העבודה כפרילאנסרים מאפשרת לנו לקחת עבודה אחרת במקביל ולצמצם את הסיכונים הכלכליים שכרוכים בהקמת העסק. אבא שלי לדוגמה, מהנדס חשמל, יזם בכל רמח אבריו, כבר שנים מנהל חברה שהקים בעצמו למרות שנולד לזוג הורים שעלו מרומניה ולא יכלו להרשות לעצמם להשקיע בו כלכלית. הוא מימן לעצמו את התואר בתחילת הדרך ולצד הלימודים והקמת העסק שלו הקים דוכן פלאפל, מכר פרחים, ניקה חדרי מדרגות, עבודות שיאפשרו לו בסופו של דבר להשקיע ולהקים את העסק שלו שכבר רץ שנים.
    בעל עסק קטן באינטרנט (אילוסטרציה: iJeab, shutterstock)
    אפשר להתחיל עסק קטן מהבית - ממש לא חייבים אבא עשיר שייתן לכם גב כלכלי|אילוסטרציה: iJeab, shutterstock
  5. "יזמים לעולם לא מוותרים - עד שמצליחים"

    למרות שחשוב לדעת לא לוותר, לא פחות חשוב גם לדעת מתי לשחרר. אם משהו לא מצליח לנו לאורך זמן, לפעמים זה יכול להיות סימן למשהו שכדאי שנשים לב אליו, ולפעמים לדעת מתי לוותר זה גם סוג של הצלחה. הייתי מציעה לשנות את המשפט של נפוליאון היל מ"מנצחים לעולם לא מוותרים והמוותרים לעולם לא מנצחים" ל"מנצחים יודעים מתי לוותר והמוותרים מצליחים במשהו אחר".
  6.  "את חייבת שיהיה לך מוצר חדש ומהפכני"

    הדבר המדהים ביזמות הוא שלא צריך להמציא את הגלגל. צריך לדעת להשתמש בו. המפתח ליזמות הוא להבין את הבעיה ולייצר פתרון שלעתים מישהו אחר גם חשב עליו. הרבה חברות למעשה פותרות את אותה הבעיה, ההבדל ביניהם הוא באסטרטגיה השיווקית וביישום הרעיון.

    קחו למשל כל חברה מצליחה ותנסו לחשוב על המתחרים שלה- הם כולם מוכרים את אותו מוצר ומציעים את אותו פתרון לאותה בעיה. אנחנו רעבים? נזמין מתן ביס או וולט. אנחנו צריכים לקחת מונית? ניקח את גט טקסי או הובר.

    אתם לא צריכים להמציא את הגלגל מחדש או להמציא טכנולוגיה חדשה. הרבה אנשים בנו עסקים מצליחים עם מוצר דומה לעסקים אחרים - רק שעשו את זה טוב יותר.

    בדיוק החודש הפקתי פרסומת לחברת סטראט-אפ חדשה בלונדון שהמוצר שלה הוא מראה שהיא גם חדר כושר. ששמעתי על זה לראשונה חשבתי שזה רעיון גאוני אבל מחיפוש פשוט בגוגל נוכחתי לגלות שמישהי כבר הקימה חברה עם מוצר זהה ושווי החברה כבר מתקרב ל־300 מליון דולר.
    אם יש לך ראש יזמי ואת היכולת לשפר מוצר ולמכור אותו טוב יותר - תוכלו להצליח אפילו ממכירת עפרונות.
    אישה חושבת (צילום: shutterstock By Leszek Glasner)
    לפעמים צריך לדעת גם מתי לשחרר|צילום: shutterstock By Leszek Glasner

מחשבות לסיכום
יזמים אלו לא גיבורי על או סתם אנשים מוצלחים. הם אנשים רגילים עם רעיון טוב שהחליטו להוציא אותו לפועל. תזכרו שבסופו של דבר זה לא הכל או כלום. לא חייבים לעזוב הכל ולהתעסק רק בעסק שלך. בניית עסק זה משהו שלוקח זמן וסבלנות, ואין שום בושה לקחת עבודות מהצד שיתנו לך אוויר לנשימה להשקיע בעסק שלך. רק תזכרו שאין באמת חוקים ומה שעבד למישהו אחד לא בהכרח יעבוד עבורך.