זה אף פעם לא קל להיות העובד החדש. בין אם זאת המשרה הראשונה שלכם לאחר לימודים או החמישית - התמודדות עם יום כזה מביכה ומרתיעה בכל קנה מידה אפשרי. איך שלא תסתכלו על זה, אתם חייבים להתייחס לעובדה שהרושם הראשוני הוא זה שיכריע איך תראה התקופה הקרובה שלכם בתפקיד, וחלק נכבד מהרושם הזה תלוי בדרך שבה תבחרו להתלבש.

מחקר שבדק הערכת ביצועים של עובדים, (מתוך הספר Power: Why Some People Have It and Others Don't - Jeffrey Pfeffer), גילה שאלו שהצליחו לבנות לעצמם תדמית חיובית היו מוערכים יותר בעיני המנהלים, לעומת עובדים אחרים שלמעשה הציגו ביצועים טובים יותר, אך התדמית שבנו לעצמם הייתה פחות טובה.

הלבוש שלכם משחק תפקיד מרכזי ושולח מסר חשוב שנותן את בעיטת הפתיחה לקריירה. מהו המסר שתרצו להעביר ואיך בדיוק עושים זאת? כמה כללי מפתח שיעזרו לכם להפוך את היום הראשון בעבודה להצלחה מסחררת, לפחות בתחום הלבוש.

המסר: מקצוען הנמצא בדרכו לכבוש כל פסגה אפשרית

איך תשיגו זאת: עשו את המחקר שלכם ונסו להתלבש כך שכבר ביומכם הראשון, תראו כעובדים מן השורה. למשל, אם במקום העבודה קוד הלבוש הוא עסקי - דאגו להתחיל את התפקיד החדש עם מלאי מכובד של חולצות מכופתרות בהירות וחליפות איכותיות בצבעים כהים.

הקפידו על חולצות בצבעים בהירים המאפיינים את עולם העסקים; זה ממש לא המקום להתחכם אופנתית בצבעים מעוררי מחלוקת כמו ורוד פוקסיה או ירוק דשא. צבעים בהירים כמו לבן ותכלת משדרים הצלחה ואנרגיות חיוביות - וזה בדיוק מה שאתם רוצים לשדר.

נתבו את סגנון הלבוש שלכם בהתאם לנהוג בענף אליו אתם משתייכים - השתייכות לענפי הבנקאות, הביטוח, עריכת דין והפיננסים תדרוש מכם עמידה בקודי לבוש עסקים, הכוללים חולצות מכופתרות בהירות ומכנסי צ'ינו (מכנסי כותנה עם כיסים בצדדים) או מכנסי חליפה מחויטים.

בענפי ההיי-טק והפרסום מומלץ לנתב את סגנון הלבוש שלכם לכיוון יותר קז'ואל, כאשר גם פה הקו העסקי מנחה ולכן יש להימנע מללבוש חולצות טריקו פשוטות ולהעדיף חולצות פולו חלקות או חולצות מכופתרות יומיומיות. בגזרת המכנסיים שימוש במכנסי צ'ינו או מכנסי ג'ינס קלאסיים (ללא קרעים) יכול להתאים.

איך להתלבש ליום הראשון בעבודה? (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
הקפידו על נעליים איכותיות ונצלו אותן כדי לעורר עניין|צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

לא משנה באיזה ענף אתם עובדים, הקפידו על ניקיון ודיוק בהופעתכם - תדרשו מעצמכם שלמות בדיוק כפי שאתם רוצים שיתפסו אתכם. בגדים נקיים, ריחניים ומגוהצים הם בגדר חובה לעובדים מקצועיים שלא מתפשרים על בינוניות בביצועים.

המסר:  מעניין, איכותי ובעל ידע בתחומים רבים

איך תשיגו זאת: שלבו פריטי לבוש טרנדיים (מתונים) עם לבוש מקצועי. שימו לב: הרעיון הוא לעשות זאת חכם באופן מעורר עניין וסקרנות, לא גיחוך. התרחקו מבגדים שהם יותר מדי טרנדיים - זה בהחלט לא הזמן להתהדר בג'קט אופנוענים. כן תוכלו ליישם, לדוגמא, את המגמה האופנתית להוספת פאצ'ים על פרטי לבוש וללבוש חולצה מכופתרת בהירה עם פאצ'ים כהים באזור המרפקים

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים - לעיתים הדברים הפשוטים יתוו את המראה הכולל שלכם. שיער מסופר ומסודר, טיפוח זקן אופנתי, מכנסיים שמסתיימים קצת מעל לקו הנעליים. שימוש בטקסטורות (קורדרויי) והדפסים (משבצות) בפריטי לבוש, הם דוגמאות לדברים שיש להקפיד עליהם להשגת מראה עסקי טרנדי.

הקפידו על נעליים איכותיות ונצלו אותן כדי לעורר עניין - תוכלו לשלב במראה שלכם מגפיים במראה צבאי, נעלי סירה או מגפי זמש.

המסר:  אינטליגנטי, נינוח, אחד שלא מאיים להאפיל על אף אדם בסביבת העבודה

איך תשיגו זאת: חולצת פולו חלקה וג'ינס קלאסי כהה, הם דוגמה טובה לפרטי קז'ואל עסקיים. בענפים מסוימים, כמו בהייטק, לא קיים קוד לבוש מחייב ועובדים רבים מגיעים בג'ינס וטי שירט. במקרים כאלה הקפידו לכבד את מקום עבודתכם והימנעו בכל תוקף מלהגיע בגופיות ובכפכפים, בכל זאת, אתם בדרככם לעבודה ולא לבילוי בחוף.

גם בגזרת החולצות פולו ישנם קווים אופנתיים ונועזים יותר; אם אינכם רוצים לבלוט יתר על המידה, הקפידו על חולצות בצבעים ניטרליים. ותרו על חולצות עם שילובי צבעים וטקסטורות מיוחדות ודאגו שהמלתחה שלכם תהיה על סקלת כחול-אפור-חום.

איך להתלבש ליום הראשון בעבודה? (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
דאגו שהמלתחה שלכם תהיה על סקלת כחול-אפור-חום|צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

בנוסף להקפדה על גזרות, צבעים וטקסטורות, המבדילים בין קודי הלבוש והמסרים שאתם משדרים, חשוב לשמור על כמה כללים נוספים שהיישום שלהם הינו תנאי הכרחי ליצירת רושם חיובי:

הקפידו ללבוש בגדים במידה שלכם - מכנסיים ארוכים מדי או חולצה גדולה ממידותיכם מעידים על רישול וחוסר הקפדה על פרטים.

דאגו ללבוש בגדים שנותנים לכם את הביטחון שאתם צריכים להצלחתכם - ביטחון עצמי חיוני להצלחה והבגדים שלכם הם אלו שמשדרים מסר לסביבת העבודה - המטרה שלכם היא לזרוח דרכם. 

הקפידו על נעליים מצוחצחות ובגדים נקיים ללא חורים וכתמים - תשומת הלב צריכה להתמקד בנקודות חיוביות במראה שלכם, תשומת לב שלילית כוחה גדול יותר והרושם השלילי שהיא יכולה להשאיר מסוכנת לתדמית שלך.

זכרו - חיוך, שפת גוף נינוחה, קשר עין ולחיצת יד חברית, גם הם חלק מהרושם הראשוני - אל תדלגו עליהם. והכי חשוב – שיהיה בהצלחה.

אושרת אורן (צילום: גלעד קבלרו)
אושרת אורן|צילום: גלעד קבלרו

אושרת אורן, יועצת תדמית וסטייליסטית אישית, המתמחה בסטיילינג לגברים ומעניקה כלים בהתאמה אישית. מנהלת בלוג האופנה Dress-Code.