סקר שערכה מחלקת המחקר של AllJobs לרגל יום האישה החל מחר (יום ו'), משרטט תמונת מצב מדאיגה לגבי מצבן של הנשים העובדות בישראל. לפי הסקר, עליו השיבו מעל 540 נשים מכל תחומי העבודה במשק, נראה כי גם בשנת 2019 ניכרים פערים גדולים בין שכר הנשים לשכר הגברים בישראל. רק 20% מהנשים שענו על הסקר סבורות שהשכר שלהן דומה לזה של הגברים באותו התפקיד או בתפקיד דומה, 52% חושבות שהשכר שלהן נמוך משל הגברים, למרות שהן נמצאות בתפקיד דומה, ו-3% בלבד סבורות ששכרן גבוה מזה של הגברים. ובהמשך ישיר לזה, לדעת 41% מהעובדות שהשתתפו בסקר, הבעיה החמורה ביותר בתעסוקת נשים כיום, טמונה בקושי לשלב בין משפחה לעבודה.

בנוסף, 57% מהמשיבות מחזיקות בדעה שהן היו מתקדמות בקלות רבה יותר בארגון, אילו היו גברים (32% בטוחות שכך ו-25% הנותרות מניחות שכך). לעומתן 13% מניחות שקידומן אינו תלוי בהיותן אישה או גבר ו-6% בלבד בטוחות בכך. כאשר התבקשו הנשים המשיבות לציין באיזו מידה הן מרגישות שהן טובות בניהול משא ומתן על שכרן ותנאי עבודתן, 14% בלבד ציינו כי הן טובות ומצליחות להשיג את מבוקשן, 39% העידו כי הן יודעות לדבר על הנושא אך לא תמיד מצליחות להשיג תוצאות, 36% העידו על עצמן כי הן מתקשות בניהול משא ומתן על שכרן ותנאי העסקתן. 11% לא ידעו להעריך עצמן בנושא זה.

"שוק העבודה הוא שוק תחרותי שלא תמיד מאפשר איזון ראוי בין עבודה וחיי המשפחה", מסבירה עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר של AllJobs. "התובענות הזו פוגעת גם בגברים, אך כיוון שנשים עדיין נושאות באחריות העיקרית של גידול המשפחה הן הנפגעות העיקריות מחוסר האיזון הזה ונאלצות לשלם את המחיר הכבד בקריירה שלהן. יחד עם זאת, אפשר להיות אופטימיים. השינויים מחלחלים כל הזמן וכבר היום המצב טוב יותר ממה שהיה בדור אחד אחורה. המגמה הזו תלך ותשתפר ככל שהדורות החדשים (Y ו-Z), יתפסו יותר ויותר עמדות מפתח ניהוליות בעולם התעסוקה".

כשליש מהנשים סבלו מהטרדה מינית במקום העבודה

עוד עולה מהסקר כי 38% מהנשים סבלו מהטרדה מינית במקום עבודתן. מתוכן 15% העידו כי סבלו מהטרדה יותר מפעם אחת (מילולית או גופנית), 12% השיבו כי סבלו פעם אחת ו-11% אינן בטוחות שהיה מדובר בהטרדה מינית. 62% מהנשים שענו על הסקר השיבו בנחרצות כי מעולם לא הוטרדו במקום העבודה. כאשר נשאלו כיצד היו נוהגות לו היו מוטרדות מינית במקום העבודה, 15% לא היו מתלוננות בפני אף גורם ו-28% טענו שהיו מעירות לגורם המטריד או פונות לממונה.

סקר: כשליש מהנשים סבלו מהטרדה מינית במקום העבודה (אילוסטרציה: Dmytro Zinkevych | shutterstock)
כשליש מהנשים סבלו מהטרדה מינית במקום העבודה|אילוסטרציה: Dmytro Zinkevych | shutterstock

שאלות אישיות בראיון אולי אסורות – אך לפעמים הן חיוניות גם לכן

למרות שעל פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, חל איסור לשאול בראיון עבודה שאלות הקשורות למצב המשפחתי או האישי של המרואיין, 70% מהנשים שהשיבו על הסקר טענו כי נשאלו לפחות פעם אחת במהלך ראיון עבודה על נושאים אישיים הנוגעים לזוגיות ולמשפחה ("את מתכננת להתחתן בקרוב?", "מתי את שוקלת להיכנס להריון", וכו'). עם זאת, כאשר נשאלו כיצד היו מגיבות לו נשאלו בעניינים אישים אלה, 48% השיבו כי למרות שהיו חשות אי נוחות היו משיבות על השאלות מבלי להעיר על כך. 27% אמרו שיעירו למראיין כי מדובר בשאלה שאינה לגיטימית ו-25% השיבו כי היו עונות על השאלה ללא כל בעיה.

עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר של AllJobs (צילום: שמרית אסף)
עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר של AllJobs|צילום: שמרית אסף

"חשוב להדגיש כי שאלות מהסוג הזה יכולות לסכן את המעסיק, ולהוות בסיס לטענה כי המועמד לא התקבל לעבודה בגלל אפליה. ההמלצה לכל מי שמגייס היא להיצמד לשאלות מקצועיות בלבד הקשורות בתפקיד המוצע", מסבירה בוימפלד, "המחקר מראה כי רוב הנשים טוענות שהן נשאלו בראיונות על נושאים הקשורים למשפחה ולזוגיות. למרות הכעס הטבעי, ההמלצה היא לבחון כל שאלה לגופה. אם מוצגות שאלות לא ראויות – לא חייבים לענות ומותר ואף רצוי להעיר. אך ישנם מקרים שבהם שאלות כאלו עולות מתוך רצון לברר את מסגרת ההעסקה ולערוך תיאום ציפיות מסודר. במקרים כאלו, כדאי להישאר פתוחים ולשקף את המציאות כמו שהיא. צריך לזכור גם שרוב המעסיקים במשק הם קטנים ובינוניים ולכן לא מחזיקים בפונקציית גיוס מקצועית. וטעויות כאלו (כמו שאלות אסורות) יכולות לנבוע מכך."

ויש גם חדשות טובות: יותר פרגון והערכה לנשים קרייריסטיות

לפי נתוני הסקר 43% מהנשאלות מרגישות שיפור במידת ההערכה לה הן זוכות במקום עבודתן: 22% מהנשים מרגישות שיפור קל ו-21% מרגישות שיפור משמעותי, בעוד ש-35% השיבו שהן אינן חשות בשיפור כלשהו ו-22% לא ידעו להשיב. כשנשאלו האם הסביבה הקרובה מפרגנת להן על הקריירה או על העבודה שלהן, כמחצית מהנשים (51%) השיבו כי סביבתן הקרובה מפרגנת מאד, 35% העידו שסביבתן מפרגנת באופן חלקי ו-14% העידו כי אינן מרגישות פרגון כלל.