לאחרונה, כחלק ממאפייני עולם העבודה החדש, ואולי גם כדי לנסות ולתת מענה לצורך באיזון בית-עבודה, חלה עלייה בשיעור העובדים מהבית, באופן מלא או חלקי. מה שהיה פעם מנת חלקם של עצמאיים בלבד, הולך ותופס נפח משמעותי בשוק העבודה ועובדים רבים נמשכים לצורת העבודה הזו וחותרים למקסם את שעות העבודה שלהם מהבית.

אין ספק שלצורת עבודה זו יש יתרונות לא מעטים: היא מאפשרת לנו גמישות רבה יותר, חוסכת לנו את זמני הנסיעות, תורמת לנו לתחושת העצמאות וחופש הפעולה, ומחזירה לנו חלק מהשליטה בזמן שלנו.
אבל האם היא אכן עוזרת לאיזון בית-עבודה? לא בהכרח. היא אומנם מאפשרת חסכון וגמישות בשעות העבודה, אך היא גם עלולה לטשטש משמעותית את הגבולות בין זמן העבודה לזמן ה"בית" ולגרום לנו לעבוד יותר, ולמנהלים שלנו לצפות שהזמינות שלנו תעלה – כי אם הבית שלנו הוא המשרד, הרי שכל זמן שאנחנו בבית, אנחנו גם במשרד, לא? לא. כלומר, כדאי שלא.

אז איך עובדים מהבית באופן שיהיה יעיל אך לא שואב, גמיש אך לא חסר גבולות?

1. סדר יום קבוע - על מנת להציב גבולות, גם עבור המעסיקים אבל קודם כל עבור עצמכם, בנו לעצמכם סדר יום קבוע שכולל שעת התחלה, כמה הפסקות התרעננות קצרות, הפסקת צהריים ארוכה, ושעת סיום. כמובן שחריגה משעות אלה היא אפשרית, אבל חריגה קבועה תהפוך לסדר היום החדש שלכם ועשויה להביא אתכם לעומס רב מדי, ולאורך זמן גם עלולה לגרום לשחיקה.

כדי לשמור על הגבולות אך גם לאפשר לעצמכם מידה של גמישות, נסחו לעצמכם מראש את סדר היום המתאים הן לצרכים שלכם והן לצרכים ולדרישות התפקיד. בנוסף, נסחו מהם התנאים בהם תהיו מוכנים לחרוג מסדר יום זה. האם תענו על כל מייל מעבר לשעות העבודה? האם יש דמויות ספציפיות שעבורן תחרגו משעות העבודה שלכם? האם תקיימו שיחות עבודה בשעות הערב המאוחרות? האם יש שעה קבועה בערב בה תעברו על הודעות ותתעדפו אותן בהתאם לדחיפותן? האם תקיימו שיחות עבודה בשעות הערב המאוחרות? ככל שהגבולות שלכם יהיו מוגדרים טוב יותר, כך יהיה פחות סיכוי לזליגת העבודה לשעות אותן תקדישו לחיים האישיים שלכם.

2. ניהול זמן – בכל צורת עבודה, על מנת לעבוד באופן יעיל ולעמוד במשימות וביעדים שלכם, חשוב להגדיר קודם כל  מהם המשימות והיעדים שלכם, ולפיהם לנהל את הזמן שלכם. כאשר מדובר בעבודה מהבית, ניהול הזמן חשוב אפילו יותר, שכן הגמישות שבעבודה מהבית, עשויה להביא איתה גם לא מעט בזבוז זמן.
לכן, מומלץ להגדיר לוחות זמנים יומיים, שבועיים ואף חודשיים, להגדיר זמני עבודה, זמני פגישות טלפוניות ו/או פרונטליות וזמני מעבר על מיילים, ולבדוק את עצמכם תקופתית - האם באמת עמדתם בלוחות הזמנים. במידה ולא, חשוב לנהל תחקיר עצמי ולהבין האם הבעיה היתה בכם ובמחוייבות שלכם ללוחות הזמנים או בתכנון לוח הזמנים שלא היה ריאלי או מתאים לנסיבות.

3. צרו לעצמכם סביבת עבודה – מומלץ להקצות חלל קבוע בבית, שיהיה מוקדש לעבודה. מומלץ שהחלל יהיה מתאים עבור המשימות הנדרשות לכם, ויהיה מרווח ונוח ארגונומית, כך שיאפשר לכם עבודה בו לאורך זמן. בנוסף נסו לשמור עליו מסודר, מאורגן ונקי ככל שניתן מגירויים אשר עשויים להסיח את דעתכם. במידה ונשארים איתכם בבית בני משפחה נוספים, חשוב להגדיר גם להם את שעות העבודה שלכם ולא לאפשר זליגה של דרישות היומיום או של מטלות הבית לעבודה.

4. נטרלו מסכים ונוטיפיקציות – בהמשך לנטרול רעשי הרקע ודרישות היומיום, נמצא זה מכבר כי רובם המכריע של האנשים אינם מולטי-טאסקרים. כאשר אנחנו עוברים ממשימה למשימה, ממייל לפייסבוק לוואטסאפ, הקשב שלנו נפגע והמוח שלנו נדרש להתארגנות מחודשת. כל אלה דורשים זמן עיבוד נוסף ופוגמים ביעילות העבודה. מומלץ לנטרל את ההתראות השונות שאינן חשובות לעבודתכם ולא להשאיר אותן ברקע. נמצא כי כאשר אנחנו מקבלים התראות שונות, גם אם אנחנו לא פותחים אותן, עצם היותן שם, צורכת מאיתנו קשב ופוגמת ביכולתנו לשמור על ריכוז.

5. הצבת גבולות לסביבה – לא, זה שאתם עובדים מהבית לא הופך את הזמן שלכם למשמעותי פחות מזה של אחרים. זה לא זמן בו אתם פנויים לביקורים, לסידורים, לבייביסיטר או לדוגווקינג. ככל שתחושו יותר בנוח עם העבודה מהבית ותציגו אותה כעבודה לכל דבר, כך הסביבה תקבל זאת יותר בקלות ותבוא פחות בדרישות למטלות ולתשומת לב בשעות העבודה.

6. הגדרת העבודה מהבית עבור עצמכם – הצבת הגבולות לסביבה תהיה קלה וטבעית יותר, לאחר שאתם תאמינו ותתחברו ליתרונות ולאפקטיביות העבודה מהבית. אם תתייחסו לימי העבודה מהבית כאל ימי חופש, כך הם יראו וכך גם הסביבה תתייחס אליהם. אם תרגישו שיש לכם סיבה להתנצל על צורת העבודה הזו, הסביבה תדרוש מכם להתנצל ותגרום לכם להרגיש אשמה עליהם.

אבל אם תגדירו, קודם כל עבור עצמכם, את הימים האלה כימי עבודה לכל דבר ותתייחסו אליהם ואל עצמכם ברצינות הנדרשת, תהיו מודעים ליתרונות שלהם ותתמודדו עם החסרונות האפשריים, הם יוכלו להיות הימים הכי אפקטיביים שלכם, ימים בהם התפוקה שלכם תוכל לעלות ואתם תוכלו להתפנות לקידום יוזמות ורעיונות חדשים שבשטף העבודה במשרד לעתים נדחקים לצד.

7. האם עבודה מהבית בכלל מתאימה לכם? לפני שאתם מתיישבים מול הלפטופ עם פיג'מה ומסכת פנים, חשוב לבחון את עצמכם ולהבין האם בכלל הקונספט הזה של עבודה מהבית, מתאים עבורכם. כדי להתחיל ולבחון סוגייה זו, אתם מוזמנים לענות על השאלות הבאות:

 

 הכותבת היא פסיכולוגית תעסוקתית, מייעצת ומטפלת בצמתי החלטה בקריירה, במצבי שינוי ומשבר, ומכינה לראיונות עבודה.