"אין אפוטרופוס לעריות", אמר רבי יהושע בגמרא, מסכת חולין, דף יח. כלומר, אי אפשר לסמוך על אף אדם בכל הנוגע לאיסורים בתחום המיני, גם אם הוא נחשב לחסיד הגדול ביותר. חלק מההגדרות שנקבעו מפני העריות נוגעים לאיסור ייחוד. על פי ההלכה, אסור לגבר ואישה לשהות ביחד במקום סגור או מבודד, אלא אם כן הם נשואים או קרובי משפחה מדרגה ראשונה. הכל נובע מחשש שמא שניהם יתפתו ויגיעו למצבים אסורים. אפשר כמובן לחשוב שמדובר באיסור רחוק, אבל בפועל כולנו שמענו על מצבים בעייתיים שהנוכחים הגיעו אליהם בעקבות היעדרם של דיני הייחוד.
אם מישהו יכול להיכנס לחדר – זה מותר
באיסור הייחוד יש הגדרות שונות. ראשית כל, האיסור חל כשיש גבר ואישה בלבד. אם יש במקום אישה או גבר נוסף (שנחשב הגון) - אין איסור בכך. אם הם נמצאים במקום שבו יש חשש שמישהו יכול להיכנס בכל רגע - גם כאן אין איסור, וכן הלאה.
"איסור ייחוד הוא איסור חמור מאוד", אומר הרב פנחס בדוש. "בגודל חכמתם, צפו חז"ל את הסכנות של איסור ייחוד, ולכן גדרו גדרות כדי שאנשים לא יביאו את עצמם לידי ניסיון. יש מושג - סייגים וגדרות. בדבר שיש בו סכנה, לא מתקרבים לסכנה. אתה לא אומר 'נעשה את עמודי החשמל נמוכים ונכתוב עליהם 'נא לא לגעת', אלא אתה מגביה אותם ושם קוצים מיוחדים כדי למנוע טיפוס. מצב עריות כל כך מסוכן, שאם אדם לא יגדור את עצמו - רבים הסיכויים שהוא ייפול. לדוגמה, אדם עומד על גג של קומה 100. אם הוא הולך על הקצה - במקרה שהוא מועד, הוא מתרסק. אבל אם הוא ייקח שני מטרים אחורה - גם אם הוא ימעד, הוא לא ייפול למטה. לכן הרעיון הוא שגם המעידות שלנו יהיו בתחום המותר ולא באיסורים.
"אם אדם עלה במעלית ובדיוק מישהי נכנסה - אז בסדר, כך הוא לא יבוא למצב של עבירה. אבל באופן כללי, עליו לברוח מכל מצב שבה יכולה להיוולד סיטואציה בעייתית. הנה, היום כולם מדברים על הסכנות באינטרנט. ילדים שגולשים ללא סינון ובקרה הם כמו האדם שהולך על המעקה. מי שחכם חוסם את זה מראש. ככל שאדם מבין יותר את גודל הסכנה - כך הוא לוקח מרחק גדול יותר, ויוצר מן רצועת ביטחון".
אם אדם נמצא בחברת אנשים שלא ממש מקפידים על צניעות, ייתכן שהוא יעשה מעשים אסורים גם בנוכחותם, לא?
"אם הוא בחזקת אנשים כשרים, מותר כי יש בושה אחד מהשני. אבל אם לא - זה בעייתי מאוד. בכל מקרה שבו אין איזשהו חסם - הייחוד עלול להתרחש בסופו של דבר. יש מקרים מסויימים שאם אלה כמה אנשים כשרים - יהיה מותר באופן מסוים. אם בעלה נמצא בעיר והדלת פתוחה, אפשר במקרים מסוימים; אבא עם בת מאומצת ואמא עם בן מאומץ - יש בזה איסור ייחוד, וצריכים לשאול רב כיצד לנהוג במקרים כאלה".
מה עם ייחוד עם בני משפחה?
"אין שום בעיה בקרבה ראשונה או בנכדה עם סבא. אבל עם דודה או בת דודה - זה כבר יותר מורכב".
הרב אלי עמר מוסיף ומסביר את הרציונל שמאחורי האיסור: "התורה, שהכירה את כוחות הנפש שבאדם, הגבילה את עניין ההתייחדות עם אישה זרה, שמא יגיעו לידי גילוי ערווה. כל אדם יודע שכיום ישנם כשלונות מאוד גדולים בעניין. לכן התורה רצתה לגדור את עצמנו מעצם המעשה, ואפילו לא להגיע לייחוד. יש המון פרטי דינים. לעתים יש אפשרות להיות באותו בית, גבר ואישה, בתנאים מסוימים כמו דלת פתוחה, כשבעלה של האישה נמצא בעיר, או שבבית נמצאים ילדים מגיל מסוים. יש פעמים שזה אפשרי ויש פעמים שלא. יש לא מעט כללים והלכות בנושא, המפורטים כמובן בשולחן ערוך".