הלכות שבת תופסות חלק נכבד מאוד בשולחן ערוך, אך מרוב מורכבותן וכמותן, הן לא תמיד מפורסמות וידועות. אחת ההלכות המעניינות נוגעת לאיסור איפור בשבת. נשאלת השאלה: למה בעצם אסור להתאפר? לא מדובר ביצירה של דבר חדש לכאורה, ומלאכת האיפור לא מצריכה מאמץ. אז למה אסור לנשים להתאפר בשבת, ומתי בדיוק ניתן להקל?
מייק-אפ אסור, פודרה מותר
"יש איסור של צביעה ויש איסור מריחה", מסביר הרב יצחק גבאי. "צובע - משמע שכל דבר שצובע או כותב, אסור בשבת. גזרו חכמים שזה לא רק על נייר וקלף, אלא גם על הפנים של האדם אסור לבצע צביעה או כתיבה".
בשבת אסורה יצירה. מה יצירה בדיוק באיפור?
"כל צביעה שמתקיימת נקראת יצירה. הכלל המרכזי הוא שכל דבר שמתקיים ולא נמחק מהר, הוא בגדר 'צביעה בר קיימא', כלומר צביעה שמתקיימת. סומק, אודם, לק בציפורניים. הפוסקים אוסרים גם לקה שקופה, כי גם זה סוג של צבע".
מה לגבי מייק-אפ? הוא אמנם צובע, אבל בצבע העור של האדם, מבלי לשנות באופן מהותי.
"גם מייקאפ אסור. נכון שאדם יכול להגיד שהוא לא צובע אלא רק מדגיש את צבע הפנים, אבל בפני עצמו הוא צבע, ולכן גם כן אסור".
מה כן מותר?
"פודרה מותרת, כי היא מתפזרת ולא נשארת הרבה זמן. זו צביעה שלא מתקיימת. כמובן, מדובר על פודרה שלא מתקיימת ולא על סומק בצבע שונה מצבע הפנים".
איך בכל זאת רואים נשים דתיות מאופרות בערב שבת וגם בשבת עצמה?
"זהו, שיש להדגיש שאיסור האיפור הוא רק בשבת עצמה, אבל לפני השבת מותר להתאפר. רבות קונות איפור עמיד, שיכול להישאר עד הבוקר או אפילו עד מוצ"ש. אם עושים זאת מערב שבת, כמובן שאין בעיה עם זה".
רוצים להשפריץ בושם? לא על הבגדים
אם אישה מרחה אודם ביום שישי, היא יכולה רק לחזק אותו בשבת עצמה?
"אסור לחזק אותו, כי עדיין יש בכך אלמנט של צביעה. אבל הרב עובדיה יוסף, בספרו חזון עובדיה חלק ה' שיצא ממש לאחרונה, והוא הספר ה-50 של הרב, כותב שמותר לתת אבקת פודרה צבעונית על הפנים, בתנאי שהיא לא מעורבת עם משחה, וזאת בגלל שהצביעה הזאת לא מתקיימת. כלומר, היא יורדת מעצמה ולא נשארת מעצמה".
הכל יורד בסופו של דבר.
"האודם לא יורד, אבל הפודרה יורדת מעצמה גם מצד עצמה. היא לא נשארת יותר מדי על הפנים".
מה לגבי בושם?
"לשים בושם על הגוף בשבת - מותר, אבל להתיז על הבגדים - אסור. קוראים לזה 'מוליד ריח'. זה לא אחד מל"ט המלאכות של שבת, אבל חכמים קבעו שזה כמו יצירה - אתה מייצר ריח על הבגד. לשים על הגוף מותר, כי זה משהו שלא מתקיים. הזיעה מעבירה את ריח הבושם, והוא לא נשאר לאורך זמן. מה שאין כך על הבגד, שאם לא ישימו עליו מים, ריח הבושם יישאר".
"אחת מתקנות עזרא היא שהרוכלים ימכרו איפור לנשים כחובה של ממש, להסתובב בכפרים כך שאיפור יהיה זמין", מוסיף הרב בן פורת. "החכמים ראו בזה חשיבות מתוך הבנה בחשיבות המראה החיצוני, שגם הוא עושה בדרך כלל משהו בקשר הזוגי. היהדות אומרת שמאוד חשוב שאישה תתאפר, כמובן עבור בעלה בלבד, ולא שוללת זאת כלל. לכן יש אפילו כמה הלכות שבהן התירו איפור. למשל, אישה אבלה נשואה - מותר לה להתאפר אחרי השבעה, בתוך ה-30. רואים שיש כמה הלכות, והכל כדי ש'לא תתגנה על בעלה', בלשון חז"ל".
מאיפה בכלל נולד איסור הצובע? הרי לא מדובר כאן לכאורה בעבודה.
"ההבנה שצריך לנוח בשבת ולא לעשות עבודה היא לא הגדרה נכונה. זה לא שאסור להתעייף בשבת, אלא אסור ליצור דבר בשבת. הקב"ה נח ביום השביעי של הבריאה. וכי הקב"ה התעייף? הוא בסך הכל אמר וזה קרה. מה שכן, הוא יצר - וביום השביעי לא יצר. לכן האיסור הוא על יצירה, וגם חשמל - למרות שהוא לא מעייף כמו פעם כשהיו לוקחים אבנים ומייצרים אש - אתה יוצר עם החשמל דבר מוחשי, ולכן זה אסור גם בזמננו".
>> תשובת השבוע שעבר: האם הנומרולוגיה נכונה על פי היהדות?
לכל תשובות השבוע הקודמות