כמעט תמיד, בשיחה ארוכה בין דתי לחילוני, נשלפת לה השאלה הניצחת, מלאת הסתירות הפנימיות: האם אלוקים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להזיז? אכן, שאלה מעניינת שקצת קשה לצאת ממנה בשלום. אם הוא יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להזיז, משתמע שהוא לא כזה כל יכול. ואם הוא לא יכול - גם כאן משתמע שיש גבול גם לכוחותיו, והוא לא עד כדי כך כל יכול. בכל מקרה זו שאלה מעניינת, ובדיוק בגלל זה החלטנו להעמיד אותה במרכז "תשובת השבוע" לשבוע זה.
"זו שאלה ידועה", פותח הרב יפתח סופר. "האמת היא שזה כמו להגיד לאדם הכי עשיר בעולם שיש לו בעיה - אין שום פריט שהוא לא יכול לקנות. האם זו בעיה? ודאי שזו לא בעיה. ממילא הגדולה של הקב"ה היא שהוא יכול לעשות כל דבר. מה הוא לא יכול - אין מושג כזה. ממילא הדבר הזה רק מצביע שהוא כל יכול".
זו לא פחיתות להיות מוגבל ביצירת אבן כזו?
"בדיוק בגלל שהוא כל יכול, ממילא לייצר דבר כזה יראה על פחיתותו. אין מושג כזה אצל בורא עולם. הוא לא יכול לברוא דבר כזה, וזה לא מראה על בעיה אלא דווקא על יתרון".
גם הרב פנחס בדוש מסביר שהמגבלה נובעת מעוצמת היכולת של הקב"ה, כך שלמעשה מדובר ביתרון ולא בחיסרון. "בגלל שהוא כל יכול - אתה לא רוצה שהוא לא יוכל לעשות משהו? וכי זו גדולה לברוא אבן שאתה לא יכול להרים?" הוא שואל. "זו גדולה. ואצלו אין מגבלות".
אשליה אופטית
אבל יש משהו נוסף בקונטקסט של השאלה שמפריע לרב בדוש, והוא מבקש לתת על כך את הדעת. "בשאלה עצמה יש אשליה אופטית כזו. זו לא שאלה אמיתית", הוא אומר. "זה לא שאדם חפר את כל השאלות שבעולם ונתקע רק בסוגיה הזו. היא יותר נועדה לעזור לו להגיע לתחושה של 'אני בסדר, הרי על שאלה כזו לא יכולה להיות תשובה'. וכי אפשר להתעלם מכל המציאות האלוקית, מהזריחה והשקיעה, מעולם הטבע, מגוף האדם, מטביעות האצבעות השונות של כולנו, מהחלל כולו, ולהיתפס רק על שאלה כזו? אין ספק ששאלה כזו מגיעה בדרך כלל לא מתוך מניעים של רצון לדעת ולהבין, אלא כמן תשובה שאדם אומר לעצמו 'למה אני לא עושה? כי אלוקים לא יכול לברוא...'
"צריכים גם להבין שיש שאלות שאין עליהן תשובה. אם אני שואל אותך 'מה עושה עכשיו הנשיא אובמה בבית הלבן?', בוודאי תגיד שאין לך מושג. אז מה זה אומר, שאם אתה לא יודע אז הוא לא קיים? חוסר הידיעה לא אומר שהמציאות שם לא קיימת. המציאות תמיד קיימת, וחוסר הידיעה היא מגבלה שלנו ולא של הבורא. אנשים שיוזמים איתי דיאלוג על אמונה ובשלב מסוים נדחקים לפינה - שולפים את השאלה הזו כמו איזו דרך מילוט. השאלה היא לא שאלה מבחינתי. כי מה הקשר - זה אומר שאין אלוקים? זה אומר שהציוויים אינם נכונים? זה אומר שכל העולם והחיים בו, על מורכבותם העצומה, נוצרו סתם במקרה?"
הרב יצחק פנגר מסכם את הדברים באומרו שיש שתי תשובות אפשריות, ששתיהן נכונות: כן ולא. והוא מתחיל בלא. "הקב"ה לא יכול 'לא' לעשות פעולה מסוימת. הוא כל יכול, והמושג הזה אומר שהוא לא יכול שלא לעשות משהו מסוים. אין כזה דבר. זו שאלה שסותרת את עצמה", מסביר הרב. "מאידך אפשר לענות 'כן', שהוא יכול לברוא אבן כזו. כלומר אם הוא רוצה - הוא יכול להגביל את עצמו. כמו שהוא הגביל את עצמו בבריאת העולם. הרי אחד משמותיו הוא שדי. אחד הפירושים - אמר לעולמו ש'די'. וכפי שהוא הגביל את עצמו אז - הוא יכול להגביל את עצמו בכל דבר שירצה".