איל קיציס (צילום: אייל לנדסמן)
זה לא אלוהים, הוא רק שיחק אותו בסרט|צילום: אייל לנדסמן

האם כבר ביום שנולדתם היה צפוי מראש שתקראו את הכתבה הזו ב-mako? והאם ההתנהגות שלכם ביומיום נקבעה מראש, או שהדבר נמצא בידינו? ואם זה בידינו, האם הקב"ה בכל זאת יודע את הכל מראש? אם כן, היכן הבחירה החופשית? בנושא העמוק הזה נכתבו ספרים רבים, כמו "מורה נבוכים", "הכוזרי", "מכתב לאליהו", "קונטרס הבחירה" ועוד - כאן ניתן רק טעימה מההשקפה היהודית בנושא.

"רבי עקיבא אומר בפרקי אבות שהכל צפוי והרשות נתונה", אומר הרב אהרן לוי. "בהלכות תשובה נגע הרמב"ם בפרדוקס שנובע כביכול, שהרי אם הכל צפוי, כיצד הרשות נתונה? כלומר אם הכל כתוב מראש, איך בכל זאת עדיין ניתנת לנו רשות להחליט?"

אכן, יש פה פרדוקס.
"הבעיה נעוצה בכך שאנחנו מנסים להחיל על הבורא את הכללים הפיזיקליים שהוא יצר - את הזמן, את העבר ואת העתיד. מי שברא את הזמן אינו כפוף לו. על כן כל ניסיון להחיל על הבורא את חוקי הבחירה והידיעה הוא ניסיון מוטעה. לכך התכוון הנביא כשאמר 'כי לא מחשבותיי מחשבותיכם, ולא דרכיכם דרכיי, נאום ה''. פרדוקס זה מצטרף לפרדוקסים נוספים כמו 'מי ברא את אלוקים' או 'מה עשה אלוקים לפני שהוא ברא את העולם?'. בכל הדוגמאות יש ניסיון לשאול על אלוקים מתוך החומריות המגבילה שהוא יצר עבורנו".

בשורה התחתונה, אם מחר ארצח מישהו - הקב"ה יודע זאת מעכשיו מראש או שזה בידיי?
"הוא יודע - ולמרות זאת הבחירה נמצאת בידיך, ואתה אחראי עליה".

אי אפשר לבחור בין עוף לסטייק

הרב יצחק גבאי מחלק את יכולת הבחירה לשני חלקים. "בחירה חופשית היא בדרך כלל מיתוס. כלומר, אין לי שום אפשרות לבחור בין עוף לסטייק. נדמה לי שאני בוחר מה לאכול, אבל בעצם הכל כתוב. מתי כן יש בחירה חופשית? רק בדברים שקשורים לבחירה בין טוב לרע. כמו שנאמר, 'ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה. את החיים ואת הטוב, את המוות ואת הרע. ובחרת בחיים'. כל שאר הבחירות הן לא בחירות אמיתיות".

אז הקב"ה יודע הכל או רק את הדברים הצפויים מראש?
"הוא יודע את הכל, גם אם נבחר בין טוב לרע. צריך להבין שעצם זה שהקב"ה יודע מראש, לא סותר את הבחירה החופשית שלי. לדוגמה, לוליין שואל את הקהל האם כדאי לו ללכת על החבל הדק במהלך ההופעה. יש לו בחירה חופשית האם ללכת על החבל הזה או לא, אבל כולם יודעים שהוא כן יעשה את זה. גם אם נתעלם מהקהל - הבמאי יודע מה הוא יעשה. זה לא סותר את הבחירה האישית של האדם. נכון שאם הוא יבחר במשהו שנוגד את העבודה הוא לא יקבל משכורת, אבל זו עדיין הבחירה שלו.
"זה שהקב"ה יודע הכל מראש, לא מסתדר לנו כי אנחנו מוגבלים בזמן. אצל הקב"ה ההגדרה של העולם הרוחני היא למעלה מן הזמן - הוא רואה את כל ההיסטוריה, כל הנצח".

אז אם הכל ידוע ממילא, מה הטעם לקיים מצוות?
"גם האמונה שהכל ידוע מראש נמצאת באמונה היהודית, והאמונה עצמה מחייבת שמירת תורה ומצוות. זה לא נכון לחלק את האמונה לחצאים, ולהשתמש בה כדי לעשות להפך ממה שהיא מורה".

>> לתשובת השבוע שעבר: האם מותר להתייעץ עם מיסטיקנים?
לכל תשובות השבוע הקודמות