אם נתבקש לצייר את תיבת נח, סביר שהדבר הראשון שנצייר הוא סירה גדולה וארוכה, עם חרטום ארוך ומחודד. מחקר חדש מנפץ את הפרדיגמה הזו ומציע סברה שונה: הרכב הימי המדהים שהציל את האנושות מחורבן היה למעשה עגול ועשוי מקני סוף. הממצא המאתגר הזה מובא בספר חדש בשם ״תיבת נח: פענוח סיפור המבול״ של ד״ר אירבינג פינקל האנגלי, מומחה עולמי בפיענוח כתב יתדות, והאחראי למחלקת המזרח התיכון בבריטיש מיוזיאום. את הטקסט הצליח ד״ר פינקל לצרף יחד ולפענח מתוך לוח חימר בן 3,700 שנים.
לא נועדה לשוט
המידות בטקסט הזה, שכולל 60 שורות, גם הן שונות מאלה שאנו מכירים. מדובר בתיבה ברוחב 67 מטר, ובגובה של 6 מטרים בלבד. על פי כתב היתדות, לתיבה היו שתי קומות וגג, והיא חולקה לחדרים, כשבכל חלק אמורות היו להתאחסן חיות שונות. על פי ד״ר פינקל, מופיעות בטקסט הוראות בניה מדוקדקות, ושעליה להיות עשויה מחבלים, קני סוף וחימר. ישנם עשרות לוחות כאלה שמתארים את אותו הסיפור, אך זהו הראשון המתאר את הצורה והעיצוב של כלי השיט המיתולוגי.
ערוץ 4 הבריטי מתכנן עתה לצלם סרט דוקומנטרי על פי הממצאים, שמשוייכים לשנת 1850 לפנה״ס. את הלוח המדובר מצא ארכיאולוג בשם לאונרד סימונס, שחקר את המזרח התיכון בין השנים 1945-1948, וכשנפטר, העביר אותו בנו לידי ד״ר פינקל, על מנת שיפענח אותו. ״בכל הדימויים שיצרו בני האדם על פי הסיפור הזה, תמיד היא תוארה כסירה גדולה, מוכנה לגלים״, מסביר פינקל. ״אך על פי הממצאים הללו, זו אינה המציאות, והתיבה לא נועדה כלל על מנת לשוט. היא לא היתה צריכה להתקדם על פני המים. פשוט לצוף. ההוראות פה מתארות סוג של כלי שיט שהיה נהוג אז באיזור, ועדיין ניתן להתקל בו במקומות כמו עיראק ואיראן, ששימש אז להעברת בעלי חיים מצד לצד של הנהר בעת שיטפון".