האמת, נשגב מבינתי מדוע כולם מתנפלים על השר אלי ישי. אני דווקא חושב שהאמירה שלו כי הניסים והנפלאות שהתרחשו במהלך מלחמת ששת הימים קרו בגלל שלוחמים היו חדורי אמונה באל, ואילו כישלון מלחמת לבנון השנייה נבע מהסיבה ההפוכה, היא אמירה חדה ומדויקת.
הרי מן המפורסמות הוא שהלוחם משה דיין, שר הביטחון במלחמת ששת הימים, הקפיד על מצווה קלה כחמורה, במיוחד כשהדברים נגעו לשני הדיברות המפורסמים "לא תחמוד" ו"לא תגנוב". ובנוגע לרמטכ"ל דאז, יצחק רבין, חבל להכביר במילים - עד היום אנו נהנים לקרוא את פסקי ההלכה של האדמו"ר מכדורי שקבע מסמרות הלכתיים בנושאים מעוררי מחלוקת כמו שתיית יין שיכר שיוצר ע"י גוי ורכישת דולרים מעכו"ם.
אגב, אמירתו של ישי קיבלה השבוע חיזוק נוסף בדמות דרישתם של החרדים, ביניהם כמובן הוא עצמו, להאריך את חוק טל, על פיו בני ישיבות ימשיכו לקבל פטור משירות צבאי. רק מוח אנליטי כמו של אלי ישי, החרד כל כך להישגיו הצבאיים של צה"ל, מסוגל לעבור באופן כל כך וירטואוזי מהטיעון שגיוס חיילים יראי שמיים מביא בהכרח לניצחון במלחמות, למסקנה המתבקשת לא לגייס חיילים יראי שמיים. תודו, מאז הלוגיקה האפלטונית לא היינו עדים להסקת מסקנות כל כך משכנעת ומעוררת התפעלות.
תעשה לי נס
דברים לא פחות מעוררי התפעלות – ועכשיו אני רציני – מתרחשים בפרשת השבוע "וארא", בה אנו קוראים שהנסים והנפלאות שעשה הקב"ה לישראל התחילו עוד הרבה לפני מלחמת ששת הימים. מטה שהופך לתנין, מים שמשתנים לדם וצפרדעים שיוצאות לבלות בקהיר הם רק חלק קטן מהתחמושת הפירוטכנית שאלוהים מנחית על פרעה מלך מצרים. הכל כמובן מכוון לשם מטרה אחת – לחץ פיזי מתון על פרעה, שישחרר את בני ישראל מעול העבודה הקשה, או כפי שמתבטא הקב"ה: "שלח את עמי ויעבדוני" (שמות ז', כ"ו).
בכל הנוגע לתפיסת הנס, המחשבה הדתית מתחלקת בגדול לשניים. אסכולה אחת, אליה משתייכים מרבית המאמינים, סוברת כי הניסים אכן אירעו בפועל, ומטרתם היא להוכיח לאדם את קיומו של האל.
האסכולה השנייה, אסכולת התבונה, טוענת כי הסיבה שהניסים נכתבו בתורה כפשוטם וכלשונם נובעת מהעובדה שההמון ברובו נתון תחת כבלי הדמיון, ולכן נזקק למיתוסים גדולים כדי לשמר את אמונתו בכוח עליון. כפי שאתם יכולים כבר להסיק, חברי אסכולה זו אינם מתעניינים בשאלה האם הניסים התרחשו בפועל או לא. לדידם שאלה זו אינה רלוונטית. מה שכן רלוונטי, לעומת זאת, הוא המסר החינוכי העמוק שהניסים מבקשים להעביר – שהאדם אינו אדון מוחלט לגורלו, וכי ישנה ישות – אלוהים, טבע, בודהה, ישו יו ניים איט – גדולה הרבה יותר, שיכולה ברגע אחד לערער את עולמו.
במילים אחרות, הופתעתם של הניסים בתורה באה ללמד אותנו פרק בהלכות צניעות. אני ואפסי עוד? אז זהו שלא.
ואם נחזור לתחילת דבריי, האמירה של ישי מזכירה לי הברקה של חבר ש"ס אחר, האסיר שלמה בניזרי, שאמר בעבר כי רעידות אדמה הן תוצאה של משכב זכר. שניהם, גם ישי וגם בניזרי, משתייכים לאסכולה הראשונה, זו שבטוחה באמת ובתמים שאלוהים עובד אצלה, וכי האותות והמופתים נועדו אך ורק עבורה. שניהם מעמידים את עצמם במרכז היקום, ומשתמשים בדת בציניות כדי להפחיד את בוחריהם ולהבטיח את נאמנותם. תפיסתם הדתית סותרת את המחשבה היהודית, שבבסיסה הרעיון כי האדם הוא יצור אנושי ועל כן סופי ומוגבל.
בקיצור, זו לא יהדות. זו סתם בורות.